Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smörjmedel till Polyuhretan?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8051 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



FSN skrev:
Pratade med en plastguru på Volvo. Hans förslag var att byta ut alla bussningar till nån mjuk Delrin istället. Kommentar någon ??

Delrin kallas, hos oss, för norskt näsgummi, kan ni gissa varför?

om det funkar? Nej!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



porschedriver skrev:
...För övrigt anser jag att uni-balls rockar....

Med tanke på hur mycket krångel folk har med sina ...Flex; tycker jag, precis som porschedriver, att det är bättre att sätta dit något som fungerar.
och innan ni börjar prata om att lager bara håller 23 mil, vill jag berätta; att om man köper fel sort håller de < 50 mil, om man köper rätt sort är de fortfarande i nyskick efter 3000 mil.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Göran Malmberg skrev:
FSN skrev:
Pratade med en plastguru på Volvo. Hans förslag var att byta ut alla bussningar till nån mjuk Delrin istället. Kommentar någon ??


Mjuk !?!?! Känner du honom kanske du kan få en angivelse i Rockwell eller Shore. Själv tycker jag det hårdaste som finns av dom här materialen är det enda som gäller, eller balljoints. Det är ju tal om rejsbilar.
Anledningen att använda polurethen (som är ett gummi) är att det går att svarva och anpassa hemma själv på ett hanterligt och förhållandevis billigt sätt. Samt att man själv kan göra A-armar med endast en "rör"-avslutning mot bilen.

Men jag tycker INTE att man i stället för att svarva in dom till justa mått ska sätta dit mjukare som tar upp felpassningen.

Såg just att Christian kommenterade axel linjen. Sådana avvikelser får självfallet inte hamna utanför toleranserna. Då får man vinkla om A-arms hållaren. Jag ställer själv toe bak med hållarna i bilen och är utgångsläget "neutralt så går det att ta +- 1 mm utan problem.

Göran Malmberg


Jag "provbankade" den mjuka Delrinen och den var minst lika hård som Utethanbussningarna så det är knappast problemet. Delrinen är mycket mysigare att svarva än Urethan och skulle tydligen vara en utmärkt lastbärare.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



ice skrev:
FSN skrev:
Pratade med en plastguru på Volvo. Hans förslag var att byta ut alla bussningar till nån mjuk Delrin istället. Kommentar någon ??

Delrin kallas, hos oss, för norskt näsgummi, kan ni gissa varför?

om det funkar? Nej!


Jag var själv tveksam när han förslog Delrin men det är helt OK om du förklara varför det inte funkar...

och jag kan inte gissa varför det kallas för norskt näsgummi.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



FSN skrev:

Jag "provbankade" den mjuka Delrinen och den var minst lika hård som Utethanbussningarna så det är knappast problemet. Delrinen är mycket mysigare att svarva än Urethan och skulle tydligen vara en utmärkt lastbärare.


Många använder delrin i bussningar. Jag har doch själv ingen erfarenhet av materialet. Polurethan finns i många olika hårdheter från bildäcks till "mycket hårt". Den hårda sorten är betydlig bättre att svarva och bearbeta. Den hårda har även mycket bättre friktionsvärde.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



FSN skrev:
ice skrev:
FSN skrev:
Pratade med en plastguru på Volvo. Hans förslag var att byta ut alla bussningar till nån mjuk Delrin istället. Kommentar någon ??

Delrin kallas, hos oss, för norskt näsgummi, kan ni gissa varför?

om det funkar? Nej!


Jag var själv tveksam när han förslog Delrin men det är helt OK om du förklara varför det inte funkar...

Jag är Racerförare. En sådan har inställningen; det som är bäst, går till nöds att använda, det som är näst bäst; är skräp.

FSN skrev:
och jag kan inte gissa varför det kallas för norskt näsgummi.

Första gången vi försökte använda Delrin; spände Norrmannen på jobbet in det för löst i svarven, biten lossnade och träffade honom på … Sedan dess har det, i våra kretsar, kallats för norskt näsgummi.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



ice skrev:
Jag är Racerförare. En sådan har inställningen; det som är bäst, går till nöds att använda, det som är näst bäst; är skräp.




Så sant.... Du kör alltså Porsche ?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



FSN skrev:
ice skrev:
Jag är Racerförare. En sådan har inställningen; det som är bäst, går till nöds att använda, det som är näst bäst; är skräp.




Så sant.... Du kör alltså Porsche ?

Inte ännu, men jag har funderat på att köpa en 944 att ha som tillochfrånjobbetbil.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317



ice skrev:
Jag är Racerförare. En sådan har inställningen; det som är bäst, går till nöds att använda, det som är näst bäst; är skräp.


alla raceteam har ju en budget att följa också
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
Jag är Racerförare. En sådan har inställningen; det som är bäst, går till nöds att använda, det som är näst bäst; är skräp.


alla raceteam har ju en budget att följa också

Tyst! Säg inte så. >

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



Kanske lite OT men jag passar ändå på att hoppa in i bussningsdiskussionen.

Jag har svarvat mina bussningar i Andramid.
Någon som har erfarenhet av det materialet?

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Henrik Carlsson skrev:
Kanske lite OT men jag passar ändå på att hoppa in i bussningsdiskussionen.

Jag har svarvat mina bussningar i Andramid.
Någon som har erfarenhet av det materialet?


Polyamid med nån friktionssänkande tillsats. Tror att den är lite känslig mot fukt som Porschedriver skrev om tidigare. Plasten sväller vid hög luftfuktighet

Har du redan svarvat dom så är det ju bara att prova.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eftersom vi redan spårat ur lite så slänger jag in detta oxo. Har i industriella sammanhang använt några olika plaster som lager, dels Nylon 6G och dels HDPE, högdensitets Polyeten. Den sistnämda kan man oxo få med friktionssänkande tillsats av MOS2, Molybydensulfid.

Speciellt HDPE använde vi i våt (men ej säkert "vattensmord") miljö i en rätt tuff applikation med bra resultat. Vad gäller nylon som jag är osäker på vattenabs så tror jag det har hyggliga egenskaper.

Vad tror ni om dessa material som chassiebussningar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



FSN skrev:
Henrik Carlsson skrev:
Kanske lite OT men jag passar ändå på att hoppa in i bussningsdiskussionen.

Jag har svarvat mina bussningar i Andramid.
Någon som har erfarenhet av det materialet?


Polyamid med nån friktionssänkande tillsats. Tror att den är lite känslig mot fukt som Porschedriver skrev om tidigare. Plasten sväller vid hög luftfuktighet

Har du redan svarvat dom så är det ju bara att prova.....


Japp, dom är redan gjorda. Men eftersom jag har dålig koll själv på olika plaster , så fick jag en rekomendation på just Andramid pga att den skulle vara olje/vaxmättad och således ej fuktkänslig.

Eftersom jag inte har koll på det själv, får jag väl fortsätta testa dom .

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Henrik Carlsson skrev:
FSN skrev:
Henrik Carlsson skrev:
Kanske lite OT men jag passar ändå på att hoppa in i bussningsdiskussionen.

Jag har svarvat mina bussningar i Andramid.
Någon som har erfarenhet av det materialet?


Polyamid med nån friktionssänkande tillsats. Tror att den är lite känslig mot fukt som Porschedriver skrev om tidigare. Plasten sväller vid hög luftfuktighet

Har du redan svarvat dom så är det ju bara att prova.....


Japp, dom är redan gjorda. Men eftersom jag har dålig koll själv på olika plaster , så fick jag en rekomendation på just Andramid pga att den skulle vara olje/vaxmättad och således ej fuktkänslig.

Eftersom jag inte har koll på det själv, får jag väl fortsätta testa dom .



Kan kanske vara så, jag har dock för mig att polyamid suger till sig vatten och sväller och i mycket torr miljö så krymper det. Kan hända att tillsatserna fixar till det.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Magyar

Här sen Apr 2005
Inlägg: 14



Najs bil du har Micke. Jag blir nästan lite Opelsugen igen................
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Teflonspray, är perfekt till alla sorters glidytor: tål värme(250grader), drar ej åt sig smuts( som i sin tur ökar slitage), torkar ej ut plast o gummi, långvarig verkan. kapilärverkan thumbs up

Silicone, torkar ut plast o gummi i längden thumbs down

Fett, skitar ner o drar åt sig smuts som i sin tur ökar slitage o torkar ut.

molybeden, innehåller graphit, har ofta bra krypförmåga, långvarig verkan men skitar ner(graphit är svart).

Jag rekomenderar teflonspray från en leverantör med kvalitetsvaror, (ej biltema eller wurt).
En "dyr" produkt är ofta dryg o blir därav billig att använda

Lycka till

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



En fördel med Delrin är väl att det är smörjande i sig då det är så "fett". Det är vad jag har hört iaf.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jonas Lindell skrev:


Jag rekomenderar teflonspray från en leverantör med kvalitetsvaror, (ej biltema eller wurt).
En "dyr" produkt är ofta dryg o blir därav billig att använda

Lycka till


I min värld är Würth väldigt bra grejer, de levererar monteringsdetaljer till BMW och flertalet tyska bilar.

Verktyg och allt annat från Würth brukar vara av hög kvalitet..

Så vad är det som är "hög kvalitet" då?

Funkar inte Würth PTFE sprayen, den som har pissgul färg på kletet?, högtemperaturvarianten alltså?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Mattias Hellöre skrev:
Jonas Lindell skrev:


Jag rekomenderar teflonspray från en leverantör med kvalitetsvaror, (ej biltema eller wurt).
En "dyr" produkt är ofta dryg o blir därav billig att använda

Lycka till


I min värld är Würth väldigt bra grejer, de levererar monteringsdetaljer till BMW och flertalet tyska bilar.

Verktyg och allt annat från Würth brukar vara av hög kvalitet..

Så vad är det som är "hög kvalitet" då?

Funkar inte Würth PTFE sprayen, den som har pissgul färg på kletet?, högtemperaturvarianten alltså?


Hej Mattias, Jag uttryckte mig nog lite klantigt, menar inte att deras produkter överlag håller låg kvalite'. Rekomenderar bara inte deras teflonspray till applikationen som denna tråden handlar om.

Tror säkert att deras teflonspray fungerar, men det gör säkert 5,56 oxå...ett tag

Det finns en uppsjö leverantörer på kemprodukter, kvalite`,pris, m.m. kan diskuteras i leda.
Jag vet att tex. scantech har väldigt hög ptfe halt i deras spray, den kostar mer men det kan det vara värt.
Det finns en uppsjö kemleverantörer, o kvalite, pris,m.m. kan diskuteras i leda.
Smaken är som baken
Mvh

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
oj, det här var en gammal tråd...

Klas NSX skrev:
Jag har fått problem med ena polyuhretan-bussningen till krängningshämmaren bak. Ett av fästena sitter ovanför en katalysator och fettet rinner troligtvis bort efter en tid - knirr-knarr.

Vad valde du för fett Micke Holmström och har det fungerat bra?

Tål lithiumfett värme? Tål bussningen kopparpasta?

Tack för svar.


Jag vill minnas att jag körde med CRC Kopparpasta. Den är betydligt segare är originalpastan och verkar i alla fall ha suttit kvar skapligt ett år nu.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Skruva banåkabil
Smörjmedel till Polyuhretan?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande