| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga grenrör i rostfritt...var köpa böjar?
|
7792 besök totalt |
|
Nu har jag 'mild steel' grenrör i Morgan som är så urkolade att dom knappt går att svetsa/löda i längre. Dom spricker numera efter varje hårdkörning. Det är inget std utan specialgjorda 4-1.
Som någon sa så är upphängningen viktigt, vilket i mitt fall kan förbättras... Dimensionen jag är ute efter är helst u-krökar (vilket man får ut många fina bitar av) i utv 1.88" (47.7mm) i lämplig tjocklek...skall sondera lite här om det funkar bra att TIGa i tunnare än 1.6mm, annars får det bli det. 6" center-radie borde funka (har ännu bara 'höftat' detta). Pris är förvisso viktigt men inte till priset av sämre kvalitet och strulig firma På Burns kostar en sån böjj 91.65 dollars i flygkvalitet 321 SS. Har förvisso ingen turbo men tröttnar man på bilkörning så kan man ju bygga ett flygplan av dom...
|
Re:
Går fint att TIG-svetsa rör ner mot 1mm godstjocklek om man har lite tålamod
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Ring eller maila thomas på cp-service.
http://www.cp-service.se/ Har en hel del hemma och har ju rörbock så du kan få lite udda vinklar oxå. _________________ Sven Sandström |
||||
|
Re:
Slår det sig inte hur mycket som helst när man har så tunna rör? Eller vad är tricket? |
||||
|
Re:
Ett rör slår sig inte nämnvärt vid svetsning, och med lite tricks så svetsar man det från rätt håll så det 'tightar' till skarven när det väl slår sig
Sedan är tunna delar lättare att räta ut om man misslyckats än tjocka
I värsta fall kan man ju alltid värmeböja sakerna till rätt riktning om man misslyckats i de två tidigare stegen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Via tipset jag PMade dig finns U-böjar i 321SS 16 gauge 1 7/8" diam för $40 styck
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
- Tackar så mkt!!! Hmm...kanske skulle lägga överblivet kapital på en TIG-svets
|
Re:
om det är möjligt och rimliga priser skulle räjsbussen behöva 2st 76mm och 2st 101mm böjar _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jag kollar upp detaljer på måndag _________________ Tord Ringenha11 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga grenrör i rostfritt...var köpa böjar?
|
7792 besök totalt |