Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vanlig företeelse?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6017 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ja inte kör man rakt fram i Adenauer Forst om man kört ringen "hemma" innan thumbs up Jag håller med om att det är ypperligt för att veta var på varvet man är, man kan alla partier som ligger framför en hela tiden. Sen måste man lära sig att köra på riktigt genom dem, men man vet vad som kommer hela tiden.

Däremot är man ingen "kung" som Ternström så tydligt beskrev thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
fast så svår är inte ringen, det är ju inte direkt så att det är några dolda indianöverfall över dolda krön, utan det går faktiskt ganska snabbt att lära sig var man kan hålla fullt över dolda krönen... och resten av banan kan man mer eller mindre köra på det man ser.......

visst kan man plocka tid sen på att lära sig banan ordentligt men så svår är den inte för att vara såpass lång och många kurvor.... banan går ju liksom i olika segment....

däremot så förstår jag helt och hållet dom i lite motorstarkare bilar som porscharna osv med oerfarna förare att dom kör sakta... för banan är väldigt oförlåtande med obefintliga avåkningszoner mestadels...

och tur är väl det så det inte blir fler avbrott än det är .... för det är ju en trist bit i ringen med dessa ständiga avbrott på körningen för att någon skadat sig eller bil/räcke.... fast banan är underbart rolig att köra på när man kör inom sin kontroll....

men definitivt innan man ska börja åka fort så ska man antingen kunna banan riktigt bra eller kunna köra riktigt bra..... för det finns puckon som överskattar sig själva alldeles för mycket oavsett vilken biltyp dom åker i och inte inser farorna alls. thumbs down vilket är väl ok enligt tysk praxis om dom bara skadar sig själva men ibland så åker ju andra med i deras olyckor.... thumbs down

+1

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
fast så svår är inte ringen, det är ju inte direkt så att det är några dolda indianöverfall över dolda krön
...

Det är ju precis det som är det som är skrämmande, kan ju stå exakt vad som helst på tvären eller på taket bakom nästa kurva eller krön...

Rallyförare..

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Fredrik - SLC skrev:
fast så svår är inte ringen, det är ju inte direkt så att det är några dolda indianöverfall över dolda krön
...

Det är ju precis det som är det som är skrämmande, kan ju stå exakt vad som helst på tvären eller på taket bakom nästa kurva eller krön...

Rallyförare..

äh, speciellt i början av varvet så är det ju flera fullfartsvänsters över krön..... som man tappar massor av tid om man slår av.... men dom är ju inte så tvära att risken att någon av åker av där är försvinnande liten, dock har det väl säkert hänt... men jag tror risken för det är lika liten som att man tappar hela framhjulet på samma ställe..... dvs visst kan det hända men inte troligt........ resten av banan sen ser man ju eller så går det såpass långsamt att det går att bromsa/svänga/göra undanmanövers...... iaf om man är rallyförare

tempo, körvana och balls är bra kvaliteer som kan väga upp många träningsvarv

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Fredrik - SLC skrev:
tempo, körvana och balls är bra kvaliteer som kan väga upp många träningsvarv

thumbs up

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

För mig har respekten för ringen går i vågor.

Först så kände jag mig som Ternström, nedtagen på jorden kort och gott.
Det var 2002 och jag var ute och körde fruns 964 rs inför scuderiakursen på våren och blev omkörd och avhängd med besked av en LUPO gti

Efter kursen tyckte man att man hade fått rätt bra kläm på banan och spåret då var det inte så farligt igen.

Sedan kom jag tillbaka 2008 på scuderian körde som bara den och tyckte jag var grym. Det slutade med en lättare, men ändock avåkning i blött, det hade ju varit torrt hela varvet men galgenkpf var fortfarande fuktig. Nedtagen på jorden igen fast på en högre nivå.

Efter det har det var nära några gånger och något litet skrap någon gång till. Nuförtiden har jag stor respekt för att man skall vara beredd på allt och att man måste ha väldigt många varv så att man köra så avslappnat att man kan hela tiden ha koll runtomkring sig.

Exempel

Till exempel SX är ett inte helt ovanligt avåkningsställe (Indianöverfall vanligt). Min värsta upplevelse var en holländsk Volvo V70 som låg på taket mitt över banan efter krönet på rakan mot Aremberg med alla krockgardiner utlösta så att det fortfarande rök! Om du kör och tittar efter instyrningspunkter markerade på banan så tappar du säkert 1 sekunds reaktionstid i en situation som denna.

Ta olyckan i slutet av förra sommaren orsakad av vägbygget. I det partiet av Kesselchen kommer man i 180-200 om man kan spåret med en potent bil. Det blev ju en veritabel seriekrock med 6-7 bilar inblandade bl a Ring taxin vars piloter bör ha rätt god rutin. Där hade det nog varit svårt att undvika kollission även för en erfaren pilot.

Vätskespill är ju ett kapitel för sig och det kan ju hända precis varsommhelst (sk random Indianöverfall). Det är väl det som är svårast att gardera sig emot.

Nuvarande status "behandlas med stor respekt"

Från 2012 får man ju så att säga "plocka upp räkningen själv" vilket kanske bör leda till lite extra eftertanke om man inte har väldigt tjock plånbok.

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

LUX skrev:
För mig har respekten för ringen går i vågor.

Först så kände jag mig som Ternström, nedtagen på jorden kort och gott.
Det var 2002 och jag var ute och körde fruns 964 rs inför scuderiakursen på våren och blev omkörd och avhängd med besked av en LUPO gti

Efter kursen tyckte man att man hade fått rätt bra kläm på banan och spåret då var det inte så farligt igen.

Sedan kom jag tillbaka 2008 på scuderian körde som bara den och tyckte jag var grym. Det slutade med en lättare, men ändock avåkning i blött, det hade ju varit torrt hela varvet men galgenkpf var fortfarande fuktig. Nedtagen på jorden igen fast på en högre nivå.

Efter det har det var nära några gånger och något litet skrap någon gång till. Nuförtiden har jag stor respekt för att man skall vara beredd på allt och att man måste ha väldigt många varv så att man köra så avslappnat att man kan hela tiden ha koll runtomkring sig.

Exempel

Till exempel SX är ett inte helt ovanligt avåkningsställe (Indianöverfall vanligt). Min värsta upplevelse var en holländsk Volvo V70 som låg på taket mitt över banan efter krönet på rakan mot Aremberg med alla krockgardiner utlösta så att det fortfarande rök! Om du kör och tittar efter instyrningspunkter markerade på banan så tappar du säkert 1 sekunds reaktionstid i en situation som denna.

Ta olyckan i slutet av förra sommaren orsakad av vägbygget. I det partiet av Kesselchen kommer man i 180-200 om man kan spåret med en potent bil. Det blev ju en veritabel seriekrock med 6-7 bilar inblandade bl a Ring taxin vars piloter bör ha rätt god rutin. Där hade det nog varit svårt att undvika kollission även för en erfaren pilot.

Vätskespill är ju ett kapitel för sig och det kan ju hända precis varsommhelst (sk random Indianöverfall). Det är väl det som är svårast att gardera sig emot.

Nuvarande status "behandlas med stor respekt"

Från 2012 får man ju så att säga "plocka upp räkningen själv" vilket kanske bör leda till lite extra eftertanke om man inte har väldigt tjock plånbok.

+1 thumbs up

Tolkar jag det rätt som att inga försäkringar gäller på Ringen längre?

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Det finns väl lösningar på allt men några svenska bolag som tar ringensmällar efter årets huvudförfallodag tror jag blir svårt att hitta.

För övrigt bra inlägg LUX!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nürburgring
Vanlig företeelse?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande