| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
|
<< 1, 2, 3 >> 6057 besök totalt |
|
Re:
om dina personliga luftvägar prioriteras skulle du få använda Integralhjälm. Nu är det rescue-personalens optiska besiktningen av dina luftvägar som prioriteras... I stället för att bota sjukdomen tar FIA hand om Symptomen...ännu en gång.
|
||||||
|
Re: Hjälmbestämmelser SBF
Gäller detta även för Driftingen ? Jag e kass på att söka & kolla i PDF'r så kan nån hjälpa till med ett svar tack. Första tävlingen på lördag _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Vid en olycka av det allvarligare slaget är det väll Andningen som är viktiga. Mycket enklare att blåsa någon med öppen hjälm.
Ambulans personal fixar hjälmen antar jag om det är så allvarligt, känns som att en intergralhjälm försvårar arbetet. _________________ Kjell-Åke Nejdeby |
||||||
|
Re: Hjälmbestämmelser SBF
Grunderna är att du läser klassreglementet först, det som inte står där skall vara styrt av de generella reglementena. MIN utläsning när det gäller hjälm för Drifting http://www.sbf.se/sportgrenar/drifti Täckt bil, öppen hjälm enligt minst ECE 22.05 och ECE/R 22.05, max 1400g Öppen bil, integralhjälm enligt minst ECE 22.05 och ECE/R 22.05, max 1500g HANS-system får användas, utan hänvisning till märkning. (och inga undantag för vikter eller hjälmtyp, lite efter i texterna mao)
Men sen finns meningen: "Alla hjälmar som är godkända för Folkrace, Rally, Rallycross och Racing är tillåtna i Drifting." Så vilken potta du inte får använda vet jag inte, det går att tolka alla dessa meningar åt diverse håll... Ett typiskt exempel på vad som händer när man påtar ihop "nåt bra" på egen hand och hänvisar lite godtyckligt (det kan bli knäppt när de du hänvisar till ändrar). Men gissningsvis kan nån ha åsikter på en integralhjälm i täckt bil utan HANS, men det är de på plats som avgör, som alltid (oavsett hur rätt eller fel det är). |
||||||
|
Re:
Visst är det så...men FÖRSTA PRIORITET skall alltid vara att ta föraren levande genom själva olycksmomentet, sen kommer räddningen. Tänk dig själv att du ska springa igenom en svärm med getingar, vad föredrar du, ett skydd som gör att du inte blir stungen eller ett skydd som innebär att du tydligt kan se att du BLEV stungen...
|
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re: Hjälmbestämmelser SBF
Utam att gå in på detaljer så har Driftingen i Sverige i princip ett "Icke Reglemente" dvs du kan ur säkerhetsperspektiv i princip bygga hur du vill och du får använda vilken säkerhetsutrustning du vill... Minkraven på hjälm är ECE 22-05, vilket är en mopedhjälm som smälter när det brinner. Om du vill ha ett HNRS till den så får du det, men hjälmen kommer att splittras vid HNRS-fästena när det smäller... Tyvärr är det så Kristian, ert Utskott har inte gjort någon hemläxa, vare sig denna eller förra terminen.
|
||||||
|
Re:
Här är väll det som är bekymret? Att FIA inte har koll på oss i enklare klasser är ju ganska självklart. Lika självklart att om man åker FIA mästerskap i FIA homologerade bilar så ska man följa deras regler på allt. Sen borde SBF kunna vara kompetenta nog att ta fram regler för det som inte FIA "har regler för" och då menar jag alla regler från säkerhet/tekniska/tävling/Banlicenser osv. Som det är nu så blir det ju fel mot alla enklare/billigare former av motosport (utom möjligen riktigt enkla kanske får tacka SMA för det). Blir en blandning av konstigheter från FIA och SBF som ofta inte blir vettigt. Skulle vara trevligt om de som bestämmer hade kontakt med verkligheten och ville se det bästa för motorsporten + arbeta för det. Känns inte som det är så nu tyvärr. Lite off topic men irriterat mig på detta länge.. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||||
|
Re:
när jag åkte av i Nya Zeeland... så slog jag ner ratten ca 30cm med ansiktet..... så mycket töjde bälten och kropp på sig när smällen kom rakt framifrån... och utan integralhjälm hade jag knappast haft några tänder kvar typ.... nu räckte det med lite ont i nacken som gick över sen på 6 månader....... Sen Falk..... så tycker jag iaf att det är konstigt att nyändrade regler om hjälmar ändå måste göra så att man ska läsa officiella meddelanden för extra bestämmelser...... Och om jag har svårt att hitta saker och bestämmelser som ändå är rätt van att läsa SBF regler, hur illa är det inte för vanliga tävlande?? |
||||||
|
Re:
Märkligt nog är det inte så...för i "högprofilklasserna" DTM tillämpas inte detta. Utan där gör dom som dom vill. Det är främst i lägre klasser som STCC, WTCC och Carrera Cup etc som det kommer att märkas.
|
||||||
|
Re:
Alla bilar brinner...en öppen hjälm skyddar inte mot brand. Alla bilar har glasruta...en öppen hjälm skyddar inte mot glassplitter. Alla bilar har ratt...en öppen hjälm skyddar inte mot en ratt i käften. etc, etc... Det finns fler exempel, men dom kan du kanske lista ut själv. :-)
|
||||||
|
Re:
Det är ditt utskott som styr det, om dom inte har kunskap eller vilja att lära sig blir det tokigt. Fråga dom varför dom inte sköter sitt uppdrag! I dag är det i princip enbart Dragracingen som har ett väl genomtänkt säkerhetsreglemente i Sverige...å då ska man veta att dom baserar sitt på NHRA och SFI...FIA har en väldigt begränsad påverkan på det reglementet.
|
||||||
|
Re:
Att kontinuerliga ändringar sen publiceras som officiella meddeladen och man som tävlande själv är ansvarig för att hålla sig uppdaterad är ju en del av spelet (och inget nytt alls). Skulle du hanterat reglementet för 5papp omvänt; Att du skall informera alla potentiellt berörda personligen för att verifiera att de förstått (så ingen kan säga "dé fatta inte jag")? SBF dabbade sig med en sak i vinter angående hjälmarna; I några veckor låg det ute en textrad om att Moppehjälmarna var tillåtna i RA/RY/RC. Det är bara Folkrace och Drifting som vill ha det så. Men visst vet jag att det finns mycket annat som är roligare att pyssla med under vintern än att försöka tolka texter till vilken utrusting som är aktuell (t.ex. vilka skor och handskar får jag ha i år). |
||||||
|
Re:
nu såg jag sista raden... som sa att med HNRS så är det ok med FIA... men taskig svenska-meningsuppbyggnad typ i början som gör att man tror att det inte är tillåtet..... jaja, jag köper det iofs men om man ändå ändrar reglerna , kan man inte ändra hela stycket istället för att bara lägga till en rad på slutet i rött?
|
||||||
|
FIA:s tänk i det hela är att man ska kunna säkerställa fria luftvägar genom eventuell intubering om den skadade har problem med andningen. Detta då det i de nya prehospitala sjukvårdskoncepten som används (PHTLS mfl) alltid ska säkerställas genom att ta av hjälmen. Men detta är vad den generella sjukvården säger. I detta fall handlar det vi håller på med om motorsportsmedicin och motorsportsräddning. De läkare jag träffat och känner som verkar inom skrået motorsportsmedicin har löst detta genom diverse masker och näskanyler för att kunna intubera en skadad förare innan hjälmen är av. Om föraren har väldigt kraftiga skallskador vill vi inte at av hjälmen förrens vi är i en kontrollerad och steril miljö och då måste hjälmen vara på ändå oavsett om jag kör stängd bil eller öppen bil.
Denna regel handlar om FIA:s ovilja att ta in och värdera kunskap och inputs från andra aktörer och källor än sina egna. De verkar ju dessutom inte ens tala med sina egna då jag senast i höstas fick en genomgång av FIA chief medical officer för WRC och F1 och de kunde lösa detta utan att ta av hjälmen. Anledningen till många av dessa dumma regler är att många gånger inom motorsporten är det rena amatörer och många gånger okunnig personal som verkar som räddnings och sjukvårdspersonal. De som bemannar "ambulansen" arbetar oftast inte normalt ute i fält utan är till vardags läkare eller sjuksköterskor på en vanlig avdelning. Räddningspersonal är oftast amatörer som max har några timmars utbildning. Det är i dessa som ni ger ansvaret för era liv. Visst är denna regel en mycket dum regel och hindrar bra säkerhet, men glöm inte bort att undantaget i denna regel med att en läkare och två räddningsmän ska kunna ta av dig hjälmen inte kommer att gå i många fall och detta är inte på grund av att det inte går utan på grund av att de inte kan. Den ovanstående regeln är ett typiskt exempel av hur lite kunskap FIA har om räddningsarbete. Jag samspråkade vid en konferens i höstas med några av FIA:s representanter och de höll med om att de har dålig koll på räddning, De bygger jättesäkra bilar och de skapar skydd som gör att du inte skadas, men de vet inte hur de ska få ut dig ur bilen om den inte är intakt. Tänk då på att en FIA-bur ska kollapsa kring föraren för att absorbera energin och då finns ofta ingen som kan ta ut dig ur denna rörbur du sitter fast i. Jag håller just nu på med ett projekt om losstagning och att skapa tillträde till en skadad i en bil med bur, båge eller röramschassie och den viktigaste faktorn jag har sett är hur skicklig du är på att använda dina hydrauliska räddningsverktyg. Samma eprson kunde genom små fel i handhavandet pressa verktyget till att behöva använda dubbel kapacitet. Detta kan vara skillnaden imellan att ta sig in eller att spräck käftarna på saxen. När ni kör trackdays och klubbevenemang vet ni att ni har utrustning på plats för att kunna ta hand om om olyckan är framme och har ni kompetensen på plats? Även om man är en professionell brandman har man ingen kunskap om att klippa i burar eller rörramschassien om man inte läst sig in på bilsporten. /Rickard Johansson Professionell brandman och Professionell räddningsarbetare inom motorsporten _________________ Rickard Johansson |
||||||
|
För att vara lite pragmatisk (vi vill ju fortsätta köra utan att behöva headhunta de tio bästa inom räddning i Norra Europa för en träning), så blir det väl att det endast är "the chief medical officer" som kan förvägra dig att ha en integralhjälm med HNRS i täckt bil.
Men får tävlingslednngen (i bred mening) får sig att det inte ska vara så så gäller det ju att ha en 1400g Öppen hjälm att tillgå som reserv (om det är Nationell Klass, men alla internationella vadar ju i dispenser så det gäller ju ändå inte dem). Den dagen det blir obligatoriskt med HNRS för alla (2013) så kanske det finns bättre regler/paxis. Det kan ju även vändas till att du inte får ha Integral om inte du fått OK från "the chief medical officer", och vem vill skriva på nåt sånt. På den nivå som jag står som TL så är säkerhetsdetaljerna så enormt långt från detta. Att det finns ett par personer som inte har nån annan uppgift än släck/räddning och sitter standby hela tiden är mycket bättre än noll, men det blir ju svårt att hantera en totalkatastrof. För en träning kollas ju inte den personliga utrystningen noga heller (även om ansvaret inte kan sägas ligga hos föraren...). Visst skulle TL/Chefstekniker få det hett om öronen om det visar sig att en skadad haft fel hjälm, men alternativet är att lägga ner enkla aktiviteter (men med högre tröskel blir det ju mer plats i depån...). |
||||||
|
Re:
På en konferens presenterat av Hubert Gramling och Andy Mellor som är FIA Safety Institutes projektansvariga för just FIA:s burar och bågar. Jag har även haft äran diskutera deras konstruktioner direkt med dessa herrar. Jag är medlem i ett sällskap som heter International Council of motorsport Science. Som enda skandinav som blivit inbjuden som medlen får jag ta del av mycket av den forskning som finns i dessa ämnen och som inte är tillgänglig utanför denna grupp. Dessa två ovan nämnda herrar är några av alla medlemmar. _________________ Rickard Johansson |
||||||
|
Re:
Då ställer man sig ju frågan (iaf jag), varför är denna forskning hemlig? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
|
<< 1, 2, 3 >> 6057 besök totalt |

