Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen 19-22 nov
<<   1, 2, 3   >>
9801 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Nog för att armcro räcken kan upplevas som mjukt att slå in i, de är ju gjorda för att svälja energi, inget annat. Det är ju långt ifrån som att köra in i en betongsugga som många tror!

Men kort sagt, jag är glad jag träffade däck, de är annu mjukare.



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Göte: Är det första avåkningen på Nordslingan?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Räknas det att vattenplana på långa rakan i en CSL på CUP däck i ca 170 km/h, för jag slog liksom inte i och kunde fortsätta köra med en 100% ok bil(körmässigt) efter en tvätt:D (smekte lite armcro)

Smekt däcktraven på GP slingan oxå(vilket inte är nordslingan ), och fortsätta köra med en 100% ok bil(körmässigt) efter att ha bankat ut skärmen lite samt använt silvertejp)

Men enligt mig, detta är min första IMPACT på NÜR thumbs up Men defenitivt inte den sista.

Vad som skiljer mig, i min egen mening då mot många andra, jag är fullständigt medveten om vad jag håller på med, ..med detta menar jag..... Alltså vet jag att jag när som helst när jag minst anar det kommer sitta i en grantopp på nur och undra vad som hände..(ungefär det som hände nu)

Således kommer det smälla om man ständigt kör hårt på nür. Men rent statisktiskt med tanke på hur jag kör och hur länge jag hållit på så är det extremt få incidenter tycker jag. Ja ovan är det som hänt faktiskt, inget annat på nür. Det tycker jag är väldigt lite med tanke på alla bilar jag ständigt kör där, inte bara egna men provar andras och testar alltid allehand hyrbilar oavsett modell osv,osv, vilket jag alltid gjort i alla år.

730 Diseln gick hårt på tvären ibland, helt utan ESP för annars går det ju inte, (helt omöjligt att köra ner den på 8.30 btg tider med ESP påkopplat! )

Körde den endast 3 varv! Den fick tuppjuck och trodde den skulle smälla eller åka av vägen hela tiden p g a att den fick åka lite brett. P G A detta utlöstes bältessträckarna så fort man hängde ut den i drift. Först blev jag smått chockad av vad det var som strypte mig över bröstet så hårt , för det drar VÄLDIGT hårt via bältet hela tiden i mig och Peter F (passagerare). Men det var bara bilen som trodde vi var på väg att krocka Man måste köra relativt hårt för att lyckas trigga bältessträckaren visade det sig.


Nåväl jag lär mig så länge jag lever och förhoppningsvis lär sig någon annan av min histora gällande swiften. Men visst laddade jag på i swiften, det måste man för att åka kunna åka 8.42 tider i en stage 2 swift. Med min rutin borde jag inte bromsat initialt så hårt på rakan i swiften med tanke på att det är i början av banan samt lätt bil vilket inte bygger värma så fort i däcken samt det var några plusgrader endast. (i övrigt var väggreppet bra) Men men nu gjorde jag ju det samt höll ner gasen marginellt för länge in mot S partiet. Detta samantaget... är enligt mig vad som fick bilen att bara börja glida rakt fram i det jag trycker på bromsen, allt för hårt.

Detta med ABS osv med tanke på bromsningen, ja ibland tar fysiken bara över som sagt, det är en hårfin gräns ibland och jag gillar att ligga där Det är ju därför jag gillar nür. Visst kan jag skratta mig lycklig att jag endast har lite träningsvärk i nacken. Det kan gå riktigt illa på NÜR, men det är jag trots allt medveten om.

Flytten av däcksbärriären kostade mig 400kr, att blåsa av banan i 5 min med en trädgårdsblåsare kostade 1600kr Ja, killarna ska ha betalt oxå för att jag påkallar dem, så totalt 2900sek till Nurburgring för att jag landade i däcken. Stålet kostar mer, glad att jag missade det

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Körde den endast 3 varv! Den fick tuppjuck och trodde den skulle smälla eller åka av vägen hela tiden p g a att den fick åka lite brett. P G A detta utlöstes bältessträckarna så fort man hängde ut den i drift. Först blev jag smått chockad av vad det var som strypte mig över bröstet så hårt , för det drar VÄLDIGT hårt via bältet hela tiden i mig och Peter F (passagerare). Men det var bara bilen som trodde vi var på väg att krocka Man måste köra relativt hårt för att lyckas trigga bältessträckaren visade det sig.



Samma sak hände mig två gånger när jag körde en Mercedes E220 CDI på ringen, första gången var minst sagt spännande, andra gången var man lite mer förberedd thumbs up
Tur att det blev en förhållandevis "billig" smäll med Swiften och att inget allvarligt hände med dig!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
J Blank
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 169



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Flytten av däcksbärriären kostarde mig 400kr, att blåsa av banan i 5 min med en trådgårdsblåsare kostade 1600kr Ja, killarna ska ha betalt oxå för att jag påkallar dem, så totalt 2900sek till Nurburgring för att jag landade i däcken. Stålet kostar mer, glad att jag missade det


Nu när allt gick så bra ändå så är tipset alltså att sikta på däckstraven istället för stålet. Det blir liksom billigare då...
Skönt att det gick så bra ändå så vi får se dig igen till våren...

Ha det..
// Johan

_________________
Johan Blank
NS BTG 8,00
BMW M3

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Sikta och sikta, bra spelare har tur. Men en dag tar den slut och då är det kallt hårt stål. I stunden tänkte jag knappast på att det finns däck på andra sidan s kombon. Enda jag tänkte på var att för allt i livet inte träffa armco till höger om den parkerade bilen i bilden. Detta lyckades jag med, hade jag däremot inte lyckats häva sladden på väg in i denna första vänster in i s kombon hade jag slagit hårt i stålet till höger om bilen. Ska kolla dubbelkolla loggen för att se hastigheter och g etc vid impact. Återkommer om det vid senare tillfälle.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169



Som sagt, gött att det gick så bra som det gjorde ändå. Jag stod ju o pratade med Ralph på rent4ring och lämnade tillbaka "min" Swift när du ringde honom Gaute.

På't igen nästa år, då ska <8.40 sitta och jag ska sikta på <9.00...

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Var ett kallt och lövfritt Ringen.







Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Blev en hel del kraft när Gaute krockade... Spana skruven från däckstraven som skurit upp Swiften...


Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Roliga bilar? Nja, inte så värst många.

Nya 997 GT2 RS var där...



...och en riktigt ful Veyron på parkeringen...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Vad är det för barack bakom Bugattin?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Bild visar loggen från 730 d bilen, densamma dataloggen ligger på Autolife. Hade vmin i swedenx vänstern på 164(8.39,5 varvet) samt vmin i metzgesfeld 146.(8.39.5 som jag körde just efter 38 varvet, båda ligger på AF) Nåväl efter 3 varv, så bilen borde ju lätt gå ner mot låga 8.30 BTG med fler varv.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Tur att det gick bra med dig i allafall, och 2500Euro var ju inte allt för dyrt i sammanhanget!

När vi var nere på Scuderian i maj så lyckades jag åka av i regnet/snön och skada en frontsplitter på RSR's Exige S, vart bara ett par tusen som tur var. Det kunde varit betydligt värre iom att fronten är en enda del och väldigt kostsam men dom beslöt sig för att laga den istället då det var ytterst lite skada på den.

Ang. deras Porsche GT3 RS så gick den av ORDENTLIGT precis innan Hohe Acht. Bilen vart totalskrot, men föraren klarade sig bra. Men han försökte skylla på att en Golf svängde ut framför honom och orsakade olyckan, men han glömde visst det faktum att bilen hade ju Video V-boxen installerat och allt fanns på film... En film säger mer än 1000 ord och visade exakt hur det gick till, fanns t.o.m logg på olyckan!


Tyckte mest synd om Golfägaren som polisen åkte efter men var helt oskyldig. Vart en hyffsat dyr nota för Schweizaren i slutändan!

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Tack ni som delar med er av omtanke gällande min hälsa och välmående thumbs up

Erik, jo jag har hört om den smällen med V-BOXEN Inte helt lätt att förklara den filmen där han skyller bort allt på andra.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Tack ni som delar med er av omtanke gällande min hälsa och välmående thumbs up

Erik, jo jag har hört om den smällen med V-BOXEN Inte helt lätt att förklara filmen den filmen där han skyller bort allt på andra.


Det roliga var att vi låg kanske 30sek bakom honom och den s.k. Golfen stod t.o.m bredvid och kollade läget med honom, men han skickade iväg Golfen innan nån Ring official hann komma... Jag hade ju t.o.m nästan hela händelsen på film från min GOPro kamera som jag hade i bilen. Jag erbjöd den som bevis men dom hade tillräckligt med deras egna.

Vi "råkade" få en glimt av deras film och det var ren och skär förarfel, jag som t.o.m inte har kört Porsche på bana (men oh vad jag vill!) kunde enkelt se exakt vad han gjorde fel. Hursom, shit happens, vi kan alla göra fel och det var ju tur att han klarade sig för det gick FORT in i räcket (eller räckena).

Min "lilla" läppskada kändes inte lika jobbig efter att jag såg Possen komma in på släp till RSR

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
DimWit
Ängelholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 7



Var också nere denna helgen.

Tänkte först inte köra, men suget blev för stort
Blev 3 varv i lagom tempo (ingen tidtagning), tyckte det var helt ok förhållanden.
Annorlunda och kul att kunna se genom "skog och häck" runt banan nu när löven fallit.

Ser ut som en ganska hård krasch, skönt att det gick bra iaf.
Såg dock ingen kraschad swift på/runt banan, men hörde talas om den "vilda" bmw:n

_________________
-={ Frans Perlhagen }=-
Nissan 200SX RE -99

Nordschleife: 22 varv, BTG 8:45
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Lite logg info. Första bilden nedan är från varvet innan smällen i densamma stage2 swiften givetvis. Loggade då 8.42,4 min BTG. Vilket förövrigt är en förbättring med ca 1 sekund från min tidigare bästa tid med stage2 swiften okt 2009 :-)


Datan i bilden är endast samlad från blåmarkerad yta, start just där jag når högsta vmax( krysset i kartan) samt slut där jag släpper av bromsen för att gå in i S kurvan. För de som inte vet, röd graf visar fart och grå broms i denna bild. I det jag börjar bromsa just när jag når vmax tills jag släpper av broms igen handlar om exakt 3,6 sekunder. Notera genomsnittshastigheten och jämför mot nästa bild då jag smäller. Jag har som average fart på detta varv nedan inom blåmarkerad yta(partiet det gäller) 126 gps km/h. (Har hela 148,8 i snitt när jag smäller, se sista bilden nedan.)




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Här är varvet efter, då jag smäller!
Notera speed, snitt fart. Samt jag lyckas endast ta bort 33,5 gps km/h av farten här vs ovan bild där jag bromsar bort 62,8gps km/h. Notera den röda fartkurvan då det smäller, den faller inte lika mycket som ovan bild från varvet innan. Som sagt det tar bara stopp, med bra fart in i däcken:-)

Så, vad har jag lärt mig av mina nu ca 50 totala varv(spridda över många år) i diverse swift bilar. Jo sett till minnet av vad som hände och sett till datan så stämmer det väl. Även känslan av att jag slog i däcken hårt stämmer. Det är en hårfin gräns mellan katastrof och lycka på NÜR, vilket jag alltid är medveten om.

Det tog 2 SEKUNDER ifrån det att jag tryckte på bromsen till det att jag slog i däcken 82,6 METER bort i 132.020 GPS km/h!!,(jag uppskattade dessa meter till 100 innan, men det är endast 82 meter) Man hinner jobba med bilen och fundera mycket under 2 SEKUNDER:-)

Jag jobbade hårt,snabbt och metodiskt och under ett lugn ändå. Det är intressant att smälla, man lär känna sig själv på riktigt, på något sätt en skräckblandad förtjusning. Peppar,peppar, när det går riktigt illa ser man det kanske på ett annat sätt!



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Ringen 19-22 nov
<<   1, 2, 3   >>
9801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande