|
Jonas Alfredson
Lerum
Här sen Aug 2006
Inlägg: 33

17 Jan 2012 11:47
Petter U skrev: | P.P. skrev: | Lite fritt ur minnet, vad Frank Gardner, en av de tidiga fabriksförarna, sa om den:
"Ramen var så tunn att man mer eller mindre visste att den skulle gå sönder under en tävlingshelg. Ingenjörernas lösning var att borra hål så att alla rör var i förbindelse med varandra, gasfylla den och sätta en manometer i sitt brunnen. Om manometern föll skulle man försiktigt köra tillbaka till depån och undersöka om det var ett allvarligt brott eller inte. ALLVARLIGT... Om mätaren föll parkerade jag vid sidan av banan, gick tillbaka till depån, hämtade mina startpengar och åkte hem till mamma!"
|
Jag har fått för mig att en av anledningarna till att de fyllde rören med gas (helium?) var att bilen skulle bli lättare, kan någon bekräfta eller dementera? Det kanske är en skröna? |
Först en liten räkneövning. Luft väger ca. 1.2 kg per kubikmeter, helium väger ca. 0.11 kg per kubikmeter. Om vi antar att ramens invändiga volym ligger, mellan tummen och pekfingret, på 60 liter så väger luften i den ca. 72gram så om vi byter ut den mot helium (allt vid atmosfärstryck) så blir massan hos gasen i rören istället 6,6 gram, dvs en nätt insparning på 65,4 gram. Att rörramens sprickfrihet övervakades med en manometer har jag hört om tidigare men jag vet inte exakt vilket tryck eller vilken gas som användes (misstänker trots "vikthandikappet" att det rörde sig om övertryck men vet ej) Om det handlar om ett övertryck på ett eller ett par bar så blir ju inbesparingen vid helium något större än i räkneexemplet ovan.
Sedan kommer naturligtvis den praktiska frågan om hur lätt det är att innesluta mer eller mindre lättflyktiga gaser samt det eventuella behovet av att bättra på trycket eller undertrycket efter en längre tid pga eventuellt långsamt läckage som kunde anses naturligt pga mikroporer i materialet e.d. och därmed vad man hade tillgängligt för att göra detta. Man kanske till och med använde flaskan med Nitrogen som man hade i depån trots att dess specifika vikt är 5 gram högre per kubikmeter än luft.
Ja vad jag ville säga egentligen var att, JA det låter som en tvättäkta skröna.
_________________ //Jonas Alfredson
Opel Speedster TURBO
|
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685

17 Jan 2012 11:58
Jonas Alfredson skrev: | Petter U skrev: | P.P. skrev: | Lite fritt ur minnet, vad Frank Gardner, en av de tidiga fabriksförarna, sa om den:
"Ramen var så tunn att man mer eller mindre visste att den skulle gå sönder under en tävlingshelg. Ingenjörernas lösning var att borra hål så att alla rör var i förbindelse med varandra, gasfylla den och sätta en manometer i sitt brunnen. Om manometern föll skulle man försiktigt köra tillbaka till depån och undersöka om det var ett allvarligt brott eller inte. ALLVARLIGT... Om mätaren föll parkerade jag vid sidan av banan, gick tillbaka till depån, hämtade mina startpengar och åkte hem till mamma!"
|
Jag har fått för mig att en av anledningarna till att de fyllde rören med gas (helium?) var att bilen skulle bli lättare, kan någon bekräfta eller dementera? Det kanske är en skröna? |
Först en liten räkneövning. Luft väger ca. 1.2 kg per kubikmeter, helium väger ca. 0.11 kg per kubikmeter. Om vi antar att ramens invändiga volym ligger, mellan tummen och pekfingret, på 60 liter så väger luften i den ca. 72gram så om vi byter ut den mot helium (allt vid atmosfärstryck) så blir massan hos gasen i rören istället 6,6 gram, dvs en nätt insparning på 65,4 gram. Att rörramens sprickfrihet övervakades med en manometer har jag hört om tidigare men jag vet inte exakt vilket tryck eller vilken gas som användes (misstänker trots "vikthandikappet" att det rörde sig om övertryck men vet ej) Om det handlar om ett övertryck på ett eller ett par bar så blir ju inbesparingen vid helium något större än i räkneexemplet ovan.
Sedan kommer naturligtvis den praktiska frågan om hur lätt det är att innesluta mer eller mindre lättflyktiga gaser samt det eventuella behovet av att bättra på trycket eller undertrycket efter en längre tid pga eventuellt långsamt läckage som kunde anses naturligt pga mikroporer i materialet e.d. och därmed vad man hade tillgängligt för att göra detta. Man kanske till och med använde flaskan med Nitrogen som man hade i depån trots att dess specifika vikt är 5 gram högre per kubikmeter än luft.
Ja vad jag ville säga egentligen var att, JA det låter som en tvättäkta skröna. |
Haha, ja det låter onekligen så!
_________________ Pet ter Uhlin
|
Caspar
Karlstadt
Här sen Maj 2004
Inlägg: 66

17 Jan 2012 14:15
Porsche 917 va ett hänsynslöst monster med glasfiberskal lika säker som en eka. Har en doku (några faktiskt) på datorn där de diskuterar de första prototyperna av 917:an, aerodynamiken var så dålig att bakänden lyfte. Vill lägga till minnes att några uttalanden från förare av den tiden beskrev att de aldrig upplevt sådan respekt för en bil som denna. I början gick bilen inte att köra, saker lossnade, snedvridna chassin och innan man betat av de bitarna måste många tungor svalts.
Lätt att sväva iväg och förgylla historier från förr men paketeringen och resultatet som blev Porsche 917 var äcklig.
|
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens

17 Jan 2012 15:25
Trevligt ämne! Här är ett klipp med en liten återblick på de tidiga 917:
http://www.youtube.com/watch?v=resu77vBKm0
Anders Karlsson skrev: | Det stod en 917 parkerad i nåt utställningstält på LeMans 2007 när jag och ett par kompisar var där.
Vi höll på att missa den, för den var så liten!
Man har haft nån sorts missuppfattad bild av att de ska vara enormt långa och breda, men det är väl pga alla bilder man sett på "langheck" versionen med valfenan bak. |
Japp, inte stor (bilden tagen från thechicaneblog:
Här är ett av mina absoluta favoritklipp på youtube, uppstarten av en 917 (samma som det länkats till tidigare, renoveras av Gunnar Racingi USA) som stått på ett museum i 30 år:
http://www.youtube.com/watch?v=tU0r99fyD0U
_________________ Mikael S
|
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12106

17 Jan 2012 15:48
Har jag helt fel för mig att jag minns en artikel i... Bilsport? om en äkta 917 som någon hade lyckats gatregga någonstans i europa?
_________________ Mvh
/Marcus
I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
|
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 358

17 Jan 2012 15:50
Jag läste om 917 i Porsche ägaren och där stod det att ramen var fylld med nån slags gas och att det satt en manometer så föraren såg om ramen började spricka...fräänt.
Jag har kollat lite på baiely cars på deras replica modeller och är lite sugen på ett kitt..dom har även fina Gt40 kit..
Mvh Jens
_________________ jens pettersson
|
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841
Hjälpmoderator

17 Jan 2012 16:04
Marcus Gustafsson skrev: | Har jag helt fel för mig att jag minns en artikel i... Bilsport? om en äkta 917 som någon hade lyckats gatregga någonstans i europa? |
Martinis ägare lyckades.
_________________ mvh Patrik Petersson
Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7136
Moderator

17 Jan 2012 16:16
Marcus Gustafsson skrev: | Har jag helt fel för mig att jag minns en artikel i... Bilsport? om en äkta 917 som någon hade lyckats gatregga någonstans i europa? |
Den som Googlar får svar.
Edit: världens bästa bild!
|
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 992

19 Jan 2012 11:02
Kan varmt rekommendera att läsa "The unfair advantage" av Mark Donohue. Klingan här på forumet tryckte den i handen på mig och jag plöjde den på nolltid när jag väl började. Där står en hel del kul om utvecklingen av 917-monstren
_________________ Stillastående: Porsche 928 "927'an"
Också stillastående: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493

19 Jan 2012 12:41
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 121

19 Jan 2012 12:55
Anders Karlsson skrev: | Det stod en 917 parkerad i nåt utställningstält på LeMans 2007 när jag och ett par kompisar var där.
Vi höll på att missa den, för den var så liten!
Man har haft nån sorts missuppfattad bild av att de ska vara enormt långa och breda, men det är väl pga alla bilder man sett på "langheck" versionen med valfenan bak.
Frän var den iaf, tog några mobilbilder, ska se om jag kan hitta dem nånstans. |
Javars, den är ganska så bred, men inte mycket längre än en golf 2:a
Mått, 917K Length / Width / Height 4120 mm (162.2 in) / 1980 mm (78 in) / 940 mm (37 in)
_________________ Daniel Karlsson
|
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841
Hjälpmoderator

25 Jan 2012 23:02
_________________ mvh Patrik Petersson
Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
|
LindStyling
Nora
Här sen Okt 2005
Inlägg: 57

25 Jan 2012 23:13
_________________ Erik Lind.
|
|