| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Smörjmedel till Polyuhretan?
|
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (8051 totalt) |
Delrin kallas, hos oss, för norskt näsgummi, kan ni gissa varför?
om det funkar? Nej! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Med tanke på hur mycket krångel folk har med sina ...Flex; tycker jag, precis som porschedriver, att det är bättre att sätta dit något som fungerar. och innan ni börjar prata om att lager bara håller 23 mil, vill jag berätta; att om man köper fel sort håller de < 50 mil, om man köper rätt sort är de fortfarande i nyskick efter 3000 mil. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag "provbankade" den mjuka Delrinen och den var minst lika hård som Utethanbussningarna så det är knappast problemet. Delrinen är mycket mysigare att svarva än Urethan och skulle tydligen vara en utmärkt lastbärare. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Jag var själv tveksam när han förslog Delrin men det är helt OK om du förklara varför det inte funkar... och jag kan inte gissa varför det kallas för norskt näsgummi.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Många använder delrin i bussningar. Jag har doch själv ingen erfarenhet av materialet. Polurethan finns i många olika hårdheter från bildäcks till "mycket hårt". Den hårda sorten är betydlig bättre att svarva och bearbeta. Den hårda har även mycket bättre friktionsvärde. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
Jag är Racerförare. En sådan har inställningen; det som är bäst, går till nöds att använda, det som är näst bäst; är skräp.
Första gången vi försökte använda Delrin; spände Norrmannen på jobbet in det för löst i svarven, biten lossnade och träffade honom på … Sedan dess har det, i våra kretsar, kallats för norskt näsgummi. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Inte ännu, men jag har funderat på att köpa en 944 att ha som tillochfrånjobbetbil. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
alla raceteam har ju en budget att följa också
|
||||||||
Tyst! Säg inte så. >
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Polyamid med nån friktionssänkande tillsats. Tror att den är lite känslig mot fukt som Porschedriver skrev om tidigare. Plasten sväller vid hög luftfuktighet Har du redan svarvat dom så är det ju bara att prova..... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
|
Eftersom vi redan spårat ur lite så slänger jag in detta oxo. Har i industriella sammanhang använt några olika plaster som lager, dels Nylon 6G och dels HDPE, högdensitets Polyeten. Den sistnämda kan man oxo få med friktionssänkande tillsats av MOS2, Molybydensulfid.
Speciellt HDPE använde vi i våt (men ej säkert "vattensmord") miljö i en rätt tuff applikation med bra resultat. Vad gäller nylon som jag är osäker på vattenabs så tror jag det har hyggliga egenskaper. Vad tror ni om dessa material som chassiebussningar? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Japp, dom är redan gjorda. Men eftersom jag har dålig koll själv på olika plaster , så fick jag en rekomendation på just Andramid pga att den skulle vara olje/vaxmättad och således ej fuktkänslig.
Eftersom jag inte har koll på det själv, får jag väl fortsätta testa dom .
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||||
Kan kanske vara så, jag har dock för mig att polyamid suger till sig vatten och sväller och i mycket torr miljö så krymper det. Kan hända att tillsatserna fixar till det. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
|
Teflonspray, är perfekt till alla sorters glidytor: tål värme(250grader), drar ej åt sig smuts( som i sin tur ökar slitage), torkar ej ut plast o gummi, långvarig verkan. kapilärverkan
Silicone, torkar ut plast o gummi i längden Fett, skitar ner o drar åt sig smuts som i sin tur ökar slitage o torkar ut.
molybeden, innehåller graphit, har ofta bra krypförmåga, långvarig verkan men skitar ner(graphit är svart). Jag rekomenderar teflonspray från en leverantör med kvalitetsvaror, (ej biltema eller wurt).
En "dyr" produkt är ofta dryg o blir därav billig att använda
Lycka till
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||||
|
En fördel med Delrin är väl att det är smörjande i sig då det är så "fett". Det är vad jag har hört iaf.
_________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||
I min värld är Würth väldigt bra grejer, de levererar monteringsdetaljer till BMW och flertalet tyska bilar. Verktyg och allt annat från Würth brukar vara av hög kvalitet.. Så vad är det som är "hög kvalitet" då? Funkar inte Würth PTFE sprayen, den som har pissgul färg på kletet?, högtemperaturvarianten alltså? _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
Hej Mattias, Jag uttryckte mig nog lite klantigt, menar inte att deras produkter överlag håller låg kvalite'. Rekomenderar bara inte deras teflonspray till applikationen som denna tråden handlar om. Tror säkert att deras teflonspray fungerar, men det gör säkert 5,56 oxå...ett tag
Det finns en uppsjö leverantörer på kemprodukter, kvalite`,pris, m.m. kan diskuteras i leda. Jag vet att tex. scantech har väldigt hög ptfe halt i deras spray, den kostar mer men det kan det vara värt. Det finns en uppsjö kemleverantörer, o kvalite, pris,m.m. kan diskuteras i leda. Smaken är som baken
Mvh
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||||
|
oj, det här var en gammal tråd...
Jag vill minnas att jag körde med CRC Kopparpasta. Den är betydligt segare är originalpastan och verkar i alla fall ha suttit kvar skapligt ett år nu. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Smörjmedel till Polyuhretan?
|
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (8051 totalt) |