Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga sig en egen bromsvåg?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12878 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Har du provat koppla bort servon på bilen och kört? Så du får en god uppfattning om vilken skillnad det kommer bli på pedalen?

Då jag meckade ihop min sommarbil i våras upptäckte jag att servon var paj (hade stått vatten i den i 15 år så den var ihoprostad invärtes) Jag gjorde som så att jag plockade bort vakumslangen och körde ändå! Den är lätt trampad för vardagskörning i alla fall! och ska man nita till ordentligt så kommer man till ett läge där pedalen stumnar till då man bromsar ganska bra, lägger jag då på kraft i de läget så åker pedalen nån ynka cm till och då börjar det gnälla i däcken

Detta är en Manta från -71 med std bromsar förutom ventilerade skivor med nya slangar.

Så bara för att man tar bort servon blir pedalen inte stum och du ska reglera bromsen med kraften i benet, du måste fortfarande ha en viss bit du kan trycka ner pedalen! Mantan har en pedalkraft nånstans runt 35kg, SFRo gillar inte mer än 48, och dom 13 kilona tror jag märks ganska bra i stumheten på pedalen så det är bara att lägga sig där man tror det blir vettigt Mindre pedalkraft = mer slaglängd på rörelsen.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

jobbiga ni e

Tack än en gång för lite egen erfarenhet thumbs up det lutar alltså åt att jag hoppar på våg utan servo med en gång....jobbigt....

åter då till storlek på cylindrar....någon

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

0.625 fram 0.75 bak

Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

Babbe skrev:
0.625 fram 0.75 bak

tackar för tipset thumbs up

Det lutar åt att jag beställer från GB då dom verkar ha ganska vettigt priser, sen blir det ett projekt att under vintern bygga om till bromsvåg

OM någon har andra tips eller erfarenheter av detta ämne så välkomnas det också!

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Kitfox
Växjö
Här sen Maj 2008

Vad finns det för tekniska byggkrav på banåkarbil?

Hej
I vinter skall jag montera bort min gamla slitna instrumentbräda och tillverka en ny och då delvis i rosenslipad aluminium.
Finns det några tekniska byggkrav om jag vill bygga om min instrumentpanel i min långloppsbil?
Bilen, Saab 900 ej gat-reggad, brukas endast för bana.
Tack för svar.

Ursäkta, jag postade inlägget i fel.

Bygga sig en egen bromsvåg?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12878 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande