Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Rätt/fel att ta kylluft från undersidan av en splitter ?
<<   1, 2
7349 besök totalt
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 230



Läs istället det som är skrivet tidigare i tråden så får du ett svar på din fråga. Det är det UlfG syftar på thumbs up

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
pyzt
ronneby
Här sen Jun 2011
Inlägg: 44



Re:

Aris skrev:
Läs istället det som är skrivet tidigare i tråden så får du ett svar på din fråga. Det är det UlfG syftar på thumbs up


har läst allting 2 gånger nu och jag förstår att det handlar om tryckskillnader för attt det ska bli vaccum som ska "dra" luften genom saker och ting... detta är vad jag menar....



ja eller nej oh en förklaring tack

_________________
Pontus Torstensson
Killen med stora intresset och lilla plånboken
Opel Kadett C 2,4i
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3583



Bygg en tät låda runt filtret och dra ett rör från lådan till hålet i fronten. Vips har du en luffarturbo.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Ett sätt att kyla turbon kan väl vara att kapsla in denna med t.ex. rostfria plåtar så gott det går, placera ett NACA insug framför som man med en slang leder luften till turbo"huset" och sedan vidare genom en slang ut ur huven/framskärmen igen?
Bara man inte går för nära rutan med utsläppet för där blir det ju ett högre tryck.

Är värmen från turbon ett väldigt stort problem så kan det ju vara värt smällen att ta luft från huven och leda förbi turbon ner och släppa ut den efter splittern under bilen. Då skapas nog ett bra flöde förbi turbon men samtidigt går man miste om lite marktryck.

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

pyzt skrev:
Aris skrev:
Läs istället det som är skrivet tidigare i tråden så får du ett svar på din fråga. Det är det UlfG syftar på thumbs up


har läst allting 2 gånger nu och jag förstår att det handlar om tryckskillnader för attt det ska bli vaccum som ska "dra" luften genom saker och ting... detta är vad jag menar....



ja eller nej oh en förklaring tack


Nej. Nedan kan du se hur ett luftintag ska utformas. Från inloppsarean så ska arean sedan öka så luftens hastighet sjunker. Luftboxen ska vara helt sluten.



Krullert skrev:
Ett sätt att kyla turbon kan väl vara att kapsla in denna med t.ex. rostfria plåtar så gott det går, placera ett NACA insug framför som man med en slang leder luften till turbo"huset" och sedan vidare genom en slang ut ur huven/framskärmen igen?
Bara man inte går för nära rutan med utsläppet för där blir det ju ett högre tryck.

Är värmen från turbon ett väldigt stort problem så kan det ju vara värt smällen att ta luft från huven och leda förbi turbon ner och släppa ut den efter splittern under bilen. Då skapas nog ett bra flöde förbi turbon men samtidigt går man miste om lite marktryck.


Turbon själv kyls av oljan som pumpas genom den och brukar inte behöva någon särskild kylning mer än att man inte stänger av motorn direkt efter att motorn fått jobbat hårt. Utan kylningen är i så fall till för att komponenter i närheten av turbon inte ska bli för varma.

Här finns det många alternativa lösningar. En variant är att klä in grenrör och turbinhus med värmeisolering, detta kan ex. hållas på plats av ett lager metallfolie som svetsas fast i grenrör/turbinhus. En annan lösning är att skärma av värmestrålningen med värmereflekterande plåtar. Blir det fortfarande för varmt så kan man komplettera med en luftslag från fronten som skapar lite luftcirkulation.
Citera
Racetech
Rätt/fel att ta kylluft från undersidan av en splitter ?
<<   1, 2
7349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande