Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 7349 besök totalt |
Re:
har läst allting 2 gånger nu och jag förstår att det handlar om tryckskillnader för attt det ska bli vaccum som ska "dra" luften genom saker och ting... detta är vad jag menar.... ![]() ja eller nej oh en förklaring tack _________________ Pontus Torstensson Killen med stora intresset och lilla plånboken Opel Kadett C 2,4i |
||||||
Ett sätt att kyla turbon kan väl vara att kapsla in denna med t.ex. rostfria plåtar så gott det går, placera ett NACA insug framför som man med en slang leder luften till turbo"huset" och sedan vidare genom en slang ut ur huven/framskärmen igen?
Bara man inte går för nära rutan med utsläppet för där blir det ju ett högre tryck. Är värmen från turbon ett väldigt stort problem så kan det ju vara värt smällen att ta luft från huven och leda förbi turbon ner och släppa ut den efter splittern under bilen. Då skapas nog ett bra flöde förbi turbon men samtidigt går man miste om lite marktryck. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Re:
Nej. Nedan kan du se hur ett luftintag ska utformas. Från inloppsarean så ska arean sedan öka så luftens hastighet sjunker. Luftboxen ska vara helt sluten. ![]()
Turbon själv kyls av oljan som pumpas genom den och brukar inte behöva någon särskild kylning mer än att man inte stänger av motorn direkt efter att motorn fått jobbat hårt. Utan kylningen är i så fall till för att komponenter i närheten av turbon inte ska bli för varma. Här finns det många alternativa lösningar. En variant är att klä in grenrör och turbinhus med värmeisolering, detta kan ex. hållas på plats av ett lager metallfolie som svetsas fast i grenrör/turbinhus. En annan lösning är att skärma av värmestrålningen med värmereflekterande plåtar. Blir det fortfarande för varmt så kan man komplettera med en luftslag från fronten som skapar lite luftcirkulation. |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 7349 besök totalt |