Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Super seven bygge (Ooops, Rejsbils bygge..)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (38156 totalt)
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Lind4hl skrev:
En Lola t70 kaross ovanpå ett rejschassi vore riktigt skoj, eller något liknande en Ultima Gtr (som är en stor dröm)..

Bara det att självförtroendet lurar min hjärna att jag inte lyckas med en så stort omfattande rambygge. (detta årtusende) hade helst velat haft några ritningar att utgå ifrån, som man sen kan modifiera för ex slätt golv, den egna hjulupphängningen, motor och låda osv osv.


Äh, hur svårt kan det vara?

Finns ju flera här på rejsa som har kastat sig ut i det okända och visat modeller på sina chassien som vi andra har tyckt bu eller bä om och som slutgiltligen har blivit rätt bra som jag förstår det.

Det är bara att köpa in lite balsapinnar från närmaste modellbyggeaffär och sätta igång. Lämpligen använder man smältlim. Det går fortast att använda men det går dessutom att göra om flera gånger. En skala man kan köra med är 1:6 och då använda befintliga dockor som utgångspunkt. Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/1:6_scale
Barbie och Ken lär vara i skala 1:6 om man nu vågar gå och köpa en sådan.

Själv byggde jag en dock i balsa med utgångspunkt av mina egna mått. Allting blev inte lika perfekt som i verkligheten men det blev nog tillräckligt bra. Jag utgick då ifrån skala 1:5 som är enklare att räkna efter.


Jag i skala 1:5 (ungefär).

Därefter kan man börja fundera på chassiet. Jag valde pinnar som var 6*6mm. Det motsvarar 30*30mm 5*5 motsvarar 25*25mm. Etc.

Här är första resultatet:


Här är samma med mig i:


Motorn är ungefär en KTM 640 gjord i papp, kirurgtejp och toarulle.
Hjulupphängningarna är gjorda av bl a grillpinnar.

Där ska till en störtbåge också. Den tänkte jag göra i sugrör (sådana man kan böja) och sedan fylla med smältlim. Hjulen blir kanske i papp eller om jag hittar några vettiga på Jula eller Clas i sjön som är 35x120mm.

Som sagt bara ett exempel på hur man kan göra och det finns många här som kan komma med vettiga synpunkter om man håller på att göra något verkligt dumt.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Jo visst, ingen minns en fegis!

En ultima kaross ligger på runt 50' hmm,

det är väl egentligen "bara" köpa hem en kaross, kolla hjulbas spårvidd och bredd, och knappa in bottenramen i datorn, och sen lägga ramrör efter karossen och triangulera efter att alla viktiga rör och bitar är på plats.

Fel anfallsvinkel kanske?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2990



Tycker jag inte alls att det är. En grundram utan triangulering, sen kollar du upp hur du bäst styvar upp den och gör det! Plöj igenom så många projekttrådar och bilder på ultima ramar och bilar du kan hitta! Och kör hört!

Dock bör du innan du börjar ha bestämt dig för motor och låda, helst även skaffat hem dom så du kan bygga ramen utifrån motorvalet, samt bestämt vad du vill ha för uprights. Custom made, eller OEM. Audi har t ex på en del Quattro modeller bakre uprigths som skulle funka fint på en mittmotor bil. Kolla in Commer pickisen "Worlds fastest Commer" på www.savarturbo.se forumet, han har en mittmonterad Audi 8a med sånna uprigths t ex.

Vad man ska komma ihåg med att bygga själv är att det inte blir mer avancerat än vad man själv gör det till

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Så långt är jag med Cassius! thumbs up


Ja, Audi v8 med en ombyggd quattrolåda dök upp direkt i skallen igår, men jag som är så sugen på wankel..

Wankel med ombyggd sprängkåpa till quattrolåda ombyggd för bara drivning på "fram-axel" delen. ( SQS håller ju faktiskt på med ett seq kit till 01E lådan )

Det mesta blir hemmabyggt i detta projektet, dock finns det ju mycket uprights tillsalu på ex racecarsdirect som skulle kunna fungera om man bygger wankel med inte så hiskeligt med effekt. säg max 300sug Hk ( som givetvis slutar i planeringen med 3000 turbo hk )

hmm..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



BODOLA

Ursäkta tråd kapningen och desutom nästan Karlstads bo ! Johan har du fler bilder på nya Bodolan ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re: BODOLA

RCM skrev:
Ursäkta tråd kapningen och desutom nästan Karlstads bo ! Johan har du fler bilder på nya Bodolan ?
Det finns några till. De jag hittat är från bildgalleriet på spvm.se http://www.spvm.se/index.php?page=gallericlubman
Den var med på ett par tävlingar 2011

_________________
Johan Lekås
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Överväger du en ultimakaross så provsitt en först och kolla att du får plats, det är verkligen inte högt i tak i dom och man har på ultima GTR chassiet gjort en efterkonstruktion med en sorts nedsänkta "tråg" som föraren sitter i, dvs "stolsunderredet" är lägsta punkten på ramen.......... (kör för fan inte av på gatan över en trottoarkant med orginalchassie utan att ha stabilt plangolv under.. då är det rullstol direkt)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Vad tror du Johan, en ultima i nån race-serie kanske hade varit något?

(j*vligt dyr kaross att åka ut på banan och knuffas med dock) thumbs up

Edit: Givetvis vill jag att alla svarar! ju mer folk som pratar gott om saken att jag klarar det, desto större chans

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:
Överväger du en ultimakaross så provsitt en först och kolla att du får plats, det är verkligen inte högt i tak i dom och man har på ultima GTR chassiet gjort en efterkonstruktion med en sorts nedsänkta "tråg" som föraren sitter i, dvs "stolsunderredet" är lägsta punkten på ramen.......... (kör för fan inte av på gatan över en trottoarkant med orginalchassie utan att ha stabilt plangolv under.. då är det rullstol direkt)


1.78 lång och 75-80 kg, inte stora grabben direkt

Detta får väl helt enkelt konstrueras bort på mitt bygge om det blir av thumbs up
Dessutom så blir det inte gatreggat somsagt, (inte säger väl det om att bilen provkörs på gata kanske, men det är vi tysta om här på rejsa :thumbup:

Hörde jag nån säga takbula?! näätack, men något går nog att lösa.. mer lutning på stolen eller något kanske.. bekväma stolar är ju också overkill, tillet stol eller något liknande..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2990



Varför bygga om en Quattro låda då det finns färdiga lådor? Fanns ju både 5 och 6 växlade manuella, samt tiptroniclådor som ju i sig nästan är sekventiella från början i strikt framhjulsdrivna Audis med rakställd motor Sen går det bygga om torsendiffen från t ex Audi V8 så den passar, duger inte de finns det en diffbroms som heter Phantomgrip också.

Bara att skaffa adapterplatta till valfri motor Det finns sen x antal varianter av drivaxellängder, original! Audi 80/Första A4an är dom som har de kortaste vad jag kommit fram till, dessa passar direkt i lådan och direkt i dom bakre uprightsen jag nämnde. Komplettera med bärarmar och du har bakvagnen klar!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Varför bygga om en Quattro låda då det finns färdiga lådor? Fanns ju både 5 och 6 växlade manuella, samt tiptroniclådor som ju i sig nästan är sekventiella från början i strikt framhjulsdrivna Audis med rakställd motor Sen går det bygga om torsendiffen från t ex Audi V8 så den passar, duger inte de finns det en diffbroms som heter Phantomgrip också.

Bara att skaffa adapterplatta till valfri motor Det finns sen x antal varianter av drivaxellängder, original! Audi 80/Första A4an är dom som har de kortaste vad jag kommit fram till, dessa passar direkt i lådan och direkt i dom bakre uprightsen jag nämnde. Komplettera med bärarmar och du har bakvagnen klar!


Givetvis, det har jag ju helt glömt bort!

Dom lådorna borde börja väga på träd på skroten också faktiskt..

låg och tänkte på motoralternativ igår, undra om 250-300HK sug wankel räcker (går ju iofs bygga turbo men blir så mycket annat som sticker iväg prismässigt då), eller om man inte ska vara så fastlåst på just wankel, en Audi-v8 är ju garanterat lättare att få dit med låda osv, men mycket tyngre. wankeln får man ju lägre vikt och det går säkert att få den lite längre fram ( med lite drivaxellutning framåt) och får ut rätt mycket effekt ganska enkelt!

thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2990



Audi 8an är rätt lätt faktiskt. Och kompakt! Det är ju alublock på dom så dom väger bara drygt 200kg.

Sen finns ju V8an med allt från 220 till 420hk original! Utöver det finns de ju en V10 också V10an är måttmässigt ungefär som en Ford 302 så det är även de en rätt kompakt motor. 340/360hk A8/S8 motorerna är hyffsat vanliga på skroten och kostar inte skjortan heller.

Och en originalmotor som bara fått bättre andningsvägar för ljudets skulle torde vara mer underhållsfri än en trimmad motor Även om Wankel är förbannat coolt!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Audi 8an är rätt lätt faktiskt. Och kompakt! Det är ju alublock på dom så dom väger bara drygt 200kg.

Sen finns ju V8an med allt från 220 till 420hk original! Utöver det finns de ju en V10 också V10an är måttmässigt ungefär som en Ford 302 så det är även de en rätt kompakt motor. 340/360hk A8/S8 motorerna är hyffsat vanliga på skroten och kostar inte skjortan heller.

Och en originalmotor som bara fått bättre andningsvägar för ljudets skulle torde vara mer underhållsfri än en trimmad motor Även om Wankel är förbannat coolt!


precis, så jag tänker också! man vill ju köra när bilen är klar, inte meka. En standard S8 med andra grenrör och Itb's, samt ett sprut skulle vara toppen i en sån bil.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Audi's AHC motor ligger mellan 7 och 13.000:- på bildelsbasen thumbs up finns ju både med 32 samt 40v. 20 standard Hk mellan motorerna 340 vs 360. 32V är så mycket billigare så den är nog mer prisvärd ( samt mer lättmekad/billigare att laga när topparna rasar )

Hur är Tiptroniclådan i dom första bilarna? borde vara rätt långsamma reaktionsmässigt?
Dom kostar ju inte så mycket, runt 15.000:- .. frågan är hur man får till styrningen?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Ultima Kaross är ute ut leken, dom säljer inte karossen utan att man köper deras chassi thumbs down

Lola t70 MK III ?
Porsche 917?

kom med förslag, Fått GT40 som förslag, men det är inte så intressant för min del.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

Lind4hl skrev:
Ultima Kaross är ute ut leken, dom säljer inte karossen utan att man köper deras chassi


Kan ju inte vara omöjligt att hitta någon ultimaägare som kan "langa" en kaross??

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Re:

Lind4hl skrev:
Ultima Kaross är ute ut leken, dom säljer inte karossen utan att man köper deras chassi thumbs down

Lola t70 MK III ?
Porsche 917?

kom med förslag, Fått GT40 som förslag, men det är inte så intressant för min del.


Tycker Stratos karossen är rätt frän, tvärställd V6:a är rätt motor
http://www.hawkcars.co.uk/hf3000/index.html

Eller så har jag sett färdigbreddad Escort MK2 i plast, kommer inte ihåg vart.

Tror ändå på att köpa en färdig kaross och ett motorpaket där motor och låda passar ihop. Så slipper man arbete med adapterplattor mm.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485




_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Har fått ett mycket bra tips via mail som ska kollas upp noggrannare, men det beror på hur exakt kopian är gentemot originalet, mycket får byggas om på den karossen, men den är riktigt tuff!

leta upp en Ultima ägare som kan langa en kaross skulle kunna funka, men ja.. vet inte riktigt..


escort plastkaross vore fett, men inte så rejsigt

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Nyare Mosler karosser ser också rätt så trevliga ut.
http://www.mosler.co.uk/mosler/index.htm

_________________
Magnus Helin
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147


Trådstartare
Den karossen var no-no.

Mosler karossen ser ruggigt trevlig ut!
blir nog svårt att köpa en där med chansar jag på..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Racetech
Super seven bygge (Ooops, Rejsbils bygge..)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (38156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande