Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mysko däcklitage
<<   1, 2
3743 besök totalt
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Niklas Falk skrev:
Pär Hansson skrev:
Det är kombinationen camber och toe som ger slitagebild. Det går inte att dra slutsatser fån en toe-inställning på noll camber och applicera dessa på en bil med avsevärd negativ camber.
Vem har pratat om nollcamber , i mitt fall var den iofs bara -1,7.
Men visst stämmer det att när man bara rullar på innerkanten så ger konstant slipvinkel knasigt slitage (det går ju att hitta en toesetting som inte ger nån slip alls, det är då det rullar lättast, mäts med fiskevåg )

Jag tolkar det som att han menade att hur ett däck beter sig och hur slitaget blir är en kombination av camber och toe (och caster för den delen), alltså att hur så och så mycket toe gör för slitaget/beteendet med en viss camber inte nödvändigtvis stämmer för en helt annan camber.

Det vet säkert de flesta, men det skadar nog inte att poängtera. Så man inte slänger på en toe som funkat fint för någon annan, som har helt andra inställningar på bilen, och förväntar sig att det skall fungera likadant.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kolla vad du har för hjulvinklar, generellt sätt får man sliten ytterkant med förmycket toe in och sliten innerkant med toe out.

Skulle tro att du har förmycket toe out på framvagnen. En annan aspekt i det hela är inbromsning och med mycket negativ camber kommer du att slita mer på innerkanten på däcket vid inbromsning.

Har fått liknande slitage på min framhjulsdrivna bil men då tror jag att det beror mer på att jag spinner innerhjulet i utgången av kurvorna. Jag kör med drygt -2 i camber och 2mm toe out mätt på 15" fälgen.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Millbro skrev:
...liknande slitage på min framhjulsdrivna bil men då tror jag att det beror mer på att jag spinner innerhjulet i utgången av kurvorna. Jag kör med drygt -2 i camber och 2mm toe out mätt på 15" fälgen.

+1

Har haft det fenomenet en del på ShoppingClion. Ibland har det på t.ex. Kullen (och den taskiga asfalten på Malmby/Björkvik) blivit mer slitage på höger fram innersida än vänster fram yttersida.

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

David Lundin skrev:
Niklas Falk skrev:
Pär Hansson skrev:
Det är kombinationen camber och toe som ger slitagebild. Det går inte att dra slutsatser fån en toe-inställning på noll camber och applicera dessa på en bil med avsevärd negativ camber.
Vem har pratat om nollcamber , i mitt fall var den iofs bara -1,7.
Men visst stämmer det att när man bara rullar på innerkanten så ger konstant slipvinkel knasigt slitage (det går ju att hitta en toesetting som inte ger nån slip alls, det är då det rullar lättast, mäts med fiskevåg )

Jag tolkar det som att han menade att hur ett däck beter sig och hur slitaget blir är en kombination av camber och toe (och caster för den delen), alltså att hur så och så mycket toe gör för slitaget/beteendet med en viss camber inte nödvändigtvis stämmer för en helt annan camber.

Det vet säkert de flesta, men det skadar nog inte att poängtera. Så man inte slänger på en toe som funkat fint för någon annan, som har helt andra inställningar på bilen, och förväntar sig att det skall fungera likadant.
Japp. Testar man dessutom väldigt avlägset från "sweet spot" hela tiden...

Lars Falk skrev:
Andreas Millbro skrev:
Kolla vad du har för hjulvinklar, generellt sätt får man sliten ytterkant med förmycket toe in och sliten innerkant med toe out.

Skulle tro att du har förmycket toe out på framvagnen. En annan aspekt i det hela är inbromsning och med mycket negativ camber kommer du att slita mer på innerkanten på däcket vid inbromsning.

Har fått liknande slitage på min framhjulsdrivna bil men då tror jag att det beror mer på att jag spinner innerhjulet i utgången av kurvorna. Jag kör med drygt -2 i camber och 2mm toe out mätt på 15" fälgen.

+1

Har haft det fenomenet en del på ShoppingClion. Ibland har det på t.ex. Kullen (och den taskiga asfalten på Malmby/Björkvik) blivit mer slitage på höger fram innersida än vänster fram yttersida.
90% gata var det tal om enligt startposten. Dessutom är Alfa 75 bakhjulsdriven.

OK, endera skriver jag med osynligt bläck eller har inte tillräcklig cred. Men detta med toe out i kombination med negativ camber har jag verifierat tillräckligt för att applicera på egen verksamhet iaf.

@Alfa Danne: Vill alltså inte att du provar med toe-in i första hand, men det är ju upp till dig att avgöra förstås.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Pär Hansson skrev:
...Dessutom är Alfa 75 bakhjulsdriven...
Säger du det...
Fullt medveten om det.
Jag ville bara accentuera Millbros iakttagelse. Det är inte alltid ytterhjulets yttersida som blir mest abusat, typ.
Har sett liknade effekt i mindre omfattning även på RWD-bilar, där inner framhjul nöts på insidan p.g.a mycket camber/ogynsamma vinklar... Undrar om inte Magnus noterade det på gamla bilen till och från (har för mig vi diskuterade det).

F.ö. delar jag ing.Hansson uppfattning ang. neg Camber/lite toe-out.

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Toe-out bak på en 75a torde bli "intressant" minst sagt.

Jag har alltid haft slitage på insidan bak på min bil och det låter ju ännu rimligare på en gatbil. Du gasar och bromsar mycket mer än du svänger hårt med en gatbil och om den bara går på inre delen av däcket så sliter det mer där.
Skifta med framhjulen oftare.

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Pär Hansson skrev:
...Dessutom är Alfa 75 bakhjulsdriven...
Säger du det...
Fullt medveten om det.
Jag ville bara accentuera Millbros iakttagelse. Det är inte alltid ytterhjulets yttersida som blir mest abusat, typ.
Har sett liknade effekt i mindre omfattning även på RWD-bilar, där inner framhjul nöts på insidan p.g.a mycket camber/ogynsamma vinklar... Undrar om inte Magnus noterade det på gamla bilen till och från (har för mig vi diskuterade det).

F.ö. delar jag ing.Hansson uppfattning ang. neg Camber/lite toe-out.

Har också för mig att Magnus har haft liknande slitage på E36 M3:an.

MaZ skrev:
Toe-out bak på en 75a torde bli "intressant" minst sagt.

Vi har aldrig pratat om bakvagnen, diskussionen gäller framdäcken på en Alfa 75. Men jag håller med om att toe out bak blir intressant, är inget jag rekomenderar...

En uppmätning av hjulvinklarna på denna bil skulle göra det enklare att säga vad problemet beror på. Negativ camber gör att bilen rullar mer på insidan så den borde slita däcken mest där. Även om man kör mycket gata. Sen är frågan hur mycket negativ camber man har vid inbromsning pga ev cambergain.

Upplever en balans på min bil mellan bättre grepp i kurvor = mycket negativ camber
och bättre grepp under inbromsning och vid acceleration = noll camber

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ah, fram...

Då håller jag med om en gnutta toe-out. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002