| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mysko däcklitage
|
<< 1, 2 3743 besök totalt |
Jag tolkar det som att han menade att hur ett däck beter sig och hur slitaget blir är en kombination av camber och toe (och caster för den delen), alltså att hur så och så mycket toe gör för slitaget/beteendet med en viss camber inte nödvändigtvis stämmer för en helt annan camber. Det vet säkert de flesta, men det skadar nog inte att poängtera. Så man inte slänger på en toe som funkat fint för någon annan, som har helt andra inställningar på bilen, och förväntar sig att det skall fungera likadant. _________________ David Lundin |
||||||||||
|
Kolla vad du har för hjulvinklar, generellt sätt får man sliten ytterkant med förmycket toe in och sliten innerkant med toe out.
Skulle tro att du har förmycket toe out på framvagnen. En annan aspekt i det hela är inbromsning och med mycket negativ camber kommer du att slita mer på innerkanten på däcket vid inbromsning. Har fått liknande slitage på min framhjulsdrivna bil men då tror jag att det beror mer på att jag spinner innerhjulet i utgången av kurvorna. Jag kör med drygt -2 i camber och 2mm toe out mätt på 15" fälgen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Re:
+1 Har haft det fenomenet en del på ShoppingClion. Ibland har det på t.ex. Kullen (och den taskiga asfalten på Malmby/Björkvik) blivit mer slitage på höger fram innersida än vänster fram yttersida. |
||||||||||
|
Re:
OK, endera skriver jag med osynligt bläck eller har inte tillräcklig cred. Men detta med toe out i kombination med negativ camber har jag verifierat tillräckligt för att applicera på egen verksamhet iaf. @Alfa Danne: Vill alltså inte att du provar med toe-in i första hand, men det är ju upp till dig att avgöra förstås. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
|
Re:
Fullt medveten om det. Jag ville bara accentuera Millbros iakttagelse. Det är inte alltid ytterhjulets yttersida som blir mest abusat, typ. Har sett liknade effekt i mindre omfattning även på RWD-bilar, där inner framhjul nöts på insidan p.g.a mycket camber/ogynsamma vinklar... Undrar om inte Magnus noterade det på gamla bilen till och från (har för mig vi diskuterade det). F.ö. delar jag ing.Hansson uppfattning ang. neg Camber/lite toe-out.
|
||||||||||
|
Toe-out bak på en 75a torde bli "intressant" minst sagt.
Jag har alltid haft slitage på insidan bak på min bil och det låter ju ännu rimligare på en gatbil. Du gasar och bromsar mycket mer än du svänger hårt med en gatbil och om den bara går på inre delen av däcket så sliter det mer där. Skifta med framhjulen oftare.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
Re:
Har också för mig att Magnus har haft liknande slitage på E36 M3:an.
Vi har aldrig pratat om bakvagnen, diskussionen gäller framdäcken på en Alfa 75. Men jag håller med om att toe out bak blir intressant, är inget jag rekomenderar... En uppmätning av hjulvinklarna på denna bil skulle göra det enklare att säga vad problemet beror på. Negativ camber gör att bilen rullar mer på insidan så den borde slita däcken mest där. Även om man kör mycket gata. Sen är frågan hur mycket negativ camber man har vid inbromsning pga ev cambergain. Upplever en balans på min bil mellan bättre grepp i kurvor = mycket negativ camber och bättre grepp under inbromsning och vid acceleration = noll camber _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
|
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Mysko däcklitage
|
<< 1, 2 3743 besök totalt |

