Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (25388 totalt) |
Race-rapport från Mantorp
Här kommer en kort rapport från Mantrop med BMW SC ![]() Fick stå med de snabba grabbarna i maskindepån Kul att det blev Mantorp igen en gång till! Eftersom bilen är ny och det var länge sedan jag körde var det bra att få komma tillbaka till samma bana igen. Det kändes betydligt bättre denna gången och jag flyttade verkligen bromspunkterna framåt. Svårt med chikanen ut på rakan där jag alltid hamnar lite för lågt i varv inför accelerationen ut på rakan. Fick även känna på hur det känns när ABS-systemet går in i ICE-mode vid en inbromsning på långa rakan. Plötsligt avbryt systemet bromsningen nästan helt och jag fick helt enkelt glida väldigt långt ut i kurvan. Det löste sig helt enkelt för att jag hade lite marginaler men det kan ju bli betydligt tristare i en del andra kurvor. Nu till det tråkiga. Eftersom det kändes bra ville jag fortsätta köra hela eftermiddagen. Jag gav mig därför ut på sista passet, det som man inte ska köra. Fick ingen bra rytm i början men hittade sedan spåren igen. I min iver började jag växla snabbare än man bör göra och över min förmåga. Jag drog därför i 2:an i stället för 4:an i slutet på start- och målrakan. ![]() Det var första gången jag stannar på banan och jag måste säga att instinkten säger att man vill ta av sig hjälmen och gå ur bilen. Jag satt självklart kvar. Nåkabkillarna kollade att det inte läkte och bogserade sedan in mig. Provstartade motorn och i depån och det lät inte som den rasslade men den bluddrade oregelbundet och gick på max 4 cylindrar gissar jag. Någon form av ventilsallad och men vem vilka fler interna skador som uppstått. Bara att ringa försäkringsbolaget och få bilen bärgad. Utan bil känner man sig rätt hjälplös och jag är väldigt tacksam att jag fick åka med Per (z4) hem till Stockholm. Stort tack! Nu på morgonen har jag efter ett 15-tal olika telefonsamtal och massa mail fram och tillbaka konstaterat att det är bäst att inte ta upp den till Stockholm utan lämna in den i Linköping. Jag har inget garage (säg till om ni hittar något!!) så jag hade fått lämna in den här ändå. Googlade en del på verkstäder med BMW kompetens i Linköping och ringde och pratade med några. Helst ville jag undvika en stor BMW-verkstad. Min uppfattning är att de fakturerar mycket och kan lite när det gäller lite mer komplicerade reparationer. I stället ville jag hitta en mindre verkstad med rätt kompetens i lite lägre pris. Det föll på Hackefors som är en BMW-verkstad men som fått bra omdömen på nätet och som rekommenderades av en mindre jänkarverkstad som ofta samarbetade med dem. De är inte så stora som t.ex. Bavaria i Sthlm. I sista stund lyckades jag dirigera om bärgaren till Hackefors i stället för Autopartner (BMW originalförsäkrings officiella samarbetspartner) som fått riktiga dåliga omdömen online. Pratade med Hackefors som skulle kolla om de kunde få tag på en motor och räkna lite på priset. Efter 45 minuter ringde de tillbaka och hade hittat en motor från en e39 530 som gått 12000 mil (min hade gått 17000). Att hitta en från en z3 var smått omöjligt och att den kom från en e46 eller e39 innebar att man måste flytta över oljetråg och kablar och lite annat diverse med fler arbetstimmar som följd. Arbete och motor skulle landa på cirka 26000kr. Då ingår också 1000 mils och ett års garanti samt oljebyte och remmar och annat. Det är verkligen pengar man kunde haft roligare för men det lät ganska prisvärt. Motorerna på bildelsbasen kostade runt 15000kr och många hade gått 17000 mil och över. Ska man byta motor vill man givetvis ha en med färre mil. Att låta Hackefors göra det gör att jag slipper tänka på frakten och jag tog erbjudandet. De skulle inte kunna ta tag i det för ens nästa vecka men det kan jag leva med. 26000kr blir ett hårt slag i budgeten och det blir garanterat spiken i kistan för Knutstorp. På något sätt känns det i alla fall skönt att jag vet att det blir löst och att jag slipper krångel. Men det är inte slut ännu. Först när jag hämtat bilen och vet att allt funkar kommer jag att ropa hej! Det är sånt som ingår med att köra på bana och inte mycket att orda om. Men jag kommer definitivt att växla försiktigare i framtiden! _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Hej
Vi startade motorn och Janne med M coupen lyssnade på den. Han konstaterade att det sannolikt inte låg några ventiler nere i cylindrarna men att det antagligen var några krökta ventiler. Killen på verkstaden som startade motorn och lyssnade. Han trodde att kolvarna troligen var ok och att det troligen är toppen som är trasig. Han sa att kolvarna brukar klara sig rätt bra såvida inte ventilerna går av och ramlar ner i cylindern. Men att renovera toppen, men allt vad det innebär skulle kosta minst 20000kr på verkstaden och då kan man ju inte vara säker på att något annat i motorn tagit skada. Om det visar sig vara mer än toppen så kan det skena iväg. Så därför lät det bättre att få en motor som gått 12k mil för 26000kr och då få garanti osv. Problemet är att jag inte har något garage, annars hade jag ställt av den för säsongen och plockat ner toppen och kollat. Det begränsar alternativen när man måste betala någon annan för att göra jobbet! ErikJakan: Jag har inte funderat över vad jag ska göra med den gamla motorn. Men du kan få den för en tusenlapp om du vill. Om du hämtar den på verkstaden i Linköping och såvida inte verkstaden har något emot det. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Re:
Pratade med verkstaden om den defekta motorn. Eventuellt får man rabatt på motorn från skroten om de får den gamla. Verkstaden skulle kolla lite olika alternativ och återkomma. Det kan ta ett par dagar för de skulle ändå inte ha tid att sätta igång för ens nästa vecka. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Tack för en trevlig dag Orrje! Jag hade avvaktat med att göra mig av med motorn, definitvt värd en slant och bra att ha framöver. Kan ju absolut vara värt att ta reda på hur illa det är. Orkar du kan du säkert hösta hem en slant på att sälja den i delar. Som vanligt är delarna värda betydligt mer än helheten. 1000:- är i mina öron alldeles för billigt.
Själv har jag lagt i fel växel ett flertal gånger på bettan och än så länge har hon inte gnällt. Bryt ihop och kom igen så ses vi framöver. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Alltid tråkigt med ras :/ Hinner du/dom få ihop det till knutan?
Men du valde en väldigt bra verkstad allafall. Såg en till bil från mantorp när jag lämnade min bil där, så minst 3 bilar fick dom efter mantorp ![]() |
||
Ligger i förhandlingar nu med verkstad, intressenter och min plånbok. Det ska nog lösa sig på ett par veckor. Tack för alla tips. Uppenbarligen finns lite värde i motorn för det är flera som är intresserade av den.
Johan: då kör du inte tillräckligt hårt! Eller så var du snabbare på att upptäcka misstaget och koppla än jag var. Men sannolikt så tål dessa motorer mer än vad man tror. Den gick ju fortfarande att starta och kunde nog driva bilen bara att den gick ojämnt. Det blir väl en post när jag vet hur det slutar. Finns det några skojjiga mods man kan passa på att göra som inte leder till för mycket extra arbetskostnader på verkstaden? T.ex. kopplingen? Är sugen på ett lättat svänghjul men det är väldigt dyrt. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Re:
smacka ihop grejorna o lägg pengarna på annat som däck o bromsar, ett lättat svänghjul ger dig inga sekunder på banan. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Tjenare!
Jag ska sätta mig ner och berätta vad som hänt med bilen ganska snart. Men det jag kan säga är att jag håller på att byta motor igen. Förhoppningsvis med bättre utfall denna gången. Det kommer att bli en M54B30 med lagerras på gång över så om någon är intresserad, kolla in annonsen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Re:
Håller tummarna för att du ska nu fått din beskärda del av motorras för all framtid! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Hoppas oxå att din otur tar slut snart.
Skönt att höra att du är på gång igen med ny motor. Du skrev ovan om 1000 mil "garanti" på motorn från Hackefors. Vad säger de nu? Lycka till _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (25388 totalt) |