Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (30794 totalt) |
Re:
Tips från en som en gång i tiden även tog bort de yttre handtagen och förlitade sig på larmet ![]() Jag satte in nödsladdar som jag kunde komma åt även om bilens batteri skulle ta slut, så man kunde öppna med ett 9v batteri tex (eller startkablar). Även kunna 'nödöppna' bakluckan om larmet strejkar pga batteritorsk etc. Göm sladdarna fint inne i stötfångare tex. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Tackar, jo detta fanns med i mina tankar med just batterikablar just för att spänningsätta bilen för öppning av lås. Nödöppning bagagelucka var inget jag tänkte på, det kan vara bra att fixa dit och hyffsat enkelt då Callens öppning sitter länkat till bakljset. Tackar ödmjukast för tipsen, sådant gillas skarpt ![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Re:
Hur funkar det här med att isblästra? Blev det bra? Gissar att de e med torris _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
Re:
Ärligt så har jag inte haft tid att kolla på det, vet inte om jag hinner göra det innan bilen skall lackas heller utan troligen sker det efteråt, är ju inget som syns ändå när det är klart _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Re:
OM det går att lösa (tekniskt och gömma) så kan även en mekanisk vajer för att kunna hårdöppna vara bra :-) Då har du hängslen, livrem och händer som håller brallorna uppe även vid sämsta tillfälle. _________________ Roland Johansson |
||||
Det blir någon typ av nödöppning iallafall
![]() Fick ett gäng timmar i garaget idag, takluckan plockades ur för lite funderingar på hur gör jag med den, två boxar för huvudbåge och förstärkning för högra främre bågen är på plats, lite kul o svetsa 4mmplåt mot 0,8mm plåt, tyvärr brände jag hål på ett par ställen så svetsarna blev tyvärr inte snygga på ett par ställen ![]() Men skäms jag för det? Nej här kommer en bild på vänstra fästet, svetsat med MAG: ![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Ännu en tråkupdate då...
SVetsade klart alla burfästen inne i bilen idag, borrade lite hål för bursträvor i torpedväggen, svetsade igen torkarhålet på bagageluckan också. Ett par bilder iallafall. ![]() ![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Trevligt med en Calibra
![]() Jag håller själv på att förbereda min, vita självklart ![]() Har kört den helt helt original med gatdäck på två bandagar, Kinnekulle gick bra men brände upp frambromsarna och ena hjullagret på Gelleråsen förra året så nu blir det uppgradering med bättre bromsar, chip och r-däck för i år. _________________ David Hermansson, Finnerödja |
||||
Kul David, någon projekttråd någonstans?
Körde en nattpass efter jobbet inatt, aningen trött nu men det blev gjort lite iallafall, lite bilder bara: ![]() ![]() ![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Re:
Nej, brände ut mig litegranna på ett annat, numera avstannat, bygge i forumvärlden för ett part år sedan. Nu sker allt bakom stängda dörrar ![]() Men jag kanske kommer på bättre tankar och lägger upp en här. Finns några filmer på min youtubekanal iaf. från Kullen 2011 och Gelleråsen i höstas. https://www.youtube.com/user/Herman0 Du får gå ner en bit då jag spammat med isåkarfilmer... 1.10.8 på Kullen och 1.28.9 på Gelleråsen är bästa tider på respektive bana hittills. Då var sänksats, sportavgas och 17" hjul enda ändringen. Jag gillar dina bilder på golvet fram då jag har lite rost där och funderade på hur golvplåten var utformad under mattan, nu vet jag det, tack ![]() _________________ David Hermansson, Finnerödja |
||||
Kollade på dina filmer och det är bra flyt i körningen
![]() Nu har din lite extravikt o dra på då den har 4*4, mitt rekord på Kullen är 1,04 men jag har inte kommit ner dit igen ![]() Hoppas att med Calibran här komma ner dit och kanske ännu lägre, målet är att tangera 1,00 o gör jag det då har jag nått mitt mål ![]() Behöver Du specifika bilder så löser jag det ![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Målet för mig i år är att komma ner på 1.07.xxx på Kullen, tror det blir svårt men 1.08 tider ska gå iaf.
Ja 4x4 systemet väger ca 70kg har jag en uppgift på. Sista passet på Kullen la bakjulsdriften av pga ingen hastighesmätarsignal, axeln till drevet i lådan hade visst smält... Märkte ingen större skillnad att bara köra 2wd så det är nog helt fel bil att köra bana med egentligen. Viktfördelningen blir dock rätt bra med bakaxel. Vad hade du tänkt att köra med för hjulupphängningar? Jag har byggt om ett par framben från en turbo så de är justerbara och för 60mm fjäder, ska montera dem och byta till 5bultsnav nån gång i framtiden så även större bromsar går på i fram. Har inte kommit på nåt bra för bak än. Har sett folk som sätter coilovers i stötdämparfästena men det verkar lite "sådär" tycker jag. Jag har inga planer på att förstärka infästningen i bilen heller iofs. _________________ David Hermansson, Finnerödja |
||||
Fram kommer jag att köra med turbons fjäderben och SAAB 900NG bärarmar
Bak blir original än sålänge. Seda finns det planer och det är att förstärka stötdämpartornen bak, buren sitter hyffsat nära och köra coilover bak. Fram blir det nog något egetbygge då min inte skall driva fram. Kanske Volvo 240/740 ben ombyggda till coilover med någon typ av styrarm som passar mot originalhöjde på styrväxeln. _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Ska öka spårvidden med ca 15mm per sida enligt uppgift, jag vet snart då donatorn landar i garaget imorgonkväll.
Vilka årsmodeller menar Du med "tidiga 900NG" Jag kan inte ett skit om just detta ![]() Funderar på att helsvetsa stötdämpartornens plåt mot karossen, infästningen av buren sitter ca 100-150mm från stötdämparens infästning i tornet, funderar på om man skall lägga in en 4mm plåt i toppen på tornen in mot burens infästning och ett rör upp i det tvärgående burröret, skulle detta räcka för att klara av krafterna om jag väljer att köra coilovers bak? _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Re:
Ok bra info ![]() Nej, jag menade att jag har de tidiga originalbärarmara på Calibran, sen kom en nyare tillsammans med turbon -93 nångång som är förstärkta vid främre bussningen. De tidiga hade tendenser att spricka. Sorry för att jag var lite otydlig ![]() _________________ David Hermansson, Finnerödja |
||||
Tack Erik, jag tror att det räcker också
![]() Då är det ingen fara då donatorn är en Turbo 900NG -97:a Du förtydligade vad Du menade med "tidiga" och då blev jag lugn, vill ju inte sätta dit skit ![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Tråkupdates då, svetsat lite mera bur och samtidigt svetsat inre plåtskarven vid stötdämpartornet vänster sida, skall svetsat även ute i hjulhuset.
Sedan fick jag ett tips om en lösning på inställningsmöjligheter, Ni som kör BMW kanske känner igen grejerna: ![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (30794 totalt) |