Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6017 totalt) |
Ja inte kör man rakt fram i Adenauer Forst om man kört ringen "hemma" innan
![]() ![]() ![]() ![]() Däremot är man ingen "kung" som Ternström så tydligt beskrev ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
+1 _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Det är ju precis det som är det som är skrämmande, kan ju stå exakt vad som helst på tvären eller på taket bakom nästa kurva eller krön... Rallyförare.. ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
äh, speciellt i början av varvet så är det ju flera fullfartsvänsters över krön..... som man tappar massor av tid om man slår av.... men dom är ju inte så tvära att risken att någon av åker av där är försvinnande liten, dock har det väl säkert hänt... men jag tror risken för det är lika liten som att man tappar hela framhjulet på samma ställe..... dvs visst kan det hända men inte troligt........ resten av banan sen ser man ju eller så går det såpass långsamt att det går att bromsa/svänga/göra undanmanövers...... iaf om man är rallyförare ![]() tempo, körvana och balls är bra kvaliteer som kan väga upp många träningsvarv ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() |
||||
För mig har respekten för ringen går i vågor.
Först så kände jag mig som Ternström, nedtagen på jorden kort och gott. Det var 2002 och jag var ute och körde fruns 964 rs inför scuderiakursen på våren och blev omkörd och avhängd med besked av en LUPO gti Efter kursen tyckte man att man hade fått rätt bra kläm på banan och spåret då var det inte så farligt igen. Sedan kom jag tillbaka 2008 på scuderian körde som bara den och tyckte jag var grym. Det slutade med en lättare, men ändock avåkning i blött, det hade ju varit torrt hela varvet men galgenkpf var fortfarande fuktig. Nedtagen på jorden igen fast på en högre nivå. Efter det har det var nära några gånger och något litet skrap någon gång till. Nuförtiden har jag stor respekt för att man skall vara beredd på allt och att man måste ha väldigt många varv så att man köra så avslappnat att man kan hela tiden ha koll runtomkring sig. Exempel Till exempel SX är ett inte helt ovanligt avåkningsställe (Indianöverfall vanligt). Min värsta upplevelse var en holländsk Volvo V70 som låg på taket mitt över banan efter krönet på rakan mot Aremberg med alla krockgardiner utlösta så att det fortfarande rök! Om du kör och tittar efter instyrningspunkter markerade på banan så tappar du säkert 1 sekunds reaktionstid i en situation som denna. Ta olyckan i slutet av förra sommaren orsakad av vägbygget. I det partiet av Kesselchen kommer man i 180-200 om man kan spåret med en potent bil. Det blev ju en veritabel seriekrock med 6-7 bilar inblandade bl a Ring taxin vars piloter bör ha rätt god rutin. Där hade det nog varit svårt att undvika kollission även för en erfaren pilot. Vätskespill är ju ett kapitel för sig och det kan ju hända precis varsommhelst (sk random Indianöverfall). Det är väl det som är svårast att gardera sig emot. Nuvarande status "behandlas med stor respekt" Från 2012 får man ju så att säga "plocka upp räkningen själv" vilket kanske bör leda till lite extra eftertanke om man inte har väldigt tjock plånbok. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Re:
+1 ![]() Tolkar jag det rätt som att inga försäkringar gäller på Ringen längre? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6017 totalt) |