Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksval XTR2
<<   1, 2, 3   >>
4217 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



CJ skrev:
Pär Hylander skrev:


Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana?

Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla.


Synd o synd... det går ju alltid att skaffa en till uppsättning fälgar med slicks

om du nu får göra på slicks, varför överhuvudtaget fundera på R-däck.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ice skrev:
CJ skrev:
Pär Hylander skrev:


Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana?

Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla.


Synd o synd... det går ju alltid att skaffa en till uppsättning fälgar med slicks

om du nu får göra på slicks, varför överhuvudtaget fundera på R-däck.


R(egn)-däck om man nu inte kan skära själv

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
ice skrev:
CJ skrev:
Pär Hylander skrev:


Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana?

Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla.


Synd o synd... det går ju alltid att skaffa en till uppsättning fälgar med slicks

om du nu får göra på slicks, varför överhuvudtaget fundera på R-däck.


Hej!

Det finns ett par anledningar..

1. Om jag inte kör när det är blött ute och R-däck funkar bättre än "vanliga" däck när det är tort, varför då köpa vanliga?

2. Ekonomi. Det kostar ett par kronor med dubbla uppsättningar fälgar o däck och det kanske inte finns pengar till det direkt.. Det finns annat som jag hellre köper före slicks.

Edit: Glömde, Polisen gillar nog inte att man åker runt på slicks på vanliga vägar...

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



CJ skrev:
...om ... R-däck funkar bättre än "vanliga" däck när det är tort, varför då köpa vanliga?...

R-däck funkar bättre än vanliga däck vid höga temperaturer, något som är nästintill omöjligt att uppnå på allmän väg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41694

Forumägare
Forumägare

om man har en "ha-skoj-att-köra-bil" och ALLTID är medveten om r-däckens "baksida" så rekomenderar jag starkt r-däck på gatan om man förstår vad man ger sig in på och inser att bilen inte längre är en lämplig långfärdsbil i ösregn.... Men man får aldrig slappna av o totalt glömma vad man kör på!

I din bil så lär du ju inte glömma bort dig o tro att du sitter i en Volvo V70 och ska på långtur till fjällen

Personligen tycker jag att de mer gatorienterade r-däcken är bättre än de bästa gatdäcken t.o.m. även i "mild" väta, så länge:
- det är varmare än 10 grader ute
- det inte är djupt med vattenpölar

De mest banomptimerade r-däcken kan man ju däremot undvika på gatan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41694

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
R-däck funkar bättre än vanliga däck vid höga temperaturer, något som är nästintill omöjligt att uppnå på allmän väg.


Med PZeroC (och tung bil ) så räcker det med 6-7 plusgrader och två kvarter för att få bättre fäste än gatdäck IMHo. PZero Corsa vill ha det några grader varmare ute för att funka. Vid 2-3 plusgrader så är det svårt att få mer fäste med r-däcken än typ billiga & usla gatdäck

om man har en lätt bil kan ju dessa parametrar ändra sig dock!

_________________
Magnus Thomé
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
R-däck funkar bättre än vanliga däck vid höga temperaturer, något som är nästintill omöjligt att uppnå på allmän väg.


Med PZeroC (och tung bil ) så räcker det med 6-7 plusgrader och två kvarter för att få bättre fäste än gatdäck IMHo. PZero Corsa vill ha det några grader varmare ute för att funka. Vid 2-3 plusgrader så är det svårt att få mer fäste med r-däcken än typ billiga & usla gatdäck

om man har en lätt bil kan ju dessa parametrar ändra sig dock!



Jag hade Pzero C på min supra förut.. sen bytte jag till Yokohama Avs sport och jag tycker nog att yokohamadäcken hade mycket bättre grepp på gatan.

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41694

Forumägare
Forumägare

Vad hade du för dimension o vad körde du med för däckstryck (kall- o varmtryck) på gatan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



Magnus Thomé skrev:
Vad hade du för dimension o vad körde du med för däckstryck (kall- o varmtryck) på gatan?


Jag hade:

Pzero C 245/50/18 fram och 285/35/18 bak

Yokohama 255/45/18 fram och 295/30/18 bak

Jag kommer inte ihåg vilket däckstryck jag körde på nån av däcken

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41694

Forumägare
Forumägare

Smaken är som baken


Men kan det ev. vara så att du hade (för bilen o däckstorleken) normalt gatdäckstryck i dom?

Jag har lite mindre däck iof, 245/35 18, men för min del så har jag ganska halvkasst grepp vid 2,8 - 2,9 (kallt). Trevligt grepp om jag har 2,4 - 2,5 (kallt) och mycket trevligt grepp om jag har 1,9 - 2,0 (kallt).

Men 1,9 (kallt) på gatan är högriskprojekt pga alla hål i gatan och så det blir lätt genomslag eftersom man inte får tillräckligt med temp för att trycket ska öka ordentligt. Men 2,5 är IMHo en bra kompromiss mellan grepp, slitage, temp och fäste på min bil iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Pär Hylander skrev:
CJ skrev:
Riktiga däck?



Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana?

Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla.



Vad är det för fel på att åka Scania till affären? Då får man både plats och färdas med stil.

_________________
/Mathias
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Magnus Thomé skrev:
om man har en "ha-skoj-att-köra-bil" och ALLTID är medveten om r-däckens "baksida" så rekomenderar jag starkt r-däck på gatan om man förstår vad man ger sig in på och inser att bilen inte längre är en lämplig långfärdsbil i ösregn.... Men man får aldrig slappna av o totalt glömma vad man kör på!

I din bil så lär du ju inte glömma bort dig o tro att du sitter i en Volvo V70 och ska på långtur till fjällen

Personligen tycker jag att de mer gatorienterade r-däcken är bättre än de bästa gatdäcken t.o.m. även i "mild" väta, så länge:
- det är varmare än 10 grader ute
- det inte är djupt med vattenpölar

De mest banomptimerade r-däcken kan man ju däremot undvika på gatan...


Jag instämmer helt och fullt. Har kört omkring i två år på R-däck på Miatan innan jag sålde den från april-oktober och det var inga större problem, så länge man har respekt för att det KAN vara lite större risk för vattenplaning (mina rallydäck var iofs väldigt bra våtgrepp på måste jag säga, bättre än de flesta gatdäck och någon ökad risk för vattenplaning kunde jag inte konstatera).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Jag säger Avon ACB10 De finns som 15". De snabbaste sevenåkarna åker ACB10 och din kärra ska väl inte vara så mycket tyngre än en Seven? Dessutom väger ACB10:orna tre kg mindre än 032:orna, STYCK! I alla fall för 13" thumbs up Både ofjädrad och roterande massa!!

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mathias Johansson skrev:
Pär Hylander skrev:
CJ skrev:
Riktiga däck?



Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana?

Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla.



Vad är det för fel på att åka Scania till affären? Då får man både plats och färdas med stil.


om du byter ut Scania i min mening ovan till Iveco, eller annat valfri konkurrent, så förstår du precis vad jag menar

_________________
Pär Hylander
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

CJ,

Bra bilder på Yokohamas R-däck finns på http://www.lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=418
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Gripenland skrev:
Jag säger Avon ACB10 De finns som 15". De snabbaste sevenåkarna åker ACB10 och din kärra ska väl inte vara så mycket tyngre än en Seven? Dessutom väger ACB10:orna tre kg mindre än 032:orna, STYCK! I alla fall för 13" thumbs up Både ofjädrad och roterande massa!!

Vem säljer ACB10 i Svea rike (låg vikt e' alltid kul)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

EMMA heter firman och är helt omöjliga att ha och göra med.
jag pratade med en säljare på mässan i england och han lovade att hjälpa mig med däck om det behövs.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



dude skrev:
EMMA heter firman och är helt omöjliga att ha och göra med.

Mellan våra inlägg hann jag att, via R-däcksdatabasen (Tack för den Magnus!), gå in på deras hemsida och insåg ganska snabbt att jag inte skall handla via dem (jag har nolltolerans för firmor som behandlar sina presumptiva kunder som skräp). >

dude skrev:
jag pratade med en säljare på mässan i england och han lovade att hjälpa mig med däck om det behövs.

Berätta mera!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det han kunde göra var att sälja direkt till mitt företag som är registrerat inom branschen, så jag skulle slippa göra affärer med emma.
emma säljer enl avon dessutom nästan bara rallydäck.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41694

Forumägare
Forumägare

dude skrev:
det han kunde göra var att sälja direkt till mitt företag som är registrerat inom branschen, så jag skulle slippa göra affärer med emma.
emma säljer enl avon dessutom nästan bara rallydäck.

Låter som jag ska skriva upp din firma i rdäckslistan istället för EMMA?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
dude skrev:
det han kunde göra var att sälja direkt till mitt företag som är registrerat inom branschen, så jag skulle slippa göra affärer med emma.
emma säljer enl avon dessutom nästan bara rallydäck.

Låter som jag ska skriva upp din firma i rdäckslistan istället för EMMA?


problemet blir nog att tiden inte räcker om jag ska börja med mer än det jag gör.
däremot så kan jag gärna hjälpa till och hänvisa och ta reda på saker och ting.
blir det tal om gruppbeställning, är jag gärna med och räknar på det samt sköter hemtagning mm.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Däck för banåka
Däcksval XTR2
<<   1, 2, 3   >>
4217 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande