Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tjattertråden om MINI Cup 2012 - Nyheter i tråden!
<<   1, 2, 3   >>
10124 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag tyckte BMW Mini Cup var ett fiffigt namn, med syfte på att det är en light version av vår riktiga cupserie. Det täcker ju dessutom in båda fordonstyperna. Detta namnförslag speglar dock inte tävlingsformen om det var av vikt.

Gällande appar så välkomnar jag det förslaget, en smartphone utrustad med rätt app och en extern GPS puck är extremt exakt vad det gäller tider, jag har jämfört med DL1 och det stämde på hundradelen.

En Nokiatelefon med Series 60 OS och en extern puck går att köpa in för låt säga 800:- lägger man sedan på Racechrono (freeware) så har du en excellent logger för både tid och annat. Detta är troligtvis den mest stabila lösningen för dom pengarna.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Tycker stämman, dvs deltagarna, att MINI Cup fortfarande är fiffigt och rätt i stället för typ "BMW Cup Jr" ( ) så kan man ju alltid köra vidare med det namnet.
Vi försöker ju vara ganska prestigelösa inom MINI Cup så det är bara att tycka till.
Mer kul än rätt är ledorden.

Sjöströmmarn,

du kan ju bli vår testpilot vad det gäller lämplig "app" för den stora massan under 2012?
Det finns ett stort antal trådar här på Rejsa där du briljerar med din telefonfetisch

Lillen,

är våra tyska släktingar sugna på att få hjälp att starta upp, eller få mer information så är det bara till att PM:a mig

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Ny klassindelning

IMHO thumbs up thumbs up

Måns Ulveståhl skrev:
Transponderfrågan.
I dagsläget gäller det att köpa sin egen transponder, eller att hyra en av klubbens inhyrda tidtagare varje deltävling.
Ny teknik öppnar för nya möjligheter. En möjligheten att använda en lämplig "app" för s.k. smartphones (Iphone/Android) som substitut till transponder för vår tävlingsform ska utvärderas.
I dagsläget finns det en s.k. smartphone i snart varje medlems hand, och utvecklingen för "appar" och motorsport går framåt.

Bra grej att gräva i, tror transponderkostnaden är en tröskel som gjort att en hel del nyfikna inte kommit till skott att åtminstone vara med någon gång eller två för att testa (och sen bli hooked ). Men vad man kan göra med alternativa mätgrejer här är inte solklart IMHO. Det finns program för iPhone, Android och faktiskt Nokias lite äldre feletoner. Och det finns ganska många som har en driftbox. Frågan är om tillförlitligheten med just GPS-mottagningen kan ställa till det, på Knutan till exempel är det lite skakigt, en hel del varv får dropouts IMHO. En tanke bara sådär utan att ha klurat så länge... man kanske kan kräva att man har en bättre GPS-puck? Ja inte vet jag... jag bara hasplade ur mig det.... Men superbra grej att börja klura kring alternativ till transponder hursomhelst thumbs up thumbs up

Måns Ulveståhl skrev:
Nytt namn på tävlingsserien inför 2012:
- Öppet för förslag

Eftersom MINI Cup blir mer BMW än tidigare så kan namnet vilseleda.
Dessutom finns det önskemål om att namnet på tävlingsserien mer speglar tävlingsformen (ETL:s Time-Attack).

Ska det vara häftigt? Street Cup... äääähh... hmmm... kändes neon och styling i mina öron. Tidattack Nähä... Gatbilscupen kanske?

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Lillen,

är våra tyska släktingar sugna på att få hjälp att starta upp, eller få mer information så är det bara till att PM:a mig

Jag har redan för ett åt sedan tagit upp frågan.
Men nu har jag även ställt den till de som har lite ansvar.
Återkommer.......hoppas jag.

Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Tre diskussionsämnen avklarade inom reglementsgruppen:

Klassindelning 2012:
- upp till 300 hk
- över 300 hk

- Öppet för förslag

Känns som det tidigare förslaget 'Klass 1: Bilar från 286 hk' var ett bättre upplägg.
en 3.0 skulle inte göra bort sej i Klass1 men den blir väldigt dominant i Klass2 nu...normalt sett!
(om man har jämfört tidigare varvtider i Mini cup tycker jag det är fel)
men det kanske ställer till det för effekt i Minisar då, el har man även tagit med alla dieslar i leken?
Hur kom man fram till detta nu?

BMW MINI Cup eller BMW Cup MINI är bra namn....

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
- Öppet för förslag

Eftersom MINI Cup blir mer BMW än tidigare så kan namnet vilseleda.
Dessutom finns det önskemål om att namnet på tävlingsserien mer speglar tävlingsformen (ETL:s Time-Attack).
Ska det vara häftigt? Street Cup... äääähh... hmmm... kändes neon och styling i mina öron. Tidattack Nähä... Gatbilscupen kanske?

...missade detta, jo då man nog ska slopa ett märkesgivet namn! Gatbilscupen låter ju helt ok thumbs up inget man skulle skämmas för heller

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
Gällande appar så välkomnar jag det förslaget, en smartphone utrustad med rätt app och en extern GPS puck är extremt exakt vad det gäller tider, jag har jämfört med DL1 och det stämde på hundradelen.

Ja, DL1:an är också GPS-baserad så den visar lika rätt/fel som andra GPS-baserade mätsystem...

En laptimer med iR-mottagare har oöverträffbar repeterbarhet och de billigaste kostar väl lite över en tusing idag?

Enligt min åsikt så GPS är inte ett alternativ, det duger fint för eget bruk men inte till tidtagning i tävling.

Utvärderingen kan bevisa motsattsen, ett test med iR-laptimer vs. racechrono vs. officiella tidtagningen under 250+ varv i ERCup på Knutstorp borde ge underlag nog. thumbs up

Har nog inget bra bidrag till namnet men håll det på Svenska, bara fånigt att "internationalisera" något nationellt.

Varför inte haka på senaste trenden, kanske Mini Elitserien kan vara nått?

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Johan Rius skrev:

Då får vi ha nått lämpligt kval system så BMW Cup förarna kan kvala upp i elitserien

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Transponderfrågan

En stilla fråga Måns, har du diskuterat detta med vår tidtagare?
Han är ju en smidig rackare plus att vi haft honom länge under våra vingar.
Kanske så kan det vara ok för honom att göra en specialare under 2012, dvs gratis för "Mini Cup" eller att ni tillverkar någon form av "prova på klippkort" där man får låna transponder säg 2-3ggr under 2012 tills man vet om man vill åka vidare. När man väl bestämt sig att åka vidare så är kostnaden för en fast transponder försumbar.

Att hitta på något eget är väl kreativt, men gud så jobbigt när övrig infrastruktur finns på plats...
Tror åter igen att snålheten bedrar visheten

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Johan Rius skrev:
Johan Sjöström skrev:

Ja, DL1:an är också GPS-baserad så den visar lika rätt/fel som andra GPS-baserade mätsystem...

En laptimer med iR-mottagare har oöverträffbar repeterbarhet och de billigaste kostar väl lite över en tusing idag?

Enligt min åsikt så GPS är inte ett alternativ, det duger fint för eget bruk men inte till tidtagning i tävling.

Utvärderingen kan bevisa motsattsen, ett test med iR-laptimer vs. racechrono vs. officiella tidtagningen under 250+ varv i ERCup på Knutstorp borde ge underlag nog. thumbs up

Har nog inget bra bidrag till namnet men håll det på Svenska, bara fånigt att "internationalisera" något nationellt.

Som jag ser det så funkar GPS-baserade grejer kanon om man kör en massa varv och man mera använder loggarna för att analysera var på varvet man kan förbättra sig, dvs det gör inte så mycket om en del av varven har dropouts och suspekt resultat. Men i MINI Cup är det ett mycket litet antal varv som ska loggas och det är därför ganska viktigt att alla varv är korrekta. Och det tror jag är svårt att uppnå med GPS. Att köra dubbla system - transponder & GPS - för att utvärdera låter klockrent!!!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Patrik Skoog skrev:
Smart prova-på-upplägg av typen knarklangare ger kunden första omgångarna gratis eller jättebilligt

Kan man göra ett sånt upplägg så vore det ju superoptimalt!!!

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

DanSol skrev:

Känns som det tidigare förslaget 'Klass 1: Bilar från 286 hk' var ett bättre upplägg.
en 3.0 skulle inte göra bort sej i Klass1 men den blir väldigt dominant i Klass2 nu...normalt sett!
(om man har jämfört tidigare varvtider i Mini cup tycker jag det är fel)
men det kanske ställer till det för effekt i Minisar då, el har man även tagit med alla dieslar i leken?
Hur kom man fram till detta nu?

Det där med att försöka hitta en lämplig gräns är svårt, speciellt då modellfloran och motoralternativen har exploderat.
Det finns ju effektsvaga förare som kan köra skjortan av effektstinna förare också.
Jag kan böja mig, och tycka att 286 hk kan vara lämpligt då det inkluderar tidigaste versionen av E36 M3 3.0 L.

Som sagt, hellre logiskt baserat för bättre förståelse än 100% rättvist, vilket å andra sidan aldrig kommer att kunna var möjligt, men vi kör ju för att det är kul främst.
Det bör kunna fungera tills alla nya motoralternativ börjar dyka upp på våra banträffar.
En "standardmodell" i dag med diverse tekniska hjälpmedel (turbo, extraboost vid visst varvtal, m.m.) spöar ju ofta en gammal hederlig mekanisk E36 M3 i dag vad det gäller vrid och effekt.
Å andra sidan så ställer också mycket teknik (elektrisk diff m.m. ), och nya säkerhetskrav (läs vikt) till det vad det gäller bankörningen jämfört med samma E36 M3.
Att försöka reda ut den djungeln för att nå millimeterrättvisa hoppas jag att vi kan undvika.

Patrik Skoog skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Transponderfrågan

En stilla fråga Måns, har du diskuterat detta med vår tidtagare?
Han är ju en smidig rackare plus att vi haft honom länge under våra vingar.
Kanske så kan det vara ok för honom att göra en specialare under 2012, dvs gratis för "Mini Cup" eller att ni tillverkar någon form av "prova på klippkort" där man får låna transponder säg 2-3ggr under 2012 tills man vet om man vill åka vidare. När man väl bestämt sig att åka vidare så är kostnaden för en fast transponder försumbar.

Att hitta på något eget är väl kreativt, men gud så jobbigt när övrig infrastruktur finns på plats...
Tror åter igen att snålheten bedrar visheten

Att se över ev. nya möjligheter med vår tidtagare för "speciallösning" kan jag alltid göra.
Verkligheten är vad den är när det kommer till vad folk vill lägga sina pengar på.
Fast om den tekniska utvecklingen även innebär att nya möjligheter öppnas vad det gäller denna fråga så tycker jag att man kan se över saken.
Kontrollen över, och hanteringen av resultaten/tiderna, samt driftsäkerheten kommer dock aldrig att kunna nå dagens nivå med transpondersystemet.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Gatbilscupen är ett förslag.
Andra förslag är också välkomna.
Namnet behöver ju inte vara så himla seriöst heller.
Även om pretantiöst alltid kan bli skoj: BMW Sport Club Auto Weltmeistershaft
Udda avarter till namn fungerar också

Edit:
Exempel på sådana udda avarter har kommit in från en "undisclosed" gammal medlem :

Idol 2012

No bull - just koner Cup

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
No bull - just koner Cup

Flest koner vinner

Vingåker
Här sen Apr 2010

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Vi vill ha MINI Cup pokaler 2012:

1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
4. Gustav Stjernberg, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW
8. Viktor Örtegren, BMW
9. Anton Axling, BMW
10. Daniel Solaric, BMW
11. Patrik Skoog, BMW

Jag planerar att åka de flesta träffarna

Porsche 964 -90
Porsche 944/968 (Banbil)
Porsche GT3 Touring -18
Toyota GR Yaris -20
Toyota GR Yaris -20
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006

Re:

GT_233 skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Vi vill ha MINI Cup pokaler 2012:

1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW
8. Viktor Örtegren, BMW
9. Anton Axling, BMW
10. Daniel Solaric, BMW
11. Patrik Skoog, BMW

Jag planerar att åka de flesta träffarna

samma här, ska oxå fösöka åka på dom flesta träffarna om pengarna räcker till

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Vi vill ha MINI Cup pokaler 2012 :

1. Björn Petersson, MINI
2. Måns Ulveståhl, MINI
3. Gunnar Frykfors, MINI
5. Ola Kvarnström, MINI
6. Magnus Thome', BMW
7. Emil Österberg, BMW
8. Viktor Örtegren, BMW
9. Anton Axling, BMW
10. Daniel Solaric, BMW
11. Patrik Skoog, BMW
12. Ulf Ericsson, BMW
13. Kristofer Larsson, BMW

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Säsongspremiär på Mantorp 29/4 kl 1300.
MINI Cup deltävling 1

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
MINI Cup deltävling 1

Får stryka mig från den deltävlingen tyvärr. Kan bara vara på plats på lördag. Men jag kommer igen

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
MINI Cup deltävling 1

Får stryka mig från den deltävlingen tyvärr. Kan bara vara på plats på lördag. Men jag kommer igen

Lite synd om du hade tänkt hålla jämnt med Måns och hans nya raket, vill nog till att ha lite närvaro även för dig om du skall kunna plocka hem titeln i år, potential finns ju i både förare och bil!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Intressant kring enklare/billigare entrebiljett när det gäller transpondrar:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79241

Tjattertråden om MINI Cup 2012 - Nyheter i tråden!
<<   1, 2, 3   >>
10124 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande