Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Jag ska ha nya r-däck. R888, V70A, Michelin Cup
<<   1, 2
8346 besök totalt
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re:

GustafB skrev:
Jag kör Kumho V70 med 285/30-18 på 10" bredd och 305/30-18 på 11" bredd. Bredderna ser perfekt ut.
Det är lätt att det blir akademiskt det här. Väger man in däcksmodell (greppnivå) och pris och kommer fram till att man vill köra Kumho så är det absolut ingen fara med 305 på 10,5"..

Jag är böjd att hålla med Gustaf - teoretisera inte sönder fälgbredderna.
Visst, är du proffs och kan ta ut det sista lilla som finns i bilens komponenter så är det så att en bredare fälg, genom att ge däcket bättre stöd, ger både ökad stabilitet, körkänsla och grepp.

Men glöm inte bort att för att få ut det extra grepp som den bredare fälgen kan ge är det minst lika viktigt att bilens hjulställ håller däcket så optimalt som möjligt mot asfalten. Något som en modifierad gatbil sällan klarar...

Vill du ha bra drivgrepp är inte fälgbredd lika viktigt som vid kurvtagning och på en relativt stor/tung Supra skulle jag vara böjd att rekommendera 305/30-18 före 285/30-18.

Linusj skrev:
Angående hårdhet på däcken. Bör jag ha Hard eller Medium på en Supra? (1550kg) För/nackdelar med respektive.

Vill du ha lite livslängd och kör mer än några få varv åt gången skulle jag rekommendera dig att välja den hårdare K91-blandnigen (oftast kallad "hard" fast den knappast är specielt hård...).
Skall du sätta absolut bästa varvtid på ett eller ett par varv är det K61-medium som gäller, men på din relativt tunga bil kommer de inte hålla jättelänge.

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB
(som sålt Kumho R-däck sedan 2004... )

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Till vänster 305/30 på 11*18 och vänster 285/30 på 10*18.
Kumho V70.

M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

Nu har du rört till det lite, du skriver vänster två gånger

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

M.Broberg skrev:
Nu har du rört till det lite, du skriver vänster två gånger

285 höger

Linusj
Varberg
Här sen Jun 2009

Trådstartare
GustafB tycker det ser väldigt bra ut med däcken på dina fälgar. Vad kör du för hårdhet? Har du testat olika?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Linusj skrev:
GustafB tycker det ser väldigt bra ut med däcken på dina fälgar. Vad kör du för hårdhet? Har du testat olika?

Det är medium (k60/61). Har inte testat några andra kumho-blandningar men är sugen på att testa soft.

Matte-P
Norrköping
Här sen Mar 2007

Har 19x10.5'' fram på min C6 Z06 och testade att lägga på ett MPSC 305/30:

Varberg
Här sen Jun 2009

Trådstartare
Lutar åt 305 om det blir Kumho och 295 om det blir Toyo eller Michelin.

Nu har jag halkat in på vilket märke jag ska köra. Kommer endast köra på torrt underlag.

Har kikat på Michelin Pilot Sport Cup som verkar riktigt bra. Det ända är at jag kommer att köra på gatan till och från banträffar. Samt kanske någon gång köra på gatan på sommaren.

Någon som har erfarenhet av Michelin Cup däck på gatan?

Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Linusj skrev:
Lutar åt 305 om det blir Kumho och 295 om det blir Toyo eller Michelin.

Nu har jag halkat in på vilket märke jag ska köra. Kommer endast köra på torrt underlag.

Har kikat på Michelin Pilot Sport Cup som verkar riktigt bra. Det ända är at jag kommer att köra på gatan till och från banträffar. Samt kanske någon gång köra på gatan på sommaren.

Någon som har erfarenhet av Michelin Cup däck på gatan?

R-däck generellt är ju rätt dåliga på gatan, tycker jag och slitna MPSC är väldigt dåliga som gatdäck, skulle jag säga. Jag har slutat köra R-däck på gata, så jag kan minnas fel. Har inte kört Kumho alls på gatan. Tycker nog att Trippelåttor funkar bättre än MPSC som gatdäck. Spårar mindre osv.

Ska man bara köra nå'n gång på gatan skulle jag nog inte välja r-däck efter det. Det viktiga är ju att det funkar bra på banan. thumbs up
Alla tre är ju bra, svårt att säga vilket däck som är "bäst". Jag skulle nog nog valt mellan Kumho och Michelin. Inte testat något av däcken i dina dimensioner dock.

<<   1, 2
8346 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande