Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 rejsbil
<<   1, 2
7004 besök totalt
CI

Här sen Dec 2002

Jag är nyfiken på hur ni har gjort med stötdämparfästena bak. Om ni behållit dem orginal, byggt om dem eller bytt till de nya bärarmarna?

orsaken till min fråga är att jag skulle slänga dit mina LEDA-dämpare häromdan men det var inte alls bara att skruva dit dem som jag trodde. Efter en snabbkoll så ser det ut som dämparen och fjädern går emot på flera ställen. För att dämparen överhuvudtaget ska gå att montera så måste jag åtminstone bygga ett nytt nedre fäste men troligtvis även ett övre. Om fjädern sedan ska gå fritt så måste jag även slipa ner det översta fästet till torsionsboxen en del. Jag är lite ...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Andreas Ingemarson skrev:
Jag är nyfiken på hur ni har gjort med stötdämparfästena bak. Om ni behållit dem orginal, byggt om dem eller bytt till de nya bärarmarna?

orsaken till min fråga är att jag skulle slänga dit mina LEDA-dämpare häromdan men det var inte alls bara att skruva dit dem som jag trodde. Efter en snabbkoll så ser det ut som dämparen och fjädern går emot på flera ställen. För att dämparen överhuvudtaget ska gå att montera så måste jag åtminstone bygga ett nytt nedre fäste men troligtvis även ett övre. Om fjädern sedan ska gå fritt så måste jag även slipa ner det översta fästet till torsionsboxen en del. Jag är lite ...

Vi skar upp, svetsade om och förstärkte korgarna på plåtbärarmarna så att fjäderjustermuttern +fjäder samt justerskruven skulle få plats med den låga ride-height vi har valt. Vi bankade även in plåten i bärarmen vid fjädern så den skulle få plats.

Där uppe har vi låtit alt vara original utan problem.

Nu när vi bytte till att ENBART ha coilovers (dvs monterade ur torsionsstavarna och bytte ut coiloverfjädrarna mot styvare) så visade det sig att de styvare fjädrarna hade större ytterdiamater och därmed gick i bärarmen.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Kolla bild på modifieringen

Vi skar alltså upp framsidan för att ge plats för justerskruven. Sedan tog vi en stor rörtång och gjorde öppningen lite större för att fjädertallriken skulle få plats (i detta ingick att banka en buckla i bärarmen)

För att det hela skulle hålla svetsade jag två plåtar bakåt upp mot bärarmen. Antagligen onödigt grova men med tanke på hur fästena ser ut efter att ha sagt hej till Curbs ett par gånger så var det nog inte så dummt.

Gör man bara "hålet för justerratten lite mindre än vad vi gjort behöver man nog inte bry sig om att förstärka.
Då räcker det nog att banka en buckal i bärarmen.

Citera
CI

Här sen Dec 2002

Tack!
Jag funderade över om jag kanske fått fel prylar från LEDA men eftersom ni ju verkar ha löst exakt samma problem som jag har så utesluter jag detta. Jag kommer nog att kopiera er i det mesta av det du tog upp men jag förstår inte riktigt hur ni kunde låta det övre fästet förbli omodifierat. Jag får inte upp min dämpare så högt att jag når bulthålen pga att fjädern tar i "korgen". Det borde dock räcka med att slipa ner den lite samt ev. förstärka.
Kanonbra med bild! thumbs up
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Översta fästet till Torsionsboxen har vi stelopererat (stål) så vårt fäste kanske är lite mindre än original???

Citera
CI

Här sen Dec 2002

porschedriver skrev:
Översta fästet till Torsionsboxen har vi stelopererat (stål) så vårt fäste kanske är lite mindre än original???

Jag var otydlig. Jag menade det övre stötdämparfästet.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Finns den här bilen kvar och har det isåfall hänt något nytt på den?

Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
Finns den här bilen kvar och har det isåfall hänt något nytt på den?

Svarar på en attans gammal fråga.

Bilen står och samlar damm i garaget, lite synd. Ägarna har inte haft tillräcklig energi för att laga den.

Det enda som hänt de senaste 2 (3?) åren är att vi öppnade den rasade motorn för ett par veckor sedan. Vevlagerna på 2an är skurna, repor på veven och staken ser det ut som om vi samlar lite energi kan vi nog pussla ihop en hel motor av de två rasade vi har.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Re:

borg skrev:
Bilen står och samlar damm i garaget, lite synd. Ägarna har inte haft tillräcklig energi för att laga den.

Det enda som hänt de senaste 2 (3?) åren är att vi öppnade den rasade motorn för ett par veckor sedan. Vevlagerna på 2an är skurna, repor på veven och staken ser det ut som om vi samlar lite energi kan vi nog pussla ihop en hel motor av de två rasade vi har.

Ja, det är lite synd eftersom det är en himla trevlig bil att köra (när det inte kommer vispgrädde ur motorn, vill säga) ..
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Den gamla bilen är avdammad och de två trasiga motorerna och lite nya delar har blivit ihoppusslade till en hel motor.

Tyvärr lyckas jag inte få något oljetryck

Troligtvis så är det luft i oljepumpen och den kan inte pumpa.

Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 rejsbil
<<   1, 2
7004 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande