Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Eunos Roadster -92 - Automobils projektbil
<<   1, 2
13014 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Naqref skrev:
Ventiltätningar?

Eller ett deltidsspöke. Nu har den inte rykt alls på ett par starter.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

kan också vara olja i insuget. bytt PCV ventil?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Westfield skrev:

Det var faktiskt en del olja i insuget innan jag torkade ur det. Kan det vara så att jag haft sönder den vid jobbet?

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
PCV-ventil?
Fick googla. Känner mig dum. Kollar i morgon. thumbs up
Bortsett från det går den alldeles fantastiskt. Särskilt sedan jag justerade stötdämparna till ett något mjukare läge, så att den inte studsade av vägen.

Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007

Avnjöt senaste nr av Automobil (för ungefär 3e gången) i solstolen på vår uteplats häromdagen Älskar att läsa om Era projektbilar o har själv en gammal tanke att köpa en billig Miata för att ha som "helgbil" (läs urspårat banprojekt ) o var nära ett köp för flera år sen men en M3 E36 vann mitt hjärta då ist

Ser fram emot att följa bilen även här på rejsa!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dude skrev:
Westfield skrev:

Det var faktiskt en del olja i insuget innan jag torkade ur det. Kan det vara så att jag haft sönder den vid jobbet?

osannolikt men membranet inuti brukar ge upp pch då trycker den ut övertryck från vevhuset ut i snorkeln före spjället. Om det är mkt blow-by (ringar lite slitna exempelvis) blir det också mer olja i nsuget efter spjället om pcvn funkar. Om pcvn inte funkar hamnar ev olja i snorkeln före spjället. en miata motor som ät frisk blåryker aldrig nånsin, inte som en luftkyld boxer sexa som kan ge en liten puff om den vilat länge...

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

M3Crille skrev:
Avnjöt senaste nr av Automobil (för ungefär 3e gången) i solstolen på vår uteplats häromdagen Älskar att läsa om Era projektbilar o har själv en gammal tanke att köpa en billig Miata för att ha som "helgbil" (läs urspårat banprojekt ) o var nära ett köp för flera år sen men en M3 E36 vann mitt hjärta då ist

Ser fram emot att följa bilen även här på rejsa!

thumbs up I nästa nummer viker vi ut Önos ordentligt - nu som färdig racerbil.

Westfield skrev:
Dude skrev:
Westfield skrev:

osannolikt men membranet inuti brukar ge upp pch då trycker den ut övertryck från vevhuset ut i snorkeln före spjället. Om det är mkt blow-by (ringar lite slitna exempelvis) blir det också mer olja i nsuget efter spjället om pcvn funkar. Om pcvn inte funkar hamnar ev olja i snorkeln före spjället. en miata motor som ät frisk blåryker aldrig nånsin, inte som en luftkyld boxer sexa som kan ge en liten puff om den vilat länge...

Jag plockade av PCV:n och konstaterade att den såg märkligt enkel ut, en lös liten kolv och en lös liten fjäder i ett rör. Nåja, rengjorde och satte tillbaks och några enorma rökkaskader har jag inte sett sedan dess - men det behöver ju inte vara direkt relaterat.

Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007

Ser fram emot utviket...

Skåne
Här sen Nov 2002

Träffade Race-Kraniel och hans Eunos på Knutan idag.

Innan tidskvalet på förmiddagen så "hjälpte" jag honom lite i depån med däckstryck och några snabba spårvalstips.
Måste ha varit riktigt fina tips från mig, då det följande kvalet innebar en snurrning och till slut en sista plats i startfältet..
Schysst coachat, Fredde!

I det prekära läget tänkte jag snabbt fly från Knutan, men var samtidigt fortfarande både lite förbryllad och nyfiken;
-Hur kan en ansedd motorjournalist och gentleman som Kraniel, både köra långsamt och samtidigt ha svårt
att kontrolera en så pass enkel bil som Miata på R-däck?

För att få svar på - och möjligtvis också ändra på detta - bestämde jag mig för att ta ett par varv i Kraniels
passagerarstol, under lunchpassets "publikkörning".

Åhej, på med lånad hjälm och ut på första varvet.

Kommer på mig själv med att skrika "Nej nej nej", redan efter några hundra meter.
Pedagogiskt, Fredrik, verkligen..

och detta vrålande var verkligen inte av skräck - mer av förvåning och framför allt bestörtning.
Av mina närmare tusen varv på Knutstorp, så var det här garanterat ett av de längsta. Längsta varvet, inte i tid
- för jäkla långsamt gick det inte - men i sträcka!
om banan är 2070 meter i originalskick, så blev den i Race-Kraniels egna tolkning åtminstone 10-15% längre.
Idealspår och apex såg vi passera någon gång på avstånd - och jag har nu sett delar av banans asfalt,
som jag inte visste fanns.

Ganska yvigt spårval alltså - Inte undra på att ett varv blir krångligt och tar sån tid!

Kraniel skrev:
Enda svårigheten är att blinkersspaken sitter till höger om ratten - det kommer jag aldrig att lära mig utan slår alltid på vindrutetorkarna när jag ska svänga.

Check. Då förstår jag torkandet, trots att det inte hade regnat på närmare ett dygn..

Ja, okej. Vi fortsatte, jag gav några enkla tips om spårvalet, betydligt lättare när man sitter i bilen och
båda har samma referenspunkter om var vi är på banan och hur fort det egentligen går...
Efter denna snabba mirakelkur, börjar Race-Kraniel faktiskt köra något som liknar Knutstorp och jag slutar att vråla.

Ska bli spännande att se hur det går i racet i morgon.

Finns lite förbättringspotential från startpositionen, om man säger så..

Till Kraniel kan jag också rekommendera Procedural Racings trackday på Knutstorp den 8/8.

Tidningen betalar säkert - och det finns många bra instruktörer där, med hög stresströskel.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Placeringsmässigt hände inte så mycket men vartiderna tror jag förbättrades en hel del.

Han hade inte koll på varvtiderna från andra racet då jag åkte från Knutstorp så det får han flika in med själv.

Lund
Här sen Okt 2005

Moderator i ett av underforumen

Daniel såg ut att ha skoj, precis som alla andra. Med lite fler varv på Knutstorp så kommer nog tiderna att förbättras rejält. På tidsträningen var det med nöd och näppe som han kom under 1.20, men i race 2 satt en låg 1.17.

Här kommer varvtiderna från söndagens race.

Race 1
Varv Tid Diff
2 1:26.895 + 8.934
3 1:19.599 + 1.638
4 1:18.220 + 0.259
5 1:17.961
6 1:19.584 + 1.623
7 1:18.887 + 0.926
8 1:20.473 + 2.512
9 1:21.182 + 3.221

Race 2
Varv Tid Diff
2 1:24.999 + 7.853
3 1:18.850 + 1.704
4 1:19.412 + 2.266
5 1:21.202 + 4.056
6 1:18.323 + 1.177
7 1:19.287 + 2.141
8 1:19.222 + 2.076
9 1:17.641 + 0.495
10 1:17.146
11 1:19.319 + 2.173

Kenny tackade för en skoj fajt!

Här sen Jul 2005

Grattis till en bra start! Med tanke på att du bara haft ett fåtal varv på banan innan denna helg och att du rattade, en för dig, ny bil får man imponeras av utvecklingskurvan. Med en tung Standardklass bil och den motorsvaga 1.6:an hade du en debuthelg med varvtider som är likvärdigt med flera tidigare debutförare som kör med 1.8:or. Fortsätter denna utvecklingskurvan får nog toppbilarna i Standardklassen se upp nästa år!

http://modsport.se/
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

FredrikÅ skrev:

(....)

Kommer på mig själv med att skrika "Nej nej nej", redan efter några hundra meter.

LOL!

ser fram emot att läsa Kraniels version thumbs up

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

ninja skrev:
FredrikÅ skrev:

(....)

LOL!

Hahaha ja verkligen thumbs up

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

Sportvagnskonsult.com skrev:
ninja skrev:

Behöver sortera ut ett och annat intryck först... sedan blir det rapport i tidningen.

Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Kraniel skrev:
Sportvagnskonsult.com skrev:
ninja skrev:

Behöver sortera ut ett och annat intryck först... sedan blir det rapport i tidningen.

jaja... worth waiting for, and worth paying for förmodligen

Våra race- och banåkarbilar
Mazda Eunos Roadster -92 - Automobils projektbil
<<   1, 2
13014 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande