| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
AN koppling och kompatibla kopplingar?
|
1304 besök senaste veckan (30165 totalt) |
|
Det här med antistatskyddet skulle vara intressant att veta om det går att fixa i en PTFE slang.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Jic i sig är ju ingen bejublad hydraulkoppling heller.
Om det fungerar så titta hellre på o-ringstätade varianter typ orfs. Då slipper man bekymmret med att dra på rätt sätt, vilket i sig ofta är att dra mindre än de flesta tror, vilket ofta orsakar överdragna kopplingar. Å andra sidan har underdragna kopplingar lättare för att vridas loss. Nu hanterar jag inte jic dagligen ska erkännas, men jag är inte imponerad av de sammandrabbningar som vi haft.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jag jobbar med JIC i undervattensbranchen och det är definitivt en av de bästa "allround" fittings jag jobbat med.
Kör själv med JIC till bränsle och oljekylning. Visst fins det andra som även de är bra, o-ringade är finfint men om man bryter och förseglar ofta måste oringarna bytas titt som tätt. JIC blir skadade om man övertightar (idiot-drar) dom, annars håller dom länge. Swagelock och Parker funkar bra men är otroligt lätta att dra sönder för en lite våldsam montör.. Alla typer gör ju jobbet men JIC tycker jag är en bra standard och är lättillgängliga. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
|
Jag kan väl också blanda mig i detta
Jag har i min sjua hydroscands PTFE-slang (1092) med JIC-kopplingar som bränsleslang från pumpen fram till insprutningen. Detta har funkat mycket bra de senaste åren och läcker inte. Hade det även på min tidigare sjua. ORFS i all är, men det är en dyrare koppling och väldigt få har använt den till bränsleledningar vad jag känner till. Antistatskyddet borde väl gå att fixa med en jordkabel mellan slangen och karossen Å ja, Hydroscand kan ge bra rabatter om man träffar på rätt person. Det är hyfsat stort pålägg på priserna. Jag har bra koll efter 20 år på HS som inne- & utesäljare. Nu har jag dock gått vidare till annan firma
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
Det som NBM-killen säger i Motorsoffan är att slangen måste jordas i bägge ändar. Inget stort problem, speciellt inte för de långa slangarna men har man flera kortare bitar (kanske mellan olika tankar et.) kan det ju bli lite kladdigt.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Och nästa fråga då. Vart, om inte hos HS köper jag JIC och PTFE till bra priser? Gärna på nätet så man kan sitta och handla hemma i soffan. Annars får det gärna vara en butik i Götet.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Orfs är allt annat än en bra koppling. Står för o-ring fucking shit. Man vill ha en koppling med så få extra delar som möjligt. Jic är bra för det är mer eller mindre standard i bil byggen. Annars är vanlig rörgänga det bästa.
Kan tydligen inte se programet i motorsoffan så vet inte exakt vad ämnet handlar om. Men är det nån form av krypström så behöver du inte va orolig. Har själv kört med min i 5år ich utan problem. Här iof aldrig jordat en slang innan häller. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
|
Re:
Det är inte "krypström" man jordar mot, det är mot statisk elektricitet som bildas då en vätska strömmar genom ett rör. Något som alltför ofta leder till bränder, speciellt på glasfiberbåtar där man har bristfällig jordning mellan tanklocket - tanken - motorn. Samma sak gäller då man tankar från dunk, rinnande bränsle i rör alstrar statisk elektricitet och en gnista antänder ångorna. Poff!
Även dunk måste således jordas, normalt sker detta då pipen till jeepdunken läggs an mot bränslepåfyllningsröret. Alla delar i bränslesystemet skall vara jordade, allt från tankpipen, soppatanken, soppapumpen, soppafiltret, bränsletrycksregulatorn och motorn.
_________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
|
Borde inte en ptfe-slang jorda automatiskt via kopplingarna i ändarna? Förutsatt att dessa på något sätt är fästa mot karossen. Inte så ofta man monterar bränsletrycksregulatorn i gummifötter tex...
|
||
|
Aldrig hört om fenomenet innan. Men man lär sig alltid nått nytt.
Men det måste väll behandla äldre bilar många gånger i brist på bra jordflätor som oxiderat? Annars är i princip allt i bilen jordat genom kontakt av metall. Som nämts så är slangen stålombunden med stålkopplingar så gjorden blir automatisk i detta fall. Sålänge rail etc är i metall eller infästningspunkter. Har dock aldrig stött på problemet! _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
|
Statisk elektricitet som fjuttar på bensinångorna i påfyllningsröret har man ju hört talas om, men jag har aldrig upplevt det själv.
Min gamla bil har bränsleledningar i plast original, när jag bytte motor så bytte jag till nya plastslangar. Påfyllningsröret är väl jordat på nåt vis i karossen, men sen är det gummislang en bit. Tanken sitter skruvad direkt i karossen så där kanske det jordar nånstans. Pumpmotorn är ju jordad, men ytterhöljet i alu är inte det. Filtret är inte heller jordat. Faktum är att alla Oplar med insprutning som jag har ägt har haft pumpen och filtret sittande i en gummihylsa utan jordkontakt med karossen och ingen av dem har brunnit upp
Mekonomen har bränslebeständig PVC-slang på 25 metersrulle, lagom stel men går ändå att forma om man håller sig till stora böjradier. Stödhylsa behövs i ändarna om man ska skarva den mot gummislang, jag skaffade extra långa hylsor och kör med två slangklämmor på varje skarv. Det funkar fint, har hållit tätt i snart tre år. Nu tävlar jag ju inte med min bil, men den gick igenom regbesiktningen utan problem. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Om ni ändå inte ska använda an, kan ni inte bara ha pressade kopplingar i ermetro ellér vanlig tum rörgäng? Eller finns det nån nackdel med dom?
|
||
|
Det är möjligt att frågan om statisk elektricitet är överdriven. Jag har haft någon dryg halvmeter PTFE från Hydroscand utan antistatbehandling i bilen ett par år. I mitt fall är det catchtank med pump bak som sitter gummiupphängt men det är ju enkelt att jorda hela den prylen.
En fördel med att välja AN/JIC kan vara att det är förhållandevis enkelt att hitta reservdelar eller slangkopplingar om det skulle krisa på en tävling eller liknande. Större chans att andra team har sånt med sig än andra skumma saker... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
SKippa Hydroscand & handla stålkopplingar & fixa pressningarna på SWEDOL. Stålkopplingar kostar väldigt lite där jämfört med tex Hydro, likaså att få slang pressad. Det enda SWEDOL inte kunde ta var stålomspunnen slang...men när vi testade så gick även det att pressa
Jag har själv stålkopplingar, JIC/AN med pressad armerad hydraulikslang rakt igenom, vad gäller mitt bränslesystem. Jag kör på E85 sedan 2-3 år....så om man verkligen MÅSTE ha E85-anpassad slang? Tror inte det. Så här långt har jag inte haft några tendenser till felaktigheter av den typen....ingen typ alls för den delen
Jag har inte heller haft problem med ev korrosion mellan stål- & Al-kopplingar. Jämfört med en polare som betalat 7000 kr för sitt soppasystem med Earls-kopplingar & stålomspunnet, så gick mitt på ca 1500 kr.... Helt plötsligt är det kul att bygga bil
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
|
Att tänka på är rätt hylsa till rätt slang med rätt pressmått. Martin Timell är över allt men vissa saker ska man va försiktig med.
Finns de som kör vanlig hydraulslang, vissa säger det funkar. Andra inte, den fäller/släpper lite grann invärtes. Har du en dyr maskin så är det bara korkat att chansa. Spridare etc sätter igen sig fort och sprutbilden kan bli skev. Men som sagt, utöver ptfe så finns det ett par nya modeller för kaffepengar som ska klara e85. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
|
Re:
När jag kollade på Swedol var deras stålkopplingar i klass med AN alu i pris, eller letar jag fel? Vill helst undvika pressade kopplingar så långt som möjligt. Smidigare att fixa till det själv i garaget i lugn och ro. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Att tänka på är rätt hylsa till rätt slang med rätt pressmått. Martin Timell är över allt men vissa saker ska man va försiktig med.
Finns de som kör vanlig hydraulslang, vissa säger det funkar. Andra inte, den fäller/släpper lite grann invärtes. Har du en dyr maskin så är det bara korkat att chansa. Spridare etc sätter igen sig fort och sprutbilden kan bli skev. Men som sagt, utöver ptfe så finns det ett par nya modeller för kaffepengar som ska klara e85. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
Ja, antingen är du helt fel ute eller så fick jag väldigt bra rabatter
ok
sen förstår jag inte riktigt. I ditt första inlägg efterfrågar du hydraulik-kopplingar. Så långt jag vet så pressar man dessa, inget annat.... & vill du nu stå hemma & göra själv så får du nog tyvärr finna dig i att köpa dyra Earls-kopplingar & helt enkelt gilla läget
Hade du skrivit att du vill göra själv hemma, så hade förmodligen 1-2 svar räckt. Folk tar sig tid att hjälpa andra, dig i detta fall, i frågor som sen visar sig vara vilseledande...tråkigt..... Förhoppningsvis har andra som också undrar också fått lite hjälp Numera kan du ju åtminstone välja annat än röd/blåa kopplingar
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
|
Vanlig hydraulslang (NBR) tål inte E85 en längre tid. Den kommer fälla partiklar från innertuben och sakta men säkert "klegga" igen soppasystemet. Dessutom så sväller innertuben i kontakt med E85.
Man ska inte gå efter bruttopriserna på HS eller Swedols prislistor Antingen hör man sig för bland polarna om någon känner någon på dessa ställen, eller så får man lita på sitt smorda munläder
De kan lämna god rabatt på dessa artiklar _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
AN koppling och kompatibla kopplingar?
|
1304 besök senaste veckan (30165 totalt) |