Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pilotlagerns utformning?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8613 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
poh99 skrev:
Hur gör ni lådcentrering då, när axeltappen sitter i lagret i svänghjulet?


Den centrerar sig själv...dvs. så fort axeltappen sitter mitt i svänghjulet så är lådan centrerad genemot veven. Det är i alla fall så det funkar med 911:or...det är bara att "dra på" lådan över kopplingen, lirka in tappen i pilotlagern och dra åt bultar...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



beepbeep skrev:


måste inte lagret sitta längre in för att verkligen sitta kvar?
hur djupt är lagret?
Vet dock inte hur det sitter fast
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

måste inte lagret sitta längre in för att verkligen sitta kvar?
hur djupt är lagret?
Vet dock inte hur det sitter fast


Den sitter fast med typ 3-4mm...kan inte sättas in djupare utan att vi svarvar ner vevens tapp. Egentligen spelar det inte så stor roll, jag tänkte ändå limma fast den med Loctite eller sätta några små svetsloppor runt den för att hålla den på plats. Den tar inte upp så mycket kraft ändå.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

beepbeep skrev:
Anders Jeppsson skrev:

måste inte lagret sitta längre in för att verkligen sitta kvar?
hur djupt är lagret?
Vet dock inte hur det sitter fast


Den sitter fast med typ 3-4mm...kan inte sättas in djupare utan att vi svarvar ner vevens tapp. Egentligen spelar det inte så stor roll, jag tänkte ändå limma fast den med Loctite eller sätta några små svetsloppor runt den för att hålla den på plats. Den tar inte upp så mycket kraft ändå.


I min värld är det totalt jättestopp mot att svetsa i ett lager..

Det kanske skulle gå att svarva en hylsa som träs över lagret och fästes med ett skruvförband?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Anton Lillsund skrev:
beepbeep skrev:


Den sitter fast med typ 3-4mm...kan inte sättas in djupare utan att vi svarvar ner vevens tapp. Egentligen spelar det inte så stor roll, jag tänkte ändå limma fast den med Loctite eller sätta några små svetsloppor runt den för att hålla den på plats. Den tar inte upp så mycket kraft ändå.


I min värld är det totalt jättestopp mot att svetsa i ett lager..

Det kanske skulle gå att svarva en hylsa som träs över lagret och fästes med ett skruvförband?


såå ja.. då kan man nog sova gott om natten oxå..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag funderade också på svetslopporna. Några otroligt välriktade loppor borde inte vara något problem.....men missar man lite och loppan blir för stor och för varm.....då vetifan.

Du kan schimsa mellan lagret och axeln.........men se till att det är lite spel kvar (det är ju inte samma konstruktion, men uteblivet spel, är en misstänkt anledning att våran låda rasade)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Dubbel

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



beepbeep skrev:
Anders Jeppsson skrev:

måste inte lagret sitta längre in för att verkligen sitta kvar?
hur djupt är lagret?
Vet dock inte hur det sitter fast


Den sitter fast med typ 3-4mm...kan inte sättas in djupare utan att vi svarvar ner vevens tapp. Egentligen spelar det inte så stor roll, jag tänkte ändå limma fast den med Loctite eller sätta några små svetsloppor runt den för att hålla den på plats. Den tar inte upp så mycket kraft ändå.


Skippa och sätt dit lagret om du tänkt kladda med svetsen, blir billigare haveri utan att induktionsvetsa ihop lagret på växellådan när du senare kör...

En loppa och lagret är redo för skrothögen.

_________________
Roland Johansson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Rolle Scirocco skrev:


En loppa och lagret är redo för skrothögen.


Jupp. Det är j_t känslig härdning och toleranser i lager (mycket, mycket mer än man tror)

Svetsa i lagret=skrot, även med jätteliten loppa.

Ring Momentum (före detta SKF supplies). Ge dem axelmått och håldimensioner så skall du nog hitta något som passar bättre, det finns extratunna lager.

Annars skulle jag svetsa en lagerhylsa på svänghjulet och använda ett mindre lager, ev svarva ner axeltappen något så det passar med ett standardlager. En sådan hylsa kan man svarva till ganska lätt och toleranskraven är inte så höga. Denna hylsa går ju att svetsa fast i svänghjulet utan risk för haveri.
EDIT: är axeltappen fortfarande för liten för standardlager så krymp på en svarvad stålhylsa.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
ojoj, vilken respons!

Grejjen är den att allt passar perfekt. Lagret passar perfekt in i svänghjulet och ingående axlens tapp passar perfekt in i lagret. Det är bara att yttre lagerbana inte når mer än 4mm in i svänghjulet pga. att vevaxeltappen sitter bakom. Det behövs alltså inga hylsor på ingående axeln, allt sitter klockrent som det ska, det gäller bara att fixera lagret i svänghjulet på ett säkert sätt. Pilotlager tar i stort sätt inga krafter, den är där för att man ska kunna centrera låda och motor vid ihopmontering samt för att avlasta och förhindra torsionella svängningar i ingående axeln.

Min idé var att använda Loctite på den och hoppas att den ligger där den ligger. Det är som sagt krympförband i svänghjulet och vi fick banka in den dom 4mm som den sitter i. Annars får vi väl svarva någon sorts hylsa som går över den och håller den kvar i svänghjulet.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



beepbeep skrev:
ojoj, vilken respons!

Grejjen är den att allt passar perfekt. Lagret passar perfekt in i svänghjulet och ingående axlens tapp passar perfekt in i lagret. Det är bara att yttre lagerbana inte når mer än 4mm in i svänghjulet pga. att vevaxeltappen sitter bakom. Det behövs alltså inga hylsor på ingående axeln, allt sitter klockrent som det ska, det gäller bara att fixera lagret i svänghjulet på ett säkert sätt. Pilotlager tar i stort sätt inga krafter, den är där för att man ska kunna centrera låda och motor vid ihopmontering samt för att avlasta och förhindra torsionella svängningar i ingående axeln.

Min idé var att använda Loctite på den och hoppas att den ligger där den ligger. Det är som sagt krympförband i svänghjulet och vi fick banka in den dom 4mm som den sitter i. Annars får vi väl svarva någon sorts hylsa som går över den och håller den kvar i svänghjulet.


Bra, då räcker det ju att svetsa dit en styrhylsa. Ta ett gammalt lager som styrning i hålet och svetsa dit den.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



beepbeep skrev:
ojoj, vilken respons!

Grejjen är den att allt passar perfekt. Lagret passar perfekt in i svänghjulet och ingående axlens tapp passar perfekt in i lagret. Det är bara att yttre lagerbana inte når mer än 4mm in i svänghjulet pga. att vevaxeltappen sitter bakom. Det behövs alltså inga hylsor på ingående axeln, allt sitter klockrent som det ska, det gäller bara att fixera lagret i svänghjulet på ett säkert sätt. Pilotlager tar i stort sätt inga krafter, den är där för att man ska kunna centrera låda och motor vid ihopmontering samt för att avlasta och förhindra torsionella svängningar i ingående axeln.

Min idé var att använda Loctite på den och hoppas att den ligger där den ligger. Det är som sagt krympförband i svänghjulet och vi fick banka in den dom 4mm som den sitter i. Annars får vi väl svarva någon sorts hylsa som går över den och håller den kvar i svänghjulet.


Ta aneroblimmet, blir det inte varmare än ~ 150 grader ska det fungera kalas, eller gör ett överfall och bulta fast i svänghjulet med 3st M5 exempelvis.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Pilotlagerns utformning?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande