Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?
<<   1, 2
8659 besök totalt
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Jag hade lyckan att få kolla på Youngtimer Trophy på nordslingan förra fredagen, där denna 635 fanns med.
Jag försöker begripa mig på reglementet (finns bara på tyska ) och hur historiskt renläriga de eg är, men oavsett så var det en synnerligen skön samling bilar representerade. Som synes.

Kanske en klass att åka i? Jag ska se om min GTV6 kan passa in.


_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344



Re:

ETC Anderstorp racesmile



Sörpan skrev:
om bygget blir av så ska den se ut så här:

:

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Re:

Bosse L skrev:
Rglemetnesmässigt är det helt OK att köra med standardrylar istf för de svårfunna grupp A klassade.
om det fungkar prestandamässigt på banan är jag däremot för okunnig om BMW för att avgöra.
men såå tokiga var väl inte ens en orignalbil från Bayern på den här tiden?
Ska man vinna, så krävs det däremot äveni hsitorisk racing, att man optimerar kocneptet full ut, men är det kul klubbracing på rimlign ivå (så är det för de flesta av oss i RHK) då kan man kompromissa med värstingprylarna för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Finns så mågna som lägger ribban för högt på sina byggen från start, de brukar bara bli pallbockskungar och får aldrig uppleva racingen på riktigt.
Bättre att skruva ihop det man har och har råd med och börja åka. Sedan kan uppdatera med värre gjejor efter hand.....


Du har ringat in ambitionsnivån helt perfekt. Jag har också sett för många byggen som aldrig kommit ut ur garaget . Om jag företar mig projektet är målet att köra även om det inte blir med 100% optimering. Min erfarenhet av BMW säger att jag behöver homologerade chassiekomponenter då originalbilen inte ger utrymme för justering av vettiga hjulvinklar.

Johan -> Väldigt bra input thumbs up . Länkarmen ser nästan ut som en boxad originalbärarm med uniballs . Precis vad man behöver veta.

BaaderMeinhof -> Trevlig film . Det där är nog inte en grupp a bil. Klassen ser ut att vara något friare och jag tror jag sett bilen på nätet. En av de få 635 från den tiden som har skärmbreddare.

mangel -> Tex. denna sida kan man hitta lite info om gamla ETCC ekipage http://homepage.mac.com/frank_de_jong/Pages/1983%20Cars.html . Varför inte köra RHK med din GTV6 .

Mikael -> Det där ser ut som en svensk bil ju!! Har du info om när och vem som körde?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Re:

Eddie Varvstopp skrev:


Mikael -> Det där ser ut som en svensk bil ju!! Har du info om när och vem som körde?


opps, kollade lite på http://homepage.mac.com/frank_de_jong/Races/1987%20Anderstorp.html . Kan bilden vara tagen 1987?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Re:

Eddie Varvstopp skrev:

BaaderMeinhof -> Trevlig film . Det där är nog inte en grupp a bil. Klassen ser ut att vara något friare och jag tror jag sett bilen på nätet. En av de få 635 från den tiden som har skärmbreddare.



Kollade upp det där med klassningen på Bathurst 1983 och de körde efter GruppC-reglementet. 1984 var det däremot både Grupp A och GruppC som gällde där. BMW ställde då upp med en JPS-sponsrad bil i vardera klassen

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



om jag minns rätt så tillät Grp A tillägg av uniballs i chasit, om det gjordes så att det inte medförde anda ändringar. Tror också att infästnignspunkterna fick justeras inom något mindre intervall, men där är jag mera osäker. När du kommit så långt i din trevliga projektidé skulle jag tro att det ädnå kan vara värt att kolla upp om du inte kan få en iaf acceptabel geometri med moddade standardprylar inom Grp A reglementet. Men det frösta du bör göra, redan nu nytcker jag, är att skaffa två viktiga dokument. Dels biliens homologeringshandlingar med grundhandling och eventuella ET och Evo. Dels Grp A reglementet i App-K (vet inte om det finns i tryck ännu, men kontakta någo nav RHK tekniker, t.e.x Conny Johanssone eller Lasse Widenborg så kan dom gudia dig i detta.
Har inte en aning, Kan ju möjligen hända att det är tillåtet att bygga om original hjulställ så att geometrin blir rätt. Beror ju på vad BMW klassat till modellen. Att det inte är magnesuimlegering är ju av midnre betydelse för historisk racing på klubbnivå. (om itne bling-bling faktorn ska räknas in förståss )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344



Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Eddie Varvstopp skrev:


Mikael -> Det där ser ut som en svensk bil ju!! Har du info om när och vem som körde?


opps, kollade lite på http://homepage.mac.com/frank_de_jong/Races/1987%20Anderstorp.html . Kan bilden vara tagen 1987?


Hej, 86 är bilden tagen av Johan här på forumets pappa. Borde vara Schnitzer bilen.

http://homepage.mac.com/frank_de_jong/Races/1986%20Anderstorp.html

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4625




_________________
Jens Lanvin
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?
<<   1, 2
8659 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande