Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är det framför intercoolern? (bild)
<<   1, 2
2465 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag hade servooljekylare på min 944 turbo, så det är väl bara ytterligare ett exempel på att det inte så ovanligt.

Vet inte mkt om lustgas, mer än att jag fått för mig att det är dyrt. Något som däremot är billigt (dock inte så billigt som vatten...) är "kolsyra", eller rättare sagt koldioxid, Co2. Kallt när man får det ur flaskan, -73°C eller så och avdunstar utan väta och brinner absolut inte (det är ju ett brandsläckarmaterial).

Vilka egenskaper har lustgas i förhållande till vatten och Co2?

Kalmar
Här sen Jun 2003

Pär Hylander skrev:
Jag hade servooljekylare på min 944 turbo, så det är väl bara ytterligare ett exempel på att det inte så ovanligt.

Vet inte mkt om lustgas, mer än att jag fått för mig att det är dyrt. Något som däremot är billigt (dock inte så billigt som vatten...) är "kolsyra", eller rättare sagt koldioxid, Co2. Kallt när man får det ur flaskan, -73°C eller så och avdunstar utan väta och brinner absolut inte (det är ju ett brandsläckarmaterial).

Kolsyra snvänds tydligen också i viss utsträckning, men problemet uppkommer ju om du suger in det i motorn. Blir lite anti-effekt då...

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Rolle Scirocco skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Nu blir det lite OT här...
Men vore det inte bättre att kyla ICn med exempelvis alkohol? om man jämför med att hälla vatten på handen och sprit (T-sprit... inte finsprit alltså! ) så tar väl spriten mer energi för att avdunsta? Borde inte detta kunna praktiseras på en IC ockås? Eller är lustgas ännu effektivare? Trodde man pumpade det i motorn och inte på den

Att slabba med vätskor som brinner bra och med ganska osynlig låga runt motorn skulle jag säga är AJ AJ om man är rädd om bilen och livet.
De som får läckage nånstans brukar kunna ståta med fina motorbränder

Ah! tänkte att det var någon hake...
hehe, tur att det finns forum så man inte måste göra alla fel själv!
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Erik (fd Mooseman) skrev:
Pär Hylander skrev:

Kolsyra snvänds tydligen också i viss utsträckning, men problemet uppkommer ju om du suger in det i motorn. Blir lite anti-effekt då...

Just precis det spom är problemet. att suga in en hel del Co2 är inte riktigt förenligt med sina mål om mer effekt iaf

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Vi använder kylning till servon på racern...packboxarna i styrväxeln har lägre självmordsfrekvens då...och föraren har mindre självmordsfrekvens med servo...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Ehh..man ska inte ha någon servo. Då slipper man kyla den

Fast då får man ha en lätt framvagn, dvs. flytta motorn bak i skyffen.

Täby
Här sen Dec 2002

beepbeep skrev:
Ehh..man ska inte ha någon servo. Då slipper man kyla den

Fast då får man ha en lätt framvagn, dvs. flytta motorn bak i skyffen.

Mmm...den är ganska lätt men lite camber-gain påhitt i McSvensson framvagnen får den att bli ganska elak utan servo. Särskilt på låg växel som behagar ta slut när man är nästan ur böjen och behöver en hand till att växla, tycker då bakändan att det är läge att släppa lite lagom så har man en lite för upphetsande upplevelse utan servo...

Vad är det framför intercoolern? (bild)
<<   1, 2
2465 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande