Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (2727 totalt) |
Har tänkt testa med http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=769&iItemId=43329 kring kringlan och se om det kan bli något.. mockarattar är dyra..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Nu var det inte den säkerhetsmässiga aspekten av vinterjackskörning jag syftade på utan den sämre bilkontrollen. Min trelagers Nomex-overall är förresten rena skoteroverallen, så det blir inte direkt nakenkörning där heller. ![]() Hmm, undrar om jag inte glömde att surra IKEA-katalogerna? ![]() ![]() ![]() Jag har förresten blivit så van att använda bilbälte att det känns lite småkonstigt om jag tar någon kortare tur och inte använder det. Lustigt hur man påverkas av vana och propaganda. Chansen att man skulle dö för att man inte har bältet på sig är ju minimalt. Möjligen i storleksordningen ytterligare 2-300 skulle dö varje år om ingen använde bälte, men det är ju ytterst lite jämfört med kanske 4-5 milj. bilförare. När jag kör MC känns det inte alls på samma sätt, trots att man sitter helt oskyddat och risken att dö säkert är mångfalt större. I låga farter alltså, i över 200 känns det ungefär som man kan dö i vilket ögonblick som helst... Nu är det förstås ytterst dumt att inte ta på sig bältet när det ändå finns där och inte är något större problem att ta på sig, men den lilla obehagskänslan av att inte ha det på känns ändå större än den egentligen är. Man borde istället ha en större obehagskänsla av att öht färdas i en bil i trafiken, eftersom det är där den stora risken finns. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Eller om man råkar skära en kurva lite fel så ett hjul hamnar utanför banan och rycker till i ratten. ![]() Eller om man råkar köra in framhjulet lite olyckligt i framförvarande bil i racet och vrider hjulet ![]() Känner en som enl. 3e:parts utsago av någon anledning fick in armen i ratten när hon krockade(har för mig det var under folkracetävling) och ratten började snurra=knak ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Det är nog väldigt individuellt, många säger att man ska styra genom att "trycka" sig mot ryggstödet och trycka ratten med vänsterarmen när man ska åt höger osv. Sedan såg jag en engelsk racerförare (Ian Forrest) som hade genomgång på TV (A car is born), han sa däremot att man ska "styra med tummarna" vilket det ser ut som att Jens också gör. _________________ /David Söderblom |
||||
Porsche har ju en speciell "grop" för tummarna i ratten just för att man ska kunna känna med tummarna vad som är på gång.
Jag gick förarutbildning med BMW M3 nere i Tyskland och det lärde mig ofantligt mycket om hur man håller ratten. Rätt eller fel, det fungerar för mig men jag ser sällan andra göra likadant. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (2727 totalt) |