| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsfunderingar, Kylning, Måste man ha stora skivor?
|
5910 besök totalt |
|
Re:
Utformningen av fälgcentrum/fälgbanor har stor betydelse också... så har t ex mina 13" BBS E30 splitfälgar plats för större bromsar än dom flesta "vanliga" 15" och samtliga 14" jag har jämfört med
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Det kommer att funka med orginalskivorna, med bättre belägg iaf om skivorna är nya. Mät upp tjockleken.
Däremot känns det inte värt 3500kr för en uppsättning belägg. Borde gå att få till ett uppgraderingskit med 280mm skivor och fyrkolvsok för samma pengar och då klarar du dig med billiga standardbelägg och får bromsar som inte skriker och tar bra även kalla. Den gyllene mellanvägen är runt 260mm som nog funkar fint med gatbelägg. Att gå upp 20mm i skivdiameter gör stor skillnad. I min värld finns det ingen anedning att köra mindre fälgdimension än 15" om man inte kör en lätt seven. Att hålla kvar vid små skivor och tunga glidok i järn kostar lika mycket eller mer i längden som att uppgradera _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Tack för alla tips och goda råd i denna tråden.
Då jag ska köra nästa helt och inte får tag på carbotechbelägg innan dess pga semester så valde jag igår att skruva ihop bilen med billigast möjliga produkter för att få bilen körbar igen. Vill inte stressa detta beslutet utan vill hellre få en hållbar lösning både ekonomiskt i inköp samt i långa loppet. Det visade sig att bakbromsarna inte var slut utan det som skrapat vid kurvtagning var att gatfälgarna inte gillade nya cambern bak så de tog i ett fäste. Men det gick att lösa med vinkelslip o sen nya klotsar fram o beg skivor
_________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Re:
Intressant info, Vet du vilken årsmodell han har? Min är en 85:a, absolut första modellen och min har minsta möjliga bromsar på AW11, Det kan ju varit så att de noterade samma problem som jag och därför uppgraderade till bättre sköldar när de hängde på ngt större frambromsar från 86/8 eller när det nu var. Det finns ingen projekttråd eller info på nätet om denna bilen ngnstans? _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Bättre bromssköldar? Slit bort dom!
Du måste få in luft till centrumen av de ventilerade skivorna. Gör en "sköld" som bara täcker centrum och har en slanganslutning ~2-3" som du kan dra till ett luftintag i fronten eller ett scoop under bilen. Vissa bilar har plåtar (eller plastbitar) på bärarmarna som dirigerar in luft mot bromsarna från under bilen. Då är det också en fördel om man skippat bromssköldarna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Ska fixa ngn sån typ utav lösning till vintern. Hade mest varit skoj att veta hur Toyotas tekniker förbättrade kyltekniken
_________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Re:
Vad jag menar är att en bromssköld inte förbättrar något ur kylningssynpunkt. Den är där för att hålla smuts, vatten och slask borta så mycket det går. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
En bit av bromsskölden kan behövas för att skydda styrarmens kulbult (inkl gummi och fett) från värmen från bromsskivan. Bilar är kompromisser, ingen är perfekt för alla ändamål (eller ekonomier...).
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
Kommer inte riktigt ihåg vad det är för årsmodell, kan det vara en -89? Han höll iaf på med katalysator och sånt inför besiktning nån gång vet jag. Kanske är de större bromsarna på den och då är det säkert andra bromssköldar också. Han har ingen projekttråd nånstans vad jag vet, men jag kan ju be honom kolla in denna tråden nästa gång jag träffar honom. Han är reggad här iaf https://rejsa.nu/forum/profile.php?m _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
fråga vad Carbotech www.ctbrakes.com ska ha för belägg / skivor.
jag köpte direkt från dem, mycket billigare... Carbotech tillverkade beläggen åt mej, efter mina mått & önskemål. Anders _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsfunderingar, Kylning, Måste man ha stora skivor?
|
5910 besök totalt |