Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2727 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Har tänkt testa med http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=769&iItemId=43329 kring kringlan och se om det kan bli något.. mockarattar är dyra..

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Janne N skrev:
Varför stoppar Jens in tummarna i ratten?
De kanske är proteser redan

Bara man hinner få ut tummarna thumbs up innan räcket, muren mm så är det OK thumbs down

Täby
Här sen Feb 2003

Lars Falk skrev:
AndersY skrev:
Jag tillhör den hemska delen av befolkningen som kör med tjock vinterjacka på när jag kör bil på vintern.
Gör säkert flera tiondelar på bana, men i stockholmstrafiken tror jag inte det har så jättestor betydelse.
Var på IKEA och handlade en hög billybokhyllor för några dagar sedan och då fick jag flytta fram stolen så jag satt en dm ifrån ratten för att få plats med kartongerna i bilen, vilket fick mig att fundera på vad som skulle hända om airbagen utlöste... Man skall nog inte sitta allt för nära.

om jag får välja sitter jag nog hellre en aning för nära airbagen med ett ordentligt sträckt bälte när det smäller, än halvligger med bältet 1dm från kroppen svept över dunjackan. Oavsett bana eller Sthlmstrafik...
Men man ska ha klart för sig att det är en dj***la kraft i en airbag. Jag har vart med om att göra det klassiska "skjuta i väg ett reservhjul" testet med en ratt-bag. Hjulet flög långt!

En av mina grannar brukar köra runt kvarteret med sina småungar i knät. 5cm från airbagen. Det tycker jag ser läskigt ut.

Du hade givetvis surrat alla dina tunga IKEA-paket ordentligt.

Nu var det inte den säkerhetsmässiga aspekten av vinterjackskörning jag syftade på utan den sämre bilkontrollen. Min trelagers Nomex-overall är förresten rena skoteroverallen, så det blir inte direkt nakenkörning där heller.

Hmm, undrar om jag inte glömde att surra IKEA-katalogerna? Jag satt med huvudet mot solskyddet och ratten inom en dm, så om jag voltat så hade jag väl sopat i ratten, fått en rejäl smäll av airbagen, brytit nacken när taket trycktes in och krossat skallen mot rutan, så det hade väl inte gjort så mycket om jag fått några tunga Billybokhyllor i nacken också.

Jag har förresten blivit så van att använda bilbälte att det känns lite småkonstigt om jag tar någon kortare tur och inte använder det. Lustigt hur man påverkas av vana och propaganda. Chansen att man skulle dö för att man inte har bältet på sig är ju minimalt. Möjligen i storleksordningen ytterligare 2-300 skulle dö varje år om ingen använde bälte, men det är ju ytterst lite jämfört med kanske 4-5 milj. bilförare. När jag kör MC känns det inte alls på samma sätt, trots att man sitter helt oskyddat och risken att dö säkert är mångfalt större. I låga farter alltså, i över 200 känns det ungefär som man kan dö i vilket ögonblick som helst...
Nu är det förstås ytterst dumt att inte ta på sig bältet när det ändå finns där och inte är något större problem att ta på sig, men den lilla obehagskänslan av att inte ha det på känns ändå större än den egentligen är. Man borde istället ha en större obehagskänsla av att öht färdas i en bil i trafiken, eftersom det är där den stora risken finns.

#24, #64, #88
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

FSN skrev:
Janne N skrev:

Bara man hinner få ut tummarna thumbs up innan räcket, muren mm så är det OK thumbs down

Eller om man råkar skära en kurva lite fel så ett hjul hamnar utanför banan och rycker till i ratten. thumbs down
Eller om man råkar köra in framhjulet lite olyckligt i framförvarande bil i racet och vrider hjulet thumbs down

Känner en som enl. 3e:parts utsago av någon anledning fick in armen i ratten när hon krockade(har för mig det var under folkracetävling) och ratten började snurra=knak thumbs down

Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Janne N skrev:

Det är nog väldigt individuellt, många säger att man ska styra genom att "trycka" sig mot ryggstödet och trycka ratten med vänsterarmen när man ska åt höger osv.
Sedan såg jag en engelsk racerförare (Ian Forrest) som hade genomgång på TV (A car is born), han sa däremot att man ska "styra med tummarna" vilket det ser ut som att Jens också gör.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Porsche har ju en speciell "grop" för tummarna i ratten just för att man ska kunna känna med tummarna vad som är på gång.

Jag gick förarutbildning med BMW M3 nere i Tyskland och det lärde mig ofantligt mycket om hur man håller ratten. Rätt eller fel, det fungerar för mig men jag ser sällan andra göra likadant.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Tiff Needel sa att Porsche 944 turbo hade perfekt tumgrepp på ratten när han provkörde den!.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det där med tummarna gäller väl mest om man kör elva- eller tretton-bil ute i skogen?

Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2727 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande