| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Alu V8 i seven
|
12394 besök totalt |
|
Re:
Det är samma bil ni pratar om gissar jag, om det nu inte finns flera BMW v8 se7en i Västerås. För det var dit Jens sålde sin bil. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
En sån där V8 kan ju duga i en 7'a Specen finns här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re:
håller med dig. men det är på tok för mycket effekt. får ju bara ha 15kw/100 kg annars hade en LS1 redan varit beställd
_________________ Mathias Magnusson |
||||||||
|
Re:
Ca 65 kg inklusive växellåda för Hayabusa (1300 cc, 6 växlar) har jag för mig det var - men 40 kg var bara vad jag läste i specen. Låter dock lågt hur man än vänder på det - men en bra bit mindre än vilken vanlig rad-4 som helst lär den väga iaf... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Powertec gör likadana motorer och deras väger 88 kg "torra" utan växellåda och utan turbo.
|
||||||||
|
Re:
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
_________________ //Johan Karlsson |
||||||||
|
Re:
Är inte helt 100 nu direkt ur huvudet. Men har för mig att den är ca 85cm lång och 85cm bred. Den är riktigt enorm jämfört med en jänke 8:a. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||||
|
Re:
måttet på motorrummet i sjuan är 85 cm så i så fall får den nog inte plats. men ska gå till skroten o mäta på en i veckan hade ja tänkt. tack för infon
||||||||
|
Re:
finns det egentligen någon V8 som ger tillräckligt lite effekt för att funka i en 7:a om man ser till SFRo:s effektgräns? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
|
Re:
De klenaste versionerna ger väl max 160 hästar eller något? Borde ju inte vara några större problem, speciellt inte med tanke på spisen väger några tiotal kg mer än de vanliga alternativen. Min Westfield är registrerad med 120 kg ballast och 170 hästar, men då är vikten utan ballast alltså ungefär som med de vanliga 4:orna. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re:
a klena rover 8:an ligger ju på 134hk så de ska väl gå. vad har du för motor i din? hur och vad hade du som ballast? _________________ Mathias Magnusson |
||||||||
|
Re:
Jag kör med en Fårrrd Duratec 25, alltså en 24-ventils V6:a på 2.5 l i aluminium. Detta var ju den slöaste varianten (i Sverige iaf) på 170 hästar, men ST200 (200 hästar; också 2.5 l) borde gå att skruva i rakt av om man vill det. 3 l (ST220, 226 hästar) eller någon av Jaguarvarianterna (2.5 och 3.0, upp till 240 hästar) borde också gå att få dit med lite nya fästen och eventuellt flyttad generator. Jag har alltså satt generatorn på remhjulet som sitter på en av kamaxlarna och driver vattenpumpen original, och kör elvattenpump istället - och detta remhjul finns bara på vissa versioner av motorn; bl a ST200, den nya "snälla" 3-litraren som ersatt 2.5:an, samt vissa Jaguar-varianter. En Westfield-byggare i Storbritannien har bänkat en internt original ST220-spis med extraktorrör, nytt insug (trattar) och eftermarknadssprut till 270 hästar (226 original), så det finns en del att göra med (i sammanhanget) enkla medel. Om Jaguarerna har lika horribelt skrot runt motorn vet jag inte, men ligger det på samma nivå så borde den vassaste Jaguar-varianten ge närmare 300 hästar med samma konfiguration. Om ekonomin vill, och det finns möjlighet att få in detta i någon klass, så kanske jag snart tar reda på hur det ligger till. ;-) Ballasten var en låda i 3 mm stålplåt, med ett gäng blytackor i. Denna bultades fast i de fyra fästena för 4-/6-punktsbältena (besiktigade med 3-punkt) samt ett par fästen som satt ihop med övre länkarmarna i bakvagnen. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re:
Nu har jag mätat och jag hade lite fel. Den är 74cm bred, 74 cm lång och ca 70cm hög. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||||
|
Re:
tack så mycket då får den plats, för det är 85 cm brett
||||||||
|
BMW v8:an är ju ungefär den största motorn man kan hitta. Volvos v8:a är betydligt mer kompakt då den har mindre v vinkel än 90 grader. Chevrolets LS serie är annars ganska fin och betydligt mer kompakt.
Men jag förstår inte vad man ska med en V8:a till i en Seven när det finns Hondas S2000 motor som är liten och lätt och utvecklar tillräckligt med effekt (240hk orginal). Dessutom finns det en fin 6 växlad låda till den med härlig känsla i växelspaken. Dessutom har den en fin instrumentering som man kan använda. Hade varit mitt val till en Seven. Finns en 160hk variant av samma motorserie som man besiktigar med. Tröttnar man på orginaleffketen kan man senare komplettera med separata spjäll och ett sprut. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Varför V8? Eller V6? Eller varför bilmotor, när det finns R1 och Hayabusa? Varför Seven...?
Det finns ju egentligen inget som är helt optimalt i alla hänseenden; prestandamässigt, ekonomiskt, estetiskt osv... Någonstans får man ju helt enkelt bestämma sig för ett koncept, och sedan får man försöka bygga något vettigt inom ramarna för det. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Alu V8 i seven
|
12394 besök totalt |