Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7004 besök totalt |
Jag är nyfiken på hur ni har gjort med stötdämparfästena bak. Om ni behållit dem orginal, byggt om dem eller bytt till de nya bärarmarna?
orsaken till min fråga är att jag skulle slänga dit mina LEDA-dämpare häromdan men det var inte alls bara att skruva dit dem som jag trodde. Efter en snabbkoll så ser det ut som dämparen och fjädern går emot på flera ställen. För att dämparen överhuvudtaget ska gå att montera så måste jag åtminstone bygga ett nytt nedre fäste men troligtvis även ett övre. Om fjädern sedan ska gå fritt så måste jag även slipa ner det översta fästet till torsionsboxen en del. Jag är lite ![]() |
||
Vi skar upp, svetsade om och förstärkte korgarna på plåtbärarmarna så att fjäderjustermuttern +fjäder samt justerskruven skulle få plats med den låga ride-height vi har valt. Vi bankade även in plåten i bärarmen vid fjädern så den skulle få plats. Där uppe har vi låtit alt vara original utan problem. Nu när vi bytte till att ENBART ha coilovers (dvs monterade ur torsionsstavarna och bytte ut coiloverfjädrarna mot styvare) så visade det sig att de styvare fjädrarna hade större ytterdiamater och därmed gick i bärarmen. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Kolla bild på modifieringen
![]() Vi skar alltså upp framsidan för att ge plats för justerskruven. Sedan tog vi en stor rörtång och gjorde öppningen lite större för att fjädertallriken skulle få plats (i detta ingick att banka en buckla i bärarmen) För att det hela skulle hålla svetsade jag två plåtar bakåt upp mot bärarmen. Antagligen onödigt grova men med tanke på hur fästena ser ut efter att ha sagt hej till Curbs ett par gånger så var det nog inte så dummt. Gör man bara "hålet för justerratten lite mindre än vad vi gjort behöver man nog inte bry sig om att förstärka. Då räcker det nog att banka en buckal i bärarmen. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Tack!
![]() Jag funderade över om jag kanske fått fel prylar från LEDA men eftersom ni ju verkar ha löst exakt samma problem som jag har så utesluter jag detta. Jag kommer nog att kopiera er i det mesta av det du tog upp men jag förstår inte riktigt hur ni kunde låta det övre fästet förbli omodifierat. Jag får inte upp min dämpare så högt att jag når bulthålen pga att fjädern tar i "korgen". Det borde dock räcka med att slipa ner den lite samt ev. förstärka. Kanonbra med bild! ![]() |
||
Re:
Svarar på en attans gammal fråga. Bilen står och samlar damm i garaget, lite synd. Ägarna har inte haft tillräcklig energi för att laga den. Det enda som hänt de senaste 2 (3?) åren är att vi öppnade den rasade motorn för ett par veckor sedan. Vevlagerna på 2an är skurna, repor på veven och staken ser det ut som ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Re:
Ja, det är lite synd eftersom det är en himla trevlig bil att köra (när det inte kommer vispgrädde ur motorn, vill säga) .. |
||
Den gamla bilen är avdammad och de två trasiga motorerna och lite nya delar har blivit ihoppusslade till en hel motor.
![]() Tyvärr lyckas jag inte få något oljetryck ![]() Troligtvis så är det luft i oljepumpen och den kan inte pumpa. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7004 besök totalt |