Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Alu V8 i seven
<<   1, 2
12394 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

therealpinto skrev:
Jag tror inte det finns nån hemsida eller så för den sjuan jag besiktade med BMW-V8. Minns jag rätt såldes den vidare för något/några år sedan, jag är inte säker.

/Gustaf

-Jonte- skrev:
Det finns en BMW V8 sjua här i västerås som enligt uppgift ska komma uppifrån landet. Har bara träffat på den killen 1 gång på Power Meet här i stan.
Tyvärr vet jag inget mer

Det är samma bil ni pratar om gissar jag, om det nu inte finns flera BMW v8 se7en i Västerås.
För det var dit Jens sålde sin bil.

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En sån där V8 kan ju duga i en 7'a

Specen finns här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69620&highlight=

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Ja, nu snackar vi...! 40 kg utan turboaggregat!

*beställa*

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

kan man prata aluminium-åttor utan att nämna LS-serien åtminstone en gång?

Kristoffersson Engineering
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

PerKr skrev:

håller med dig. men det är på tok för mycket effekt. får ju bara ha 15kw/100 kg annars hade en LS1 redan varit beställd

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

olofson skrev:

*beställa*

Är väl en grov underdrift. En hojmotor radfyra väger väl cirkus 40kg, så dubbla det plus turbos etc.

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Rolle Scirocco skrev:
olofson skrev:

*beställa*

Är väl en grov underdrift. En hojmotor radfyra väger väl cirkus 40kg, så dubbla det plus turbos etc.

Ca 65 kg inklusive växellåda för Hayabusa (1300 cc, 6 växlar) har jag för mig det var - men 40 kg var bara vad jag läste i specen. Låter dock lågt hur man än vänder på det - men en bra bit mindre än vilken vanlig rad-4 som helst lär den väga iaf...

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Powertec gör likadana motorer och deras väger 88 kg "torra" utan växellåda och utan turbo.

www.modsport.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

PerKr skrev:

Cassius skrev:
Lexus har ju också V8or i alu, dock kanske lite starka... dom ligger på 250hk som minst tror jag. Borde de inte gå regga med nån slö cheva åtta med modernt sprut och sen byta till en LS motor?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

mange87 skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:
M60B30 (BMW 530/730) till besiktningen, M60B40 (BMW 540/740) till vardags, S62B44 (BMW E39 M5) till racen
alla sägs ha samma mått och infästningar osv. så det borde vara snabbt gjort att byta motor efter humöret för dagen..
komplettera med en quickchange-bakaxel

enligt en rad olika folk som alla säger olika så kan vi säga att medelvikten på en sådan motor är 200kg

e faktiskt grymt sugen p[ enn m60b30 motor, mycket billigare än en rover v8 o snyggare men e nog för mycket effekt. men kan ju sätta förgasare på till besiktningen o sen byta till sprut. du har inga mått på motorn?

//Mathias
kan tyvärr inte mäta min motor nu eftersom jag ligger på hospitalet men det är ingen liten motor iaf. Fyller upp motorrummet rejält i en fläskig bmw.

Umeå
Här sen Dec 2007

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
mange87 skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:
M60B30 (BMW 530/730) till besiktningen, M60B40 (BMW 540/740) till vardags, S62B44 (BMW E39 M5) till racen
alla sägs ha samma mått och infästningar osv. så det borde vara snabbt gjort att byta motor efter humöret för dagen..

enligt en rad olika folk som alla säger olika så kan vi säga att medelvikten på en sådan motor är 200kg

e faktiskt grymt sugen p[ enn m60b30 motor, mycket billigare än en rover v8 o snyggare men e nog för mycket effekt. men kan ju sätta förgasare på till besiktningen o sen byta till sprut. du har inga mått på motorn?

//Mathias
kan tyvärr inte mäta min motor nu eftersom jag ligger på hospitalet men det är ingen liten motor iaf. Fyller upp motorrummet rejält i en fläskig bmw.

Är inte helt 100 nu direkt ur huvudet. Men har för mig att den är ca 85cm lång och 85cm bred. Den är riktigt enorm jämfört med en jänke 8:a.

mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

FSRacing skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:
mange87 skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

//Mathias

Är inte helt 100 nu direkt ur huvudet. Men har för mig att den är ca 85cm lång och 85cm bred. Den är riktigt enorm jämfört med en jänke 8:a.

måttet på motorrummet i sjuan är 85 cm så i så fall får den nog inte plats. men ska gå till skroten o mäta på en i veckan hade ja tänkt. tack för infon

Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

mange87 skrev:
PerKr skrev:

håller med dig. men det är på tok för mycket effekt. får ju bara ha 15kw/100 kg annars hade en LS1 redan varit beställd

finns det egentligen någon V8 som ger tillräckligt lite effekt för att funka i en 7:a om man ser till SFRo:s effektgräns?

Kristoffersson Engineering
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

PerKr skrev:
finns det egentligen någon V8 som ger tillräckligt lite effekt för att funka i en 7:a om man ser till SFRo:s effektgräns?

De klenaste versionerna ger väl max 160 hästar eller något? Borde ju inte vara några större problem, speciellt inte med tanke på spisen väger några tiotal kg mer än de vanliga alternativen.

Min Westfield är registrerad med 120 kg ballast och 170 hästar, men då är vikten utan ballast alltså ungefär som med de vanliga 4:orna.

Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

olofson skrev:
PerKr skrev:

De klenaste versionerna ger väl max 160 hästar eller något? Borde ju inte vara några större problem, speciellt inte med tanke på spisen väger några tiotal kg mer än de vanliga alternativen.

Min Westfield är registrerad med 120 kg ballast och 170 hästar, men då är vikten utan ballast alltså ungefär som med de vanliga 4:orna.

a klena rover 8:an ligger ju på 134hk så de ska väl gå. vad har du för motor i din? hur och vad hade du som ballast?

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

mange87 skrev:
a klena rover 8:an ligger ju på 134hk så de ska väl gå. vad har du för motor i din? hur och vad hade du som ballast?

Jag kör med en Fårrrd Duratec 25, alltså en 24-ventils V6:a på 2.5 l i aluminium. Detta var ju den slöaste varianten (i Sverige iaf) på 170 hästar, men ST200 (200 hästar; också 2.5 l) borde gå att skruva i rakt av om man vill det. 3 l (ST220, 226 hästar) eller någon av Jaguarvarianterna (2.5 och 3.0, upp till 240 hästar) borde också gå att få dit med lite nya fästen och eventuellt flyttad generator. Jag har alltså satt generatorn på remhjulet som sitter på en av kamaxlarna och driver vattenpumpen original, och kör elvattenpump istället - och detta remhjul finns bara på vissa versioner av motorn; bl a ST200, den nya "snälla" 3-litraren som ersatt 2.5:an, samt vissa Jaguar-varianter.

En Westfield-byggare i Storbritannien har bänkat en internt original ST220-spis med extraktorrör, nytt insug (trattar) och eftermarknadssprut till 270 hästar (226 original), så det finns en del att göra med (i sammanhanget) enkla medel. Om Jaguarerna har lika horribelt skrot runt motorn vet jag inte, men ligger det på samma nivå så borde den vassaste Jaguar-varianten ge närmare 300 hästar med samma konfiguration. Om ekonomin vill, och det finns möjlighet att få in detta i någon klass, så kanske jag snart tar reda på hur det ligger till. ;-)

Ballasten var en låda i 3 mm stålplåt, med ett gäng blytackor i. Denna bultades fast i de fyra fästena för 4-/6-punktsbältena (besiktigade med 3-punkt) samt ett par fästen som satt ihop med övre länkarmarna i bakvagnen.

Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Re:

FSRacing skrev:

Nu har jag mätat och jag hade lite fel. Den är 74cm bred, 74 cm lång och ca 70cm hög.

mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

FSRacing skrev:
FSRacing skrev:

Nu har jag mätat och jag hade lite fel. Den är 74cm bred, 74 cm lång och ca 70cm hög.

tack så mycket då får den plats, för det är 85 cm brett

Vänersborg
Här sen Maj 2003

om man vill ha en tung och slö V8 kan man skaffa en Volvo B36..
120hk och helt i gjutjärn..

Stockholm
Här sen Dec 2002

BMW v8:an är ju ungefär den största motorn man kan hitta. Volvos v8:a är betydligt mer kompakt då den har mindre v vinkel än 90 grader. Chevrolets LS serie är annars ganska fin och betydligt mer kompakt.

Men jag förstår inte vad man ska med en V8:a till i en Seven när det finns Hondas S2000 motor som är liten och lätt och utvecklar tillräckligt med effekt (240hk orginal). Dessutom finns det en fin 6 växlad låda till den med härlig känsla i växelspaken. Dessutom har den en fin instrumentering som man kan använda. Hade varit mitt val till en Seven. Finns en 160hk variant av samma motorserie som man besiktigar med. Tröttnar man på orginaleffketen kan man senare komplettera med separata spjäll och ett sprut.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Varför V8? Eller V6? Eller varför bilmotor, när det finns R1 och Hayabusa? Varför Seven...?

Det finns ju egentligen inget som är helt optimalt i alla hänseenden; prestandamässigt, ekonomiskt, estetiskt osv... Någonstans får man ju helt enkelt bestämma sig för ett koncept, och sedan får man försöka bygga något vettigt inom ramarna för det.

Citera
Skruva banåkabil
Alu V8 i seven
<<   1, 2
12394 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande