Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsbelägg igen!
<<   1, 2, 3   >>
7589 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm jag har lite svårt att se vad motoreffekten har med bromsarna att göra utan det är vikt och hastigetsberoende.
Men med en tung bil så är röresenergin större allså behöves det kraftigare grejor.
Skilnaden i rörelseenergi per tidsenhet är ju effekt så man skull kunna säga bromseffekt.
Effekten i detta fall blir det mycket värme av, glödande bromsskivor har man väll sätt.

P=(c2^2-c1^2)*m/2/t hmm nu vaknade siffermuppen i mig igen
Men en snabb titt fixar ni nog

om vi skall bromas 2st bilar, en på 1500kg och en på 1000kg. Från samma hastighet till tex noll på samma tid. Så är effekten/enerig rent propotionell mot vikten. Så det biligase sättet att uppgradera bromsarna är lika med att billigaste sättet att trimma bilens ax. Svaret är LÄTTA bilaset.

Torslanda
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Hmm jag har lite svårt att se vad motoreffekten har med bromsarna att göra utan det är vikt och hastigetsberoende.
Men med en tung bil så är röresenergin större allså behöves det kraftigare grejor.
Skilnaden i rörelseenergi per tidsenhet är ju effekt så man skull kunna säga bromseffekt.
Effekten i detta fall blir det mycket värme av, glödande bromsskivor har man väll sätt.

P=(c2^2-c1^2)*m/2/t hmm nu vaknade siffermuppen i mig igen
Men en snabb titt fixar ni nog

om vi skall bromas 2st bilar, en på 1500kg och en på 1000kg. Från samma hastighet till tex noll på samma tid. Så är effekten/enerig rent propotionell mot vikten. Så det biligase sättet att uppgradera bromsarna är lika med att billigaste sättet att trimma bilens ax. Svaret är LÄTTA bilaset.

Du har naturligtvis helt rätt. Jag tror att det som menades var att originalbromsar är större och bättre ju motorstarkare (och tyngre) bilen är.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Motrstyrkan kommer ju in när vi ska ha reda på vilken bil som har högst hastighet att bromsa in från..

Lika bilar 1000kg/st en med 100hk och en med 200hk kommer igenom en kurva med samma utgångshastighet.. Och så väntar en ca500m lång raka innan nästa skarpa kurva.. 200hk bilen kommer ha en högre hastighet och genererar därmed mer värme (dock under längre tid då han kommer behöva bromsa tidigare)

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kan ha svamlat om detta förut, men teoretiskt sett borde ju motoreffekten vara den allra viktigaste parametern åtminstone vid bankörning. Vikten bromsar ju mostsvarande i accelerationsfasen som den skjuter på vid inbromsningen så att den i detta avseende tar ut sig själv. Men ryggmärgen säger annorlunda, det håller jag med om.

Sen är jag helt övertygad om att däcken spelar stor roll för påfrestningen på bromssystemet. Saker som funkar med gatdäck behöver inte funka med r-däck och slicks.

Körde själv med GreenStuff och gatdäck och det funkade bra, men då har jag också 4-kolvsok med ganska stor beläggyta. Bytte till PFC97 ungefär samtidigt som jag skaffade r-däck och kan inte bedöma annat än att det blev bättre känsla och subjektivt högre friktion (lägre pedaltryck) pga noll koll på varierade parametrar.

EDIT: Såg inte andra sidan av tråden innan jag skrev detta.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Byter vi från gat till R-däck så kommer friktione/greppet bli större. Med större grepp så kan vi bromas farten snabbare. Med andra ord bromseffekten blir större. Effekten är värme i detta fall.

Vressel
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Blir nog utflyttade std ok ihop med större skivor tex från Golf G60 för min del...Textar/BMW orig belägg då...

Men räcker inte 318is orignalbromsar gott? Man kanske bygger på lite kylslangar som leder luften på ett bra sätt (scoop finns ju redan). Men dom är väl ganska väl tilltagna för 1000 kg?

fuling skrev:
Byter vi från gat till R-däck så kommer friktione/greppet bli större. Med större grepp så kan vi bromas farten snabbare. Med andra ord bromseffekten blir större. Effekten är värme i detta fall.

Detta ställer väl lägre krav på bromsarna, förutsatt hasigheten är oförändrad (vilket den ju iofs inte är man går ju ur kurvan med högre fart med bättre grepp). Samma mängd värme ska utvecklas under en kortare tid, dvs det finns mindre tid för värmen att sprida sej i materialet (högre värme vid ytan, lägre värme längre in i materialet).

Eller?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Dan Hovang skrev:

fuling skrev:

Detta ställer väl lägre krav på bromsarna, förutsatt hasigheten är oförändrad (vilket den ju iofs inte är man går ju ur kurvan med högre fart med bättre grepp). Samma mängd värme ska utvecklas under en kortare tid, dvs det finns mindre tid för värmen att sprida sej i materialet (högre värme vid ytan, lägre värme längre in i materialet).

Eller?

Nänä, mer grepp ställer juh högra krav på bromsarna.
När du kör med vanliga gatdäck och "racebromsar" så begränsas bromssträckan mest av hur mycket utav bromskraften dina däck kan omvandla till effektiv friktion...
Det hela kan juh vidliknas att bromsa på is (gatdäck) i jämförelse med att bromsa på en preppad asfaltssträcka (r-däck). På is krävs det inte direkt mycket av dina bromsar för att få stopp på hjulen, men det krävs en massa av dina hjul för att få stopp på bilen. På den preppade asfaltssträckan får du betydligt mycket mer grepp på(under) hjulen och bromsarna har inte lika lätt för att stoppa dom från att snurra...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Andrew Petrykowski skrev:

När du kör med vanliga gatdäck och "racebromsar" så begränsas bromssträckan mest av hur mycket utav bromskraften dina däck kan omvandla till effektiv friktion...
Det hela kan juh vidliknas att bromsa på is (gatdäck) i jämförelse med att bromsa på en preppad asfaltssträcka (r-däck). På is krävs det inte direkt mycket av dina bromsar för att få stopp på hjulen, men det krävs en massa av dina hjul för att få stopp på bilen. På den preppade asfaltssträckan får du betydligt mycket mer grepp på(under) hjulen och bromsarna har inte lika lätt för att stoppa dom från att snurra...

Det är iofs inte hjulen vi ska ha stopp på det är bilen.

obs siffror ur luften och icke kunskapsbaserad teori.
2st bilar sammavikt o samma effekt närmar sig en kurva (samma hastighet (150kmh)) 1st har R-däck den andra regumerade AGI
Bilen med R-däck ska bromsa ner till 100 för att kunna ta kurvan.. detta gör han på 50m
Bilen med regumerade AGI måste bromsa ner till 70 för att kunna ta kurvan för detta måste han på R-däckkillens 50m lägga på bromssträcka för sämre bromsförmåga samt större hastighetsföränding.

Den längre bromsträckan torde ingte göra så mycket på värmen men dom "teoretiska" extra 30km/h som ska bromsas in torde väl ändå fresta på bromsarna mer?

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

R-däck ställer högre krav på bromsarna för du kan bromsa hårdare under en kort tid.
Dessutom har du högre utgångsfart ur kurvan så du måste bromsa från högre fart.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Attans tänkte inte på utgångsfarten..

Men att bromsa hårt på kort tid har jag för mig brukar nämnas vara en fördel?

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Eric Josefsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Det är iofs inte hjulen vi ska ha stopp på det är bilen.

Nä, men jag menade att du kan juh inte bromsa mer än till att hjulen låser sig... Och det gör dom väldigt lätt på is (dåligt med grepp), men på bra asfalt är det lite svårare att låsa hjulen iome att dom greppar mer på underlaget.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Trådstartare
johann skrev:
R-däck ställer högre krav på bromsarna för du kan bromsa hårdare under en kort tid.

Men det är väl så man ska bromsa för att skona bromsarna?

om man fisbromsar (alternativt har så dåliga däck att man är tvungen att fisbromsa) så har man ju sönder bromsarna (överhettar).

Å andra sidan, ur ett perspektiv så ställer det ju högre krav; prylarna måste hålla ihop för högre tryck, men jag ville resonera kring värmeutveckling - från ett värmeutvecklingsperspektiv så borde det ställas lägre krav på bromsarna ju bättre grepp man får från däcken eftersom man då kan bromsa "mer korrekt" (dvs kortare och hårdare).

Right?

johann skrev:

Ja, och dessutom kan du ju bromsa senare, det ger ju också högre fart. Men jag ville juh bortse från den högre farten (för att begripa vad som sker).
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Attans tänkte inte på utgångsfarten..

Men att bromsa hårt på kort tid har jag för mig brukar nämnas vara en fördel?

Ja men det beror bland annat på värmeuppbyggnad och avsvalning av de olika delarna och påverkar främst bromsarna över en längre tid.

Med R-däck kan det lätt bli så varmt att vätskan kokar eller beläggen blir för varma redan vid en hård och kort inbromsning.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
johann skrev:

Men det är väl så man ska bromsa för att skona bromsarna?

om man fisbromsar (alternativt har så dåliga däck att man är tvungen att fisbromsa) så har man ju sönder bromsarna (överhettar).

Å andra sidan, ur ett perspektiv så ställer det ju högre krav; prylarna måste hålla ihop för högre tryck, men jag ville resonera kring värmeutveckling - från ett värmeutvecklingsperspektiv så borde det ställas lägre krav på bromsarna ju bättre grepp man får från däcken eftersom man då kan bromsa "mer korrekt" (dvs kortare och hårdare).

Right?

johann skrev:

Ja, och dessutom kan du ju bromsa senare, det ger ju också högre fart. Men jag ville juh bortse från den högre farten (för att begripa vad som sker).

Vad jag menade var att hastighetsförändringen är inte lika utspridd över tiden och att det korta värmeutvecklingen kan vara mer än bromsarna klarar av.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Dan Hovang skrev:
Micke Eriksson skrev:
Blir nog utflyttade std ok ihop med större skivor tex från Golf G60 för min del...Textar/BMW orig belägg då...

Men räcker inte 318is orignalbromsar gott? Man kanske bygger på lite kylslangar som leder luften på ett bra sätt (scoop finns ju redan). Men dom är väl ganska väl tilltagna för 1000 kg?

Jag hade ju tänkt att öka effekten i motorn en del också men dom borde inte vålla några större problem om man får till kylningen av dom. Kör du med bilen original och kanske tom lättad? så ska dom hålla, möjligtvis så får man fixa till dom om man sätter på r-däck. Men det ska ja iaf inte göra detta året.

Glömde jag säga att jag är mkt för att bygga/testa själv?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Fis bromsa eller ej, så är det en viss mängd engeri som skall väck.
och hur högre accelration och retaation man kan ha destso högre medelhastighet som ger snabbare varvtider.
Sen för att spåra ur fullständigt från orginalfrågan så har vi greppscirken att ta hänsyn till också hur man skall bromsa och svänga för att använda allt grepp fult ut.

Finland
Här sen Jan 2004

Har någon här några erfarenheter av Ferrodos bromsbelägg?

Jag tänkte på dom här främst: http://www.koivunen.fi/fero.htm dom till höger, sidan är ju på finska men ni är väl rätt så linguistiska av er eller

Eller vad rekommenderar ni? (ja jag vet att det finns en sökfunktion)

mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Annars går det att göra såhär

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

mattias becker skrev:
Annars går det att göra såhär

Hur/Vad då??

kulltorp
Här sen Apr 2003

Ja sätta dit rejäla grejor så går det inte för varmt E30 orginal bromsar räcker ju inte långt..

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

mattias becker skrev:
Ja sätta dit rejäla grejor så går det inte för varmt E30 orginal bromsar räcker ju inte långt..

Ahhh nu fattar jag.

Tycker att jag känner igen det där, Boxter ok elle hur? Vad har du för diameter och tjocklek på skivan?

Bromsbelägg igen!
<<   1, 2, 3   >>
7589 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande