| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken låda till mittmonterad Wankel?
|
6946 besök totalt |
|
Börja med ett formelchassi, sen broderar du ut det med sidepods och täckta hjul fram och bak (för att kunna åka med annat är formelbilar).
Formel Vee eller Formel Ford som utgångspunkt, men det finns säkert de som inte skulle gilla om du "förstör" nåt som kan åka Historiskt
Men det finns ju nya att köpa. http://campbellmotorsport.com/LazerF Men att hålla sig inom reglmente eller inte är ju lite tveeggat. Ska du ha mesta möjliga skoj och struntar i andrahandsvärde så är det ju en "sandloppa" för racingbanan du vill göra. Att bygga en perfekt formelbil med plats för en Wankel så kanske du måste kompromissa om det skall kunna ändras för en boxerfyra eller Fordmotor. En Vee med LMP-kaross vore ju lite skoj
|
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Ungefär så jag har tänkt om den går att klassa eller inte är inte hela världen då det finns många tillfällen där det mesta är lovligt att köra runt banorna
|
||||||
|
Re:
De satte väl motorn i Mazda 787B som en bärande del om jag inte minns helt fel? _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||
|
Re:
Ja men den motorn var ju special, special och lite mer special så den skiljder sig nog mot en vanlig wankel - eller? |
||||||
|
Re:
Grundkonceptet är detsamma, vilket väl var vad som ifrågasattes?
Men visst, den hade säkert lite förstärkningar och annat för att klara av det. Sen var väl inte hållbarheten i längden högsta prio heller... Lite bilder och en film från renoveringen.
_________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||
|
Re:
Det kör inte jag på tre år (varför jag nu skulle kunna var en måttstock ).
|
||||||
|
måste vara vettiast att köpa ett rolling chassie typ "äldre" f1 -f3000 , (formel renault växelåda skulle troligen inte bli så hållbar)
dvs med dogboxlåda, kanske seklåda å efterkonvertera med paddelshiftsystem då har man direkt tillräcklig, låda, bromsar och väghållningen "gratis" sen bara hysta i wankeln med lite överladdning och ett vettigt stystystem. kaross kan man ju bygga i princip hur man vill "över" bilen sen
en sån bil ska kunna smiska skiten på bana över alla andra "snabba" standardvagnar (med rätt förare bakom ratten dvs )
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Re:
Sant.
_________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken låda till mittmonterad Wankel?
|
6946 besök totalt |