Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7589 besök totalt |
Hmm jag har lite svårt att se vad motoreffekten har med bromsarna att göra utan det är vikt och hastigetsberoende.
Men med en tung bil så är röresenergin större allså behöves det kraftigare grejor. Skilnaden i rörelseenergi per tidsenhet är ju effekt så man skull kunna säga bromseffekt. Effekten i detta fall blir det mycket värme av, glödande bromsskivor har man väll sätt. P=(c2^2-c1^2)*m/2/t hmm nu vaknade siffermuppen i mig igen ![]() Men en snabb titt fixar ni nog ![]() om vi skall bromas 2st bilar, en på 1500kg och en på 1000kg. Från samma hastighet till tex noll på samma tid. Så är effekten/enerig rent propotionell mot vikten. Så det biligase sättet att uppgradera bromsarna är lika med att billigaste sättet att trimma bilens ax. Svaret är LÄTTA bilaset. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Du har naturligtvis helt rätt. Jag tror att det som menades var att originalbromsar är större och bättre ju motorstarkare (och tyngre) bilen är. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Motrstyrkan kommer ju in när vi ska ha reda på vilken bil som har högst hastighet att bromsa in från..
Lika bilar 1000kg/st en med 100hk och en med 200hk kommer igenom en kurva med samma utgångshastighet.. Och så väntar en ca500m lång raka innan nästa skarpa kurva.. 200hk bilen kommer ha en högre hastighet och genererar därmed mer värme (dock under längre tid då han kommer behöva bromsa tidigare) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Kan ha svamlat om detta förut, men teoretiskt sett borde ju motoreffekten vara den allra viktigaste parametern åtminstone vid bankörning. Vikten bromsar ju mostsvarande i accelerationsfasen som den skjuter på vid inbromsningen så att den i detta avseende tar ut sig själv. Men ryggmärgen säger annorlunda, det håller jag med om.
Sen är jag helt övertygad om att däcken spelar stor roll för påfrestningen på bromssystemet. Saker som funkar med gatdäck behöver inte funka med r-däck och slicks. Körde själv med GreenStuff och gatdäck och det funkade bra, men då har jag också 4-kolvsok med ganska stor beläggyta. Bytte till PFC97 ungefär samtidigt som jag skaffade r-däck och kan inte bedöma annat än att det blev bättre känsla och subjektivt högre friktion (lägre pedaltryck) pga noll koll på varierade parametrar. EDIT: Såg inte andra sidan av tråden innan jag skrev detta. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Byter vi från gat till R-däck så kommer friktione/greppet bli större. Med större grepp så kan vi bromas farten snabbare. Med andra ord bromseffekten blir större. Effekten är värme i detta fall.
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Men räcker inte 318is orignalbromsar gott? Man kanske bygger på lite kylslangar som leder luften på ett bra sätt (scoop finns ju redan). Men dom är väl ganska väl tilltagna för 1000 kg?
Detta ställer väl lägre krav på bromsarna, förutsatt hasigheten är oförändrad (vilket den ju iofs inte är ![]() Eller? ![]() |
||||||
Nänä, mer grepp ställer juh högra krav på bromsarna. När du kör med vanliga gatdäck och "racebromsar" så begränsas bromssträckan mest av hur mycket utav bromskraften dina däck kan omvandla till effektiv friktion... Det hela kan juh vidliknas att bromsa på is (gatdäck) i jämförelse med att bromsa på en preppad asfaltssträcka (r-däck). På is krävs det inte direkt mycket av dina bromsar för att få stopp på hjulen, men det krävs en massa av dina hjul för att få stopp på bilen. På den preppade asfaltssträckan får du betydligt mycket mer grepp på(under) hjulen och bromsarna har inte lika lätt för att stoppa dom från att snurra... |
||||||
Det är iofs inte hjulen vi ska ha stopp på det är bilen. obs siffror ur luften och icke kunskapsbaserad teori. 2st bilar sammavikt o samma effekt närmar sig en kurva (samma hastighet (150kmh)) 1st har R-däck den andra regumerade AGI Bilen med R-däck ska bromsa ner till 100 för att kunna ta kurvan.. detta gör han på 50m Bilen med regumerade AGI måste bromsa ner till 70 för att kunna ta kurvan för detta måste han på R-däckkillens 50m lägga på bromssträcka för sämre bromsförmåga samt större hastighetsföränding. Den längre bromsträckan torde ingte göra så mycket på värmen men dom "teoretiska" extra 30km/h som ska bromsas in torde väl ändå fresta på bromsarna mer? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Nä, men jag menade att du kan juh inte bromsa mer än till att hjulen låser sig... Och det gör dom väldigt lätt på is (dåligt med grepp), men på bra asfalt är det lite svårare att låsa hjulen iome att dom greppar mer på underlaget. |
||||||
Men det är väl så man ska bromsa för att skona bromsarna? om man fisbromsar (alternativt har så dåliga däck att man är tvungen att fisbromsa) så har man ju sönder bromsarna (överhettar). Å andra sidan, ur ett perspektiv så ställer det ju högre krav; prylarna måste hålla ihop för högre tryck, men jag ville resonera kring värmeutveckling - från ett värmeutvecklingsperspektiv så borde det ställas lägre krav på bromsarna ju bättre grepp man får från däcken eftersom man då kan bromsa "mer korrekt" (dvs kortare och hårdare). Right?
Ja, och dessutom kan du ju bromsa senare, det ger ju också högre fart. Men jag ville juh bortse från den högre farten (för att begripa vad som sker). |
||||||
Ja men det beror bland annat på värmeuppbyggnad och avsvalning av de olika delarna och påverkar främst bromsarna över en längre tid. Med R-däck kan det lätt bli så varmt att vätskan kokar eller beläggen blir för varma redan vid en hård och kort inbromsning. |
||||||
Vad jag menade var att hastighetsförändringen är inte lika utspridd över tiden och att det korta värmeutvecklingen kan vara mer än bromsarna klarar av. |
||||||
Jag hade ju tänkt att öka effekten i motorn en del också ![]() ![]() Glömde jag säga att jag är mkt för att bygga/testa själv? ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Fis bromsa eller ej, så är det en viss mängd engeri som skall väck.
och hur högre accelration och retaation man kan ha destso högre medelhastighet som ger snabbare varvtider. Sen för att spåra ur fullständigt från orginalfrågan så har vi greppscirken att ta hänsyn till också hur man skall bromsa och svänga för att använda allt grepp fult ut. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Har någon här några erfarenheter av Ferrodos bromsbelägg?
Jag tänkte på dom här främst: http://www.koivunen.fi/fero.htm dom till höger, sidan är ju på finska men ni är väl rätt så linguistiska av er eller ![]() Eller vad rekommenderar ni? (ja jag vet att det finns en sökfunktion) _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||||
Ahhh nu fattar jag. Tycker att jag känner igen det där, Boxter ok elle hur? Vad har du för diameter och tjocklek på skivan? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7589 besök totalt |