Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportbils tips
<<   1, 2, 3, 4   >>
18694 besök totalt
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Ferrari 308 qv <84 får du för 350k. MC-bilsport-försäkring 6,5k/år
260 pållar.
Ca. 1260 kg.
Rörram, dubbla triangellängar runt om, justerbara koni, skottsäker mittmotor.
och det bästa, No fucking aids.

Med moderna däck går den ungefär jämt med en Boxter, lite beroende på pilot och guts eftersom du kör utan "skyddsnät".

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 191


Trådstartare
så det smartaste är alltså att köpa en 993 som har gått ca 10-12.000mil så är ju redan koppling o såna saker bytt..förhoppningsvis

_________________
350Z-RS
http://www.garaget.org/?car=40534
Pierre Ingelsgård
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Pierre skrev:
så det smartaste är alltså att köpa en 993 som har gått ca 10-12.000mil så är ju redan koppling o såna saker bytt..förhoppningsvis


vet inte om man kan tala om "smart" här i sammanhangen - men det går inte att undkomma att en 993 har precis allt jag vill ha och lite till thumbs up thumbs up

om du börjar leta beggat: koppling och chassi smäller högt. Aftermarketchassi typ PSS-9 (Bilstein) är nog bland det mest optimala (dock säkert jella svårt att hitta bara för det...)

lycka till!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Hmm, hade jag varit i det läget hade jag nog satsat hälften av stålarna på att flytta hemifrån, inte så fett att ta hem tjejen till morsan, du får fortfarande en shysst kärra för 200 K.

Mvh/ Jim

PS. Inte menat som en "pekpinne" jag är bara lite oförstående till ditt val, bilar är kul men långt ifrån allt. DS.

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 191


Trådstartare
Jim Profit skrev:
Hmm, hade jag varit i det läget hade jag nog satsat hälften av stålarna på att flytta hemifrån, inte så fett att ta hem tjejen till morsan, du får fortfarande en shysst kärra för 200 K.

Mvh/ Jim

PS. Inte menat som en "pekpinne" jag är bara lite oförstående till ditt val, bilar är kul men långt ifrån allt. DS.


ÄH..man får ju hitta en tjej som bor själv o vara hos henne..bilar är livet

_________________
350Z-RS
http://www.garaget.org/?car=40534
Pierre Ingelsgård
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 191


Trådstartare
men ok..för skoj skull..vilken/vilka bilar skulle det vara isåfall?

_________________
350Z-RS
http://www.garaget.org/?car=40534
Pierre Ingelsgård
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Pierre skrev:
Jim Profit skrev:
Hmm, hade jag varit i det läget hade jag nog satsat hälften av stålarna på att flytta hemifrån, inte så fett att ta hem tjejen till morsan, du får fortfarande en shysst kärra för 200 K.

Mvh/ Jim

PS. Inte menat som en "pekpinne" jag är bara lite oförstående till ditt val, bilar är kul men långt ifrån allt. DS.


ÄH..man får ju hitta en tjej som bor själv o vara hos henne..bilar är livet


Haha, så sant så sant, jag önskar jag kunde sluta bry mig om liknande "småproblem" ibland.

Eftersom jag är partisk i frågan så säger jag såklart Porsche 968, min har kostat runt 230 K och fungerar som en utmärkt kompromiss. Jag ville ha snygg och kul gatbil i fint skick men som dessutom klarar av att prestera riktigt bra på banmöten. Tycker helt klart att 968 lyckas med alltihopa och ger mig mest glädje för pengarna i denna prisklass. Använder själv inte min mer än som leksak/entusiastbil men menar att den är tillräckligt komfortabel och välbyggd för att fungera även som bruksbil om man önskar.

Hursomhelst önskar jag Dig lycka till oavsett vad du väljer !!

Mvh/ Jim

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



"Alla" verkar köra Porsche här, och du vill ju inte vara en Svensson. Och dessutom: riktiga sportbilar görs i Italien. Alltså köper du en Ferrari 328 eller 348.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Hmm, nu har jag tänkt lite på det där med driftskostnader... hmm. Du kanske inte ska ha en Ferrari förresten.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



vad är det mina ögon ser? boxter/boxter S är verkligen ingen racing bil. har aldrig varit kommer aldrig bli. dessutom så går motorerna sönder hela tiden på skiten också. övertryck i vevhuset, ringer det någon klocka? men en 993 är en riktigt porsche det, väldigt fina bilar!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Joni skrev:
vad är det mina ögon ser? boxter/boxter S är verkligen ingen racing bil. har aldrig varit kommer aldrig bli. dessutom så går motorerna sönder hela tiden på skiten också. övertryck i vevhuset, ringer det någon klocka?


Ringer inte många klockor här...visst, de första bilarna (typ första året, om man ska vara krass) som rullade av bandet hade en del problem med att cylinderfodren släppte, men innehavarna av dessa bilar fick i de flesta fall sina motorer utbytta utan problem eller kostnader från Porsche.

Att packningen (Rear Main Seal) läckt en del på tidiga Boxsters är heller ingen hemlighet, men likaväl där så är det åtgärdat i 99% av fallen.

Bortsett från ovanstående problem, som alltså är åtgärdade/fixade/kontrollerade/what-have-you i princip alla fall, så får du gärna förklara varför en av de mest prisvärda Porschar som tillverkats skulle vara en "icke-racing" bil. En medelmåttig förare - skulle jag vilja hävda - kör i princip alltid snabbare med en Boxster S än en 993 C2 på bana pga den överlägsna balansen....

Du får gärna vara aningen mer nyanserad innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte har ett helhetsbegrepp om. thumbs down

_________________
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Atariman skrev:
Joni skrev:
vad är det mina ögon ser? boxter/boxter S är verkligen ingen racing bil. har aldrig varit kommer aldrig bli. dessutom så går motorerna sönder hela tiden på skiten också. övertryck i vevhuset, ringer det någon klocka?


Ringer inte många klockor här...visst, de första bilarna (typ första året, om man ska vara krass) som rullade av bandet hade en del problem med att cylinderfodren släppte, men innehavarna av dessa bilar fick i de flesta fall sina motorer utbytta utan problem eller kostnader från Porsche.

Att packningen (Rear Main Seal) läckt en del på tidiga Boxsters är heller ingen hemlighet, men likaväl där så är det åtgärdat i 99% av fallen.

Bortsett från ovanstående problem, som alltså är åtgärdade/fixade/kontrollerade/what-have-you i princip alla fall, så får du gärna förklara varför en av de mest prisvärda Porschar som tillverkats skulle vara en "icke-racing" bil. En medelmåttig förare - skulle jag vilja hävda - kör i princip alltid snabbare med en Boxster S än en 993 C2 på bana pga den överlägsna balansen....

Du får gärna vara aningen mer nyanserad innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte har ett helhetsbegrepp om. thumbs down


Jaha så sent som i förra veckan rev jag en -02 boxter som hade övertryck i vevhuset. Okej boxter S är bättre men det är ett faktum att porsche inte är lika bra längre som dom var innan. 996 och Boxter är inte alls i samma kvalite som 993 och 964. Sen att en boxter S skulle gå fortare på bana än en 993 det får du nog visa mig innan jag ska tro dig. Jag har själv kört båda på bana och boxter är ingen racing maskin!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Joni skrev:
Jaha så sent som i förra veckan rev jag en -02 boxter som hade övertryck i vevhuset.


Skit bakom spakarna? Själv känner jag ett helt gäng med Boxsterförare, och av dessa är det inte många som haft några större problem med sina bilar.

Joni skrev:
okej boxter S är bättre men det är ett faktum att porsche inte är lika bra längre som dom var innan. 996 och Boxter är inte alls i samma kvalite som 993 och 964.


Påstår du att det är extremt ovanligt att 993/964 läcker olja exempelvis? Alla biltyper har ju självklart potentiellt svaga länkar. Huruvida kvaliteten på längre sikt har blivit sämre iom 986/996 tror jag är lite för tidigt att svara på. Det viktigaste att veta anser iaf jag är att det är sällan som Porsche själva inte tar på sig en stor del av (om inte hela) kostnaden vid byte av bevisligen för vekt dimensionerade delar (inom rimliga gränser).

Joni skrev:
Sen att en boxter S skulle gå fortare på bana än en 993 det får du nog visa mig innan jag ska tro dig. Jag har själv kört båda på bana och boxter är ingen racing maskin!


Du får nog bättre definiera "racingmaskin" - såvitt jag förstod av trådskaparen så är det inte en renodlad banbil han är ute efter, utan en bra sportbil. Boxster S är de facto i de flesta lägen i praktiken minst likvärdig med 996.

Jag citerar AMS jämförelse mellan 986S/996T: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2002/0221/022105.html&carId=47

"Boxster S är körmaskinen bland Porschar. Mittmotorn ger en chassirespons som lämnar 911 på efterkälken!"

"Mittmotorn ger en neutralitet och justerbarhet även på gränsen för greppet som är vida överlägsen 911. Inte nog med det, även för att vara en mittmotorbil är den fantastisk."

"Det är inget snack om saken. Boxster S är den effektivaste sportbilen av de två."


Det enda man kan göra, för att försäkra sig om att man väljer rätt innan man köper sin bil är ju dock givetvis att provköra alla de modeller man är intresserad av och överväga vad som känns bäst, totalt sett.

_________________
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



...och i en Impreza så har man sportigt kul året om, den är praktisk, slitstark och jäkligt kul att köra.
En lätt masserad sådan på riktiga däck går fortare än man tror när det svänger - inte är de dyra heller varesig i inköp eller reservdelar.

Den har en stor nackdel dock - växellådan, pillar man på vridet så man går över 400 Nm, då lever den på lånad tid, och räkna med 30'+ för att få ordning på det.

Men nu är det ju inte "kosher" med en japansk bil här antar jag...

/J - 1,23,69 med iskalla R-däck på "The Challenge"

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Atariman skrev:
Jag citerar AMS jämförelse mellan 986S/996T: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2002/0221/022105.html&carId=47

"Boxster S är körmaskinen bland Porschar. Mittmotorn ger en chassirespons som lämnar 911 på efterkälken!"

"Mittmotorn ger en neutralitet och justerbarhet även på gränsen för greppet som är vida överlägsen 911. Inte nog med det, även för att vara en mittmotorbil är den fantastisk."

"Det är inget snack om saken. Boxster S är den effektivaste sportbilen av de två."


Det där har bekräftats av en god vän som har testat många GT/sportbilar så AMS är inte helt ute å cyklar. Jag har själv inte kört någon Boxter men väl 964-996.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Eftersom det pratas mitt favorit märke så får jag väl lägga in mitt förslag

Köp en 964 RS-92!! Den har allt man vill åt utom komfort

Mvh, Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Joni skrev:
Atariman skrev:
Joni skrev:
vad är det mina ögon ser? boxter/boxter S är verkligen ingen racing bil. har aldrig varit kommer aldrig bli. dessutom så går motorerna sönder hela tiden på skiten också. övertryck i vevhuset, ringer det någon klocka?


Ringer inte många klockor här...visst, de första bilarna (typ första året, om man ska vara krass) som rullade av bandet hade en del problem med att cylinderfodren släppte, men innehavarna av dessa bilar fick i de flesta fall sina motorer utbytta utan problem eller kostnader från Porsche.

Att packningen (Rear Main Seal) läckt en del på tidiga Boxsters är heller ingen hemlighet, men likaväl där så är det åtgärdat i 99% av fallen.

Bortsett från ovanstående problem, som alltså är åtgärdade/fixade/kontrollerade/what-have-you i princip alla fall, så får du gärna förklara varför en av de mest prisvärda Porschar som tillverkats skulle vara en "icke-racing" bil. En medelmåttig förare - skulle jag vilja hävda - kör i princip alltid snabbare med en Boxster S än en 993 C2 på bana pga den överlägsna balansen....

Du får gärna vara aningen mer nyanserad innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte har ett helhetsbegrepp om. thumbs down


Jaha så sent som i förra veckan rev jag en -02 boxter som hade övertryck i vevhuset. Okej boxter S är bättre men det är ett faktum att porsche inte är lika bra längre som dom var innan. 996 och Boxter är inte alls i samma kvalite som 993 och 964. Sen att en boxter S skulle gå fortare på bana än en 993 det får du nog visa mig innan jag ska tro dig. Jag har själv kört båda på bana och boxter är ingen racing maskin!


Det är väl ingen som rekomenderat symaskinen boxter (även om den är helt okej jämfört med mycket annat, typ slk etc.). Däremot är Boxster S en helt annan grej. Att sätta Boxster och Boxster S i samma fack är ju att vara ute och snurra. Problemen med "oökta" torrsump på tidiga 996or och boxsters är ju löst till större delen, okej det kan aldrig bli som en riktig torrsump men jämfört med alla våtsumpar där ute......

Att sedan 993:an är snabbare än Boxster S är också en hel del snack, visst är den snabbare (lite) precis som bägge bilar kommer från fabrik mätt i sekunder, men för förarupplevelsen så är skillnaden obefintlig, möjligtvis går det snabbare med boxstern för en oerfren förare.

Racejärn blir inte någon av bilarna utan rätt mycket moddande. Och om man ändå räknar moddade bilar så får du gärna tala om för mig att Jaan Tollis Boxster inte är en riktig racerbil.....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1370

Namndispens
Namndispens

Tjej kompis har blivit aningen inspirerad av mitt bil innehav och tänkte skaffa ngnt skoj.
Nu är det Boxster S som gäller, jag har aldrig kört en sån tidigare o hakade på för en provtur.
otroligt skoj, fint chassi, skoj ljud.
Gav en viss pulsökning :-)
Underskattad kärra och en vettig kompromiss mellan brux och bus.

/Anders
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Atariman skrev:
Joni skrev:
Jaha så sent som i förra veckan rev jag en -02 boxter som hade övertryck i vevhuset.


Skit bakom spakarna? Själv känner jag ett helt gäng med Boxsterförare, och av dessa är det inte många som haft några större problem med sina bilar.

Joni skrev:
okej boxter S är bättre men det är ett faktum att porsche inte är lika bra längre som dom var innan. 996 och Boxter är inte alls i samma kvalite som 993 och 964.


Påstår du att det är extremt ovanligt att 993/964 läcker olja exempelvis? Alla biltyper har ju självklart potentiellt svaga länkar. Huruvida kvaliteten på längre sikt har blivit sämre iom 986/996 tror jag är lite för tidigt att svara på. Det viktigaste att veta anser iaf jag är att det är sällan som Porsche själva inte tar på sig en stor del av (om inte hela) kostnaden vid byte av bevisligen för vekt dimensionerade delar (inom rimliga gränser).

Joni skrev:
Sen att en boxter S skulle gå fortare på bana än en 993 det får du nog visa mig innan jag ska tro dig. Jag har själv kört båda på bana och boxter är ingen racing maskin!


Du får nog bättre definiera "racingmaskin" - såvitt jag förstod av trådskaparen så är det inte en renodlad banbil han är ute efter, utan en bra sportbil. Boxster S är de facto i de flesta lägen i praktiken minst likvärdig med 996.

Jag citerar AMS jämförelse mellan 986S/996T: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2002/0221/022105.html&carId=47

"Boxster S är körmaskinen bland Porschar. Mittmotorn ger en chassirespons som lämnar 911 på efterkälken!"

"Mittmotorn ger en neutralitet och justerbarhet även på gränsen för greppet som är vida överlägsen 911. Inte nog med det, även för att vara en mittmotorbil är den fantastisk."

"Det är inget snack om saken. Boxster S är den effektivaste sportbilen av de två."


Det enda man kan göra, för att försäkra sig om att man väljer rätt innan man köper sin bil är ju dock givetvis att provköra alla de modeller man är intresserad av och överväga vad som känns bäst, totalt sett.


Självklart kan en 993 eller 964 också läcka olja men jag har då aldrig hört talas om att det är pga övertryck i vevhuset. Du kan inte mena att det är lika vanligt att dom byter motorer på en 993 som dom gör på en boxter?

*edit* har du själv jämfört en boxter S och en 911 på bana? och ifall boxter S nu skulle vara en bättre sportbil varför tävlas det då med 911? *edit*

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Är det värt prisskilnaden mellan S;en o 2,7;an?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1370

Namndispens
Namndispens

Jag kan inte uttala mig om det är värt prisskillnaden, beror på användningsområdet och privatekonomi.
om man skaffar Boxster för att glida runt på stan så funkar en 2.5/2.7a.
Min kompis hade samma fundering, testade båda och letar nu S.
Hon gillade klippet i motorn och tyckte att det var rappare.
Kul med tjejer som gasar :-)
Visst, högre inköpspris men oxå ett högre restvärde och mer "lättsåld".
Provturen i en S fick min 968a att kännas övergödd, men jag får plats med fjällpackning för två personer, det funkar ej med Boxster.
Alltid får man kompromissa :-(
Citera
Allmänt banåkaforum
Sportbils tips
<<   1, 2, 3, 4   >>
18694 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande