Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Takluckans att vara eller icke vara
<<   1, 2
3837 besök totalt
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Vad säger bilprovningen om man monterar dit en kolfiberplatta istället för takluckan och tar bort hela taklucke mekanismen? Behöver man regga om bilen då också?
/Henrik
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Henrik Fredman skrev:
Vad säger bilprovningen om man monterar dit en kolfiberplatta istället för takluckan och tar bort hela taklucke mekanismen? Behöver man regga om bilen då också?
/Henrik


Det är väl, som så mycket annat, en diskussionsfråga.
Jag skulle hävda att en lucka är en lucka även om den inte är öppningsbar.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Helgonet Racing
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 23



Mina åsikter om sollucka är att det inte uppfyller någon funktion förutom för rökare som vill att röken de blåser ut ska genom solluckan. Sedan blir bilen tyngre högst upp och därmed sämre väghållning sedan att solluckan dessutom skäl huvudutrymme, läcker in vatten och brusar när man kör gör att du bör undvika att köpa en bil med sollucka.

Sollucka var populärt på 80-talet fast numera har det så mycket nackdelar att nästan ingen väljer det som tillval.

_________________
Predrag Antic

Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329


Trådstartare
Jag ska inte byta till plast jag behåller själva luckan och gör en fästanordning och använder rutlim för att täta hela släden däremot ska fetbort ..kom ju på att taket är ju inte rakt ska man dit med plast så måste den ju böjas för att passa med takets linjer så det är lättare och "diskretare" att använda orginal luckan inte för att resten av bilen är jättediskret men ändå

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Helgonet Racing
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 23



Hur blir det med rosten om du limmar luckan? Hade själv sollucka på en rad bilar i slutet på 80-talet och början på 90-talet då det var standard på bland annat Opel Kadett GSi-16v & Honda CRX-VTEC. Det kommer ju aldrig in någon luft i kupén utan blåser bara förbi. Sedan att man blir solbränd på huvudet är ju inte heller direkt någon bonus. Fast min Opel Astra GSi-92 hade inte någon sollucka så i början på 90-talet försvann det även från GTI-klassen.

_________________
Predrag Antic

Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Jag tycker nog det är en smaksak, såvida man inte är seriös racer.
Själv skulle jag nog inte känna någon skillnad i bilen om den saknade lucka.
Jag plockar av luckan ganska ofta sommartid på 944:an, och "tippar" den varje gång jag kör och skulle sakna lucka om bilen inte hade det.

På Audin (bruksbilen) saknar jag tyvärr lucka. Om jag skulle beställa en ny (bruks)bil så skulle den få detta tillval, om jag däremot byter ut min älskade 944:a så blir det till en 964 RS och då helst en leichtbau, vilket ju innebär att jag får leva utan sollucka. Även jag har dubbelmoral.

_________________
/Mathias
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



På just 944/968 finns det ju iofs en idé utan lucka eftersom det är "trångt" på höjden inuti bilen...
Jag har "bara" märkt det med hjälm iofs.
Fick du bort någon höjd på din 968 Björn?

(nej, jag tänker inte steloperera min lucka )

_________________
/Mathias
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



964c2 skrev:
På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn



Tycker att targataket på 944 är onödigt tungt. Tjock mjukplast av nåt slag, tror att den väger 6kg!!

Min far använde originalluckan som plugg och fixade till en ny lucka av kolfiber istället, 700gram.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



964c2 skrev:
På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn


Fredrik och Ingemar har en form till att göra takluckeersättare i i valfri fiber....

Edit, jaha, där var man lite för slö för att hinna först ja

_________________
Pär Hylander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



FSN skrev:
964c2 skrev:
På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn



Tycker att targataket på 944 är onödigt tungt. Tjock mjukplast av nåt slag, tror att den väger 6kg!!

Min far använde originalluckan som plugg och fixade till en ny lucka av kolfiber istället, 700gram.


Vad kostar en i glasfiber VS kolfiber om ni nu säljer

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



964c2 skrev:
FSN skrev:
964c2 skrev:
På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn



Tycker att targataket på 944 är onödigt tungt. Tjock mjukplast av nåt slag, tror att den väger 6kg!!

Min far använde originalluckan som plugg och fixade till en ny lucka av kolfiber istället, 700gram.


Vad kostar en i glasfiber VS kolfiber om ni nu säljer

/Björn


Vi säljer inte..... Tycker att det är ett straff att plasta så det finns inte en möjlighet att betala det jag vill ha för ett sånt jobb (inte i kolfiber och epoxi iallafall). Kanske kan låna ut formen däremot, eller passa på och göra en taklucka i glasfiber samtidigt som det skall plastas ny front (vilket har ganska låg prioritet nu)

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



FSN skrev:
964c2 skrev:
FSN skrev:
964c2 skrev:
På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn



Tycker att targataket på 944 är onödigt tungt. Tjock mjukplast av nåt slag, tror att den väger 6kg!!

Min far använde originalluckan som plugg och fixade till en ny lucka av kolfiber istället, 700gram.


Vad kostar en i glasfiber VS kolfiber om ni nu säljer

/Björn


Vi säljer inte..... Tycker att det är ett straff att plasta så det finns inte en möjlighet att betala det jag vill ha för ett sånt jobb (inte i kolfiber och epoxi iallafall). Kanske kan låna ut formen däremot, eller passa på och göra en taklucka i glasfiber samtidigt som det skall plastas ny front (vilket har ganska låg prioritet nu)





/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



964c2 skrev:
FSN skrev:
964c2 skrev:
FSN skrev:
964c2 skrev:
På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn



Tycker att targataket på 944 är onödigt tungt. Tjock mjukplast av nåt slag, tror att den väger 6kg!!

Min far använde originalluckan som plugg och fixade till en ny lucka av kolfiber istället, 700gram.


Vad kostar en i glasfiber VS kolfiber om ni nu säljer

/Björn


Vi säljer inte..... Tycker att det är ett straff att plasta så det finns inte en möjlighet att betala det jag vill ha för ett sånt jobb (inte i kolfiber och epoxi iallafall). Kanske kan låna ut formen däremot, eller passa på och göra en taklucka i glasfiber samtidigt som det skall plastas ny front (vilket har ganska låg prioritet nu)





/Björn


Eftersom jag inte hittade FSNs telefonnummer när vi behövde en lucka så gjorde vi en form oxå. Den finns i Malmö och det är ju kanske lite närmare för dig om du vill låna, Björn =)

Dessutom har vi kommit fram till att originalluckan består av pressad termoplast med glasfiberfyllning så om man byter till glasfiber så har man inte ens bytt material, vilket en del reglementen förbjuder.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329


Trådstartare
Helgonet Racing skrev:
Hur blir det med rosten om du limmar luckan? Hade själv sollucka på en rad bilar i slutet på 80-talet och början på 90-talet då det var standard på bland annat Opel Kadett GSi-16v & Honda CRX-VTEC. Det kommer ju aldrig in någon luft i kupén utan blåser bara förbi. Sedan att man blir solbränd på huvudet är ju inte heller direkt någon bonus. Fast min Opel Astra GSi-92 hade inte någon sollucka så i början på 90-talet försvann det även från GTI-klassen.


Min bror är bil-lackerare så rosten är inga problem om det nu skulle bli någon, har precis plockat ur buren så imån ryker släden bort vi testar att punkta samt limma orginal-luckan det kan inte bli mer än fel

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ska också byta ut luckan mot glasfiber alt alu. då den fungerar ändå inte + att det känns dumt om man nu skulle volta att ha en lucka i glas

Givetvis åker släde och motorer o grejjor samtidigt.. luckersättningen hade jag tänkt att limma på plats med vindrutelim

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Helgonet Racing
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 23



Sedan är ju det också om man gillar sollucka eller inte? Alla moderna bilar har ju inbyggda solceller i solluckan (som extra tillval) som driver kliman när bilen är parkerad utomhus. På så vis får man en väld kyld bil att sätta sig i när det är 25-30 grader i skuggan och närmare 60-70 grader vart det är sol. Fast det är ett väldigt dyrt tillval och undra vad det kostar om det går sönder? Jag personligen gillade sollucka när jag var mellan 18-22 år men sedan blivit anti sollucka. Tycker bättre om dubbla glas på bilen eller laminerade som de även kallas för då blir ljudnivån i bilen lägre samt att det filtrerar bort solen bättre på sommaren.

_________________
Predrag Antic

Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



porschedriver skrev:
964c2 skrev:
FSN skrev:
964c2 skrev:
FSN skrev:
964c2 skrev:
På Porscharna så är det nog väldigt lite vikt som sparas pga det finns ju ingen mekanism för att skjuta undan luckan utan man tar loss den ist.

Jag har kvar luckan men den är helt rensad + att elmotor för att öppna den i bakkant är borttagen.

Ha det bra!

/Björn



Tycker att targataket på 944 är onödigt tungt. Tjock mjukplast av nåt slag, tror att den väger 6kg!!

Min far använde originalluckan som plugg och fixade till en ny lucka av kolfiber istället, 700gram.


Vad kostar en i glasfiber VS kolfiber om ni nu säljer

/Björn


Vi säljer inte..... Tycker att det är ett straff att plasta så det finns inte en möjlighet att betala det jag vill ha för ett sånt jobb (inte i kolfiber och epoxi iallafall). Kanske kan låna ut formen däremot, eller passa på och göra en taklucka i glasfiber samtidigt som det skall plastas ny front (vilket har ganska låg prioritet nu)





/Björn


Eftersom jag inte hittade FSNs telefonnummer när vi behövde en lucka så gjorde vi en form oxå. Den finns i Malmö och det är ju kanske lite närmare för dig om du vill låna, Björn =)

Dessutom har vi kommit fram till att originalluckan består av pressad termoplast med glasfiberfyllning så om man byter till glasfiber så har man inte ens bytt material, vilket en del reglementen förbjuder.


Ahhh, du är en thumbs up kille Christian

Jag hör av mig till dig!

Ha det bra

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329


Trådstartare
Nu är min lucka väck det var inte jätte simpelt men det gick tog väl en sex timmar eller nåt. använde orginal luckan och limmade dit blev riktigt bra,det var inte så lätt som jag trodde att få bort luckan då vi inte använde någon vinkelslip pga värme utvecklingen vill ju inte ha ett fågelbad. Nu ska bilen lackas invändigt sen ska jag ta lite kort....

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Allmänt banåkaforum
Takluckans att vara eller icke vara
<<   1, 2
3837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande