Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porsche-ok, prisvärda?
<<   1, 2
4789 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Porsche-ok, prisvärda?

Micke_Evo skrev:
Magnus 2074 skrev:
Funderar på att uppgradera bromsarna på min bil och har hittat en uppsättning främre bromsok från en Porsche gt3 mk1 som han begär 5000kr för.
Är det ett bra pris?
Har hittat billigare motsvarande? ok från evo 8/9, men dessa har tyvärr axiell montering istället för porsches radiella.

Mvh Magnus

Lånar tråden lite.

Nu när vi ändå har detta uppe och jag har gått i samma tankar om att köpa ok med Axiell montering. Går inte dessa ok att fräsa av och gänga om för att få dessa med radiell montering? Kanske inte lönsamt om man ska lämna iväg arbetet men om man nu har tillgång till en fräs själv? Finns det gods till att göra detta eller är tex evo-oken annorlunda utformade som gör att det inte är möjligt? Är det någon som kan har kunskaper om detta?

Tacksam för svar

Titta på oken, det kan finnas tillräckligt gods eller så finns det inte. Har gjort om några ok på det sättet, men det finns säkert ok där det inte gårför att en vätskekanal går genom oket just där...

Sedan har jag inte varit med om ett ok för radiell montering som har någon gänga i hålet.

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

LuddeR skrev:
Magnus 2074 skrev:
Tror också det kommer bli riktigt bra.
Kolvarean fram blir betydligt större efter bytet.
Men då jag även har skaffat större bromsar bak samt kommer byta från Carbotech XP10-fram/Pagid blå-bak till PFC01-fram/PFC97-bak så ska det blir spännande att se skillnaden.

Fasta ok (med kolvar på båda sidor där oken inte kan röra sig) kräver dubbelt så stor total kolvarea för samma bromsmoment om vi jämför med ett glidok.

Reaktionskraften från en enkolvsok återfinns nämligen på kolvens motsatta sida om oket kan flyta.

Så när du jämför måste du räkna med en faktor 2 åt ena eller andra hållet.

Ska man vara petig måste man kanske kompensera kolvcentrum på annat avstånd än på medelfriktionsradien om man ska optimera slitaget på belägget oxå.

Har varit ute och mätt kolvarna på samtliga ok.

original Saab 900NG.
Fram: 57mm, glidok= 2551mm2
Bak: 31mm, 2-kolvsok= 755mm2/sida

original Saab 9-5 som nya bakbromsarna kommer ifrån.
Fram: 57mm, glidok= 2551mm2
Bak: 38mm, glidok= 1134mm2

Min bil som den ser ut idag.
Fram: 31mm+36mm, 4-kolvsok= 1773mm2/sida
Bak: 31mm, 2-kolvsok= 755mm2/sida

Min bil efter bromsbyte fram och bak.
Fram: 36mm+42mm, 4-kolvsok= 2403mm2/sida
Bak: 38mm, glidok= 1134mm2

Jämför man mot en 9-5 som jag plockar bakbromsarna ifrån så kommer det endast skilja 148mm2 fram mellan Saab-oken och Porsche-oken.

Men hur räknar man ut vilken huvudbromscylinder jag behöver? Där måste jag väl räkna med den dubbla kolvarean jag får över frambromsarna?
Huvudcylindern jag har idag är 23mm. Räcker det med att byta till en cylinder från 9-3 Viggen/9-5 02----> som är 25mm?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Efter en del sökningar på google kom jag fram till följande:
Porsche 996 1998-2004 har 24mm cylinder och 43mm slaglängd.
Saab 900 -94 har 23mm cylinder och 47,5mm slaglängd.

Borde alltså inte vara några problem att använda originalcylindern?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Skruva banåkabil
Porsche-ok, prisvärda?
<<   1, 2
4789 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande