Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
lasta bil rätt på släpet för BE uppkörning
<<   1, 2
35 besök senaste veckan (29173 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12193



Re:

Tord skrev:
Så jag tar genvägen och tänkte köra upp för utökat B, det som kallas B96.


En fråga som inte är riktad till Tord, men som jag har funderat på ett tag...
Är det så mycket genväg att ta utökad B istället för att ta BE?

På båda behöver man köra upp och det är samma upplägg på uppkörningen om jag har förstått det rätt, det stora som skiljer är att man måste göra teoriprovet på BE. I mitt tycke verkar det som relativt lite extra jobb att ta BE direkt.

Vad är det jag missar egentligen (bortsett från att det går lite snabbare, lite billigare)?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Re:

E21 Racing skrev:
Viktigt man göra rätt, om det ska stå kvar vid olycka.
Varför surra på eget vis om man VET med sig att det påstås vara fel....??


Ett fordon ska ha hjulstopp både framåt och bakåt, minst 1/3 hög i förhållande till radien på hjulet.
Dess skal vara förankrade väl, så dom ej kan röra sig (främre)
Dom bakre kan med fördel använda hjulstopp på båda sidor om däcket som kilar fast hjulet, fanns på länk ovan och i min länk nedan.

Hjulsurrningen ska alltid spännas rakt ner mot lastplanet. Allt annat är felaktig surrning

Att dra framåt o bakåt på resp axel är högst olämplig, i en kollision framåt, vilket är mest troligt, så kommer enbart 2 band att hålla bilen, men lasten rör sig inte bara framåt, den rör sig uppåt oxå.

Därav skall banden ALLTID oavsett dra lasten (hjulen) nedåt rakt mot lastplanet.
Det är INTE banden som skall hålla kraften i längsled, det är stoppklossar/fasta stoppelement på vagnen
Banden skall hålla kvar fordonet på släpet och klossarna skall hindra rörelse.

Banden med slinga (alltså ring i änden på bandet) skall användas som slinga runt däcket med banden tio i två.
Banden skall hålla hjulet rakt ner mot planet, och får absolut inte spännas kvart i tre, då är bandet lika stort som hjulet är störst, och kan alltså glida neråt o helt frigöra förankringen..
JA, detta kan hända även om du spänt banden hårt, massor av kraft vid en krafigt olycka

Alt. förankring i fälgen, (om fälgen har stora hål o rejäla ekrar, och som är mjuka i formen och INTE skaver på bandet) med en lop runt en eker i fälgen och rakt ner mot lastplan, Viktigt o tänka på vart på fälgen man spänner i detta fallet, vad händer ex.vis om hjulet då kommer i rörelse (så inte bandet slackar av...)

Finns även band man lägger i längsriktning på däcket, bärgare använder ofta detta, där ena kroken fästs ex.vis bakom hjul, bandet i längsriktning över slitbanan, o spännaren på andra sidan av hjulet.
Detta är oftast uteslutet på an banåkarbil/racebil, pga att bilen är för låg. En SUV är det simpelt på...



Man får absolut under inga omständigheter spänna banden i den del av bilen som är avfjädrad (karossen) ser ibland skräckexempel på fordon med band över huv o baklucka, eller igenom kupen o dörrar.....
Vad händer då när karossen fjädrar ner pga ojämnhet o vägbanan (förekommer rätt frekvent)..... banden slackar och vid återgång så rycks dom av , o bilen står osäkrad....


Att tänka på är oxå att välja band som har tillräcklig hållfasthet, flertal av det som säljs är undermåligt, en tumregel är att ett band skall ha minst samm hållfasthet som hela bilen vikt, därmed har man stor marginal till banden kapacitet.
Själv kör ja alltid med 8-tons band på bilar som transporteras.

Och använd aldrig annat än ringband, ser ibland transporter med vanlig krokmodell i änden på bandet, som används som slinga rung bandet, med bandet igenom bakre delen på rkoken, den är inte avsedd för denna kraft, och banden kan med lätthet dras ut mellan dom 2 rundstångsdelar som utgör själva kroken.
Dessuom kläms banden oerhört med sådan fastsättning, och ett klämt band/vikt band tvinnat band osv är rejält försvagat i förhållande till ett band som får bara rakt o utan ligga an plant utan vek/vikning/snurrning osv.
Se alltid till att bandet INTE är tvinnat/snurrat ett halv/helt varv eller så, utan raka band är ytterst viktigt för hållfastheten.

Har man 4 rejäla hjulspännband spända på rätt sätt, stoppklossar framåt o bakåt och kör lugnt, har man skaffat sig en stor fördel gentemot even poliskontroll! OCH en stor fördel vid even olycka!

Skrivit lite i ämnet tidigare, finns här : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92124



Är inte 8 tons banden jävligt klumpiga och osmidiga jämfört med "vanliga" 2 tons band?? har man 2 tons band på varje hjul så räcker de ju långt på en banåkabil som OFTAST väger runt 1500kg .
Tänker gällande vinklar o böjar på bandet när det är så brett/tjockt som 8 tons banden är.
Har DU klossar som uppfyller kraven gällande 1/3 av hjulet?? Jag lyckas inte få till en sådan kloss på de bilar jag kört pga låg markfrigång/trångt hjulhus...Ge gärna tips på hur du gjort de klossarna isåfall.

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



uppkörningen är mer avancerad för BE med slalombana etc. Teoriprov osv. B96 är en rätt enkel uppkörning, kort säkerhetsgenomgång och kostar 800 kr. Klart! Klarar du dig med det så finns det ju ingen anledning att lägga mer tid och pengar på BE men det kan ju bara du bedöma. Jag nöjde mig med ett B96.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12193



Re:

964 skrev:
uppkörningen är mer avancerad för BE med slalombana etc. Teoriprov osv. B96 är en rätt enkel uppkörning, kort säkerhetsgenomgång och kostar 800 kr. Klart! Klarar du dig med det så finns det ju ingen anledning att lägga mer tid och pengar på BE men det kan ju bara du bedöma. Jag nöjde mig med ett B96.



Oki, jag hade fått för mig att det var ungefär samma uppkörning som gällde och samma "teori-frågor" vid båda. Tack för klargöringen!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1941



När jag har lyssnat runt bland bekanta samt även min egen uppkörnign för B96 så verkar det skilja relativt lite på uppkörningarna i sig. Sen så länge man håller sig med normal personbil somd ragbil räcker ju B96 långt. Såg ingen anledning att ta BE då man kan dra minst 1800kg med b96 på alla vanliga svenssonkombis

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14013



Magnus, jag har läst vad du skriver och håller med, men jag har inte fixat klossar än.

Om jag ska spänna rakt ner kan jag inte använda några av standard krokarna på släpet. Det sitter inga vid hjulen så alltså för att få lasta en bil så måste jag bygga om släpet om det är mer än en rekommendation. Jag använder 4st 8 tons band när jag spänner genom fälgarna som jag visade på bilden.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14013



Jula har en variant på kloss som är ungefär som det Rolle beskriver:
http://www.jula.se/hjulstopp-2-pk-027114

Men den ser en aning vek ut...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Re:

Tord skrev:
Jula har en variant på kloss som är ungefär som det Rolle beskriver:
http://www.jula.se/hjulstopp-2-pk-027114

Men den ser en aning vek ut...


Den är dessutom utgången ur deras sortiment... Finns bara enstaka kvar på 2-3 ställen i landet

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Re:

Tord skrev:
Magnus, jag har läst vad du skriver och håller med, men jag har inte fixat klossar än.

Om jag ska spänna rakt ner kan jag inte använda några av standard krokarna på släpet. Det sitter inga vid hjulen så alltså för att få lasta en bil så måste jag bygga om släpet om det är mer än en rekommendation. Jag använder 4st 8 tons band när jag spänner genom fälgarna som jag visade på bilden.




Det kan såklart bli ett problem om man inte har fästmöjlighet i släpet på rätt ställe.
Finns iof rejäla bultade öglor o köpa som man kan fästa på lämpligt ställe.
Ligger fästhålen/öglor lite framåt ellet bakåt i förhållande till centrum på hjulet så är det ju inte lika bra, men kan kanske funka ändå, beror på vinkeln.
Men viktigt i detta är att inte tro man ska dra hjulet i en riktning (framåt eller bakåt med banden, då blir det tokfel. Och alltså INTE kvart i tre.

Ang. klossar så är det o föredra med bultade klossar framför främre hjulparet, bultade i släpet, eller iaf låsta på något sätt. Hade en Gisebo för många år sen, där satt 2st pinnar på hjulstoppen med anpassade hål i durkaluminumen, borrade på rad med visst avstånd, på så vis kunde man flytta hjulstoppen efter behov, och dom var enbart låsta med sprintar/traktorsprint på undersidan, huvudsaken dom inte kan lossna.
Dessutom var stoppen försedda med en plåt som gick bakåt, så hjulet står på plåten och på plåten sitter hjulstoppet framför.

Vissa vagnar har detta utrustat från fabrik, antingen med flyttbara hjulstopp, eller en kraftig framkant på lastplanet, som skall hindra rörelse, MEN hjulstoppen måste sitta där släpet blir väl avvägt i fråga om kultrycket. Därför är det sällan som en fast framdel på släpet går att använda som stopp. Och en sådan kant på framdel av släpet gör ingen nytta om bilen står säg 10-20cm ifrån.

Har man en låg bil som inte går över dom fasta hjulstoppen, som förankras i släpet, så får man ta av fronten som gör bilen för låg, för att kunna lasta.
Att lasta rätt, får inte hindras av någon konstruktion på bilen.

Banden bör vara så kraftiga som möjligt, ju mer dom klara desto större marginal har man.
Mina 8 tons är väldigt kraftiga, men anpassade för fordonslastsäkring, så dom funkar bra.
Viktigt att man har ring o inte en krok bara som man drar bandet igenom, det är verkligen ingen bra ide, då kroken ger vika o bandet sliper ut mellan kroktrådarna.


Hjulstopp på den bakre axeln kan man med fördel använda kilande klossar från båda håll, likt sådana jag byggde ihop. (Se bild nedan) Genom att man kilar hjulet från båda håll så hindra man rörelse. Det är viktigt!
Ett fordon som rör sig lastad på släpet, är rent trafikfarligt vid ett tillbud/olycka eller kraftig undanmanöver.

Inga av oss vill ju vara med om en olycka där racebilen kraschas pga att man spänt fast fel, man lägger enorm tid, möda o pengar på bilen, varför då inte göra det lite säkrare med transporten av dyrgripen oxå??
För att inte säga andra trafikanter som kan skadas av en bil som flyger av släpet vid olycka.
En bil som lossnar o kommer farande bakifrån, låt som säga vi kör 80km/h och vid en hård inbromsning, påkörning bakifrån på annat fordon eller dyligt, är inte att leka med, det kan lätt bli en dödsolycka av en sådan händelse....

Värt o förhindra, tycker iaf jag.
Det är bara min egen åsikt o erfarenhet av fordonstransporter, men även ex.vis transportstyrelsen åsikter!

Lastkilar justbara, har olika storlekar beroende på hjuldimension på aktuellt fordon:




Kilning och surrning som det skall göras:






Typen av spännband som skall användas (finns fler varianter oxå, bl.a där det ligger ett kort band mellan banden som bildar slinga, framtill på hjulet)

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Re:

Piddan skrev:
Tord skrev:
Jula har en variant på kloss som är ungefär som det Rolle beskriver:
http://www.jula.se/hjulstopp-2-pk-027114

Men den ser en aning vek ut...


Den är dessutom utgången ur deras sortiment... Finns bara enstaka kvar på 2-3 ställen i landet



Dom är nog mer för att hindra bilen/vagnen att rulla iväg, när den står på marken, vid ex.vis en punktering som ska bytas el. dyl. Alt. avkrokad släp med last eller nått.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Re:

Niklas Falk skrev:
Säkring av last - Transportstyrelsen




någon som förstår varför man med automatlåda ska ha växelväljaren i läge N? Är P-läget osäkrare på något sätt? Känns ju sådär att behöva ha bilen olåst med nycklarna i tändningen?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

PerKr skrev:
Niklas Falk skrev:
Säkring av last - Transportstyrelsen




någon som förstår varför man med automatlåda ska ha växelväljaren i läge N? Är P-läget osäkrare på något sätt? Känns ju sådär att behöva ha bilen olåst med nycklarna i tändningen?


Är väl helt enkelt för att du ska slippa riva isär din växellåda (eller lämna bort jobbet) och byta stoppsprinten. Om bilen står och gungar på ett fordon kan du nog knäcka stoppsprinten.

Alla bilar brukar ju levereras med minst 2 nycklar så om du låser bilen med nyckel 2 så är den inte olåst. Ska du parkera utanför ett hotell över natten tex så lägg i p-läget, ta ur nyckeln och lås bilen. På morgonen när du ska köra iväg lägg i neutral...

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
lasta bil rätt på släpet för BE uppkörning
<<   1, 2
35 besök senaste veckan (29173 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande