Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2 8346 besök totalt |
Re:
Jag är böjd att hålla med Gustaf - teoretisera inte sönder fälgbredderna. ![]() Visst, är du proffs och kan ta ut det sista lilla som finns i bilens komponenter så är det så att en bredare fälg, genom att ge däcket bättre stöd, ger både ökad stabilitet, körkänsla och grepp. Men glöm inte bort att för att få ut det extra grepp som den bredare fälgen kan ge är det minst lika viktigt att bilens hjulställ håller däcket så optimalt som möjligt mot asfalten. Något som en modifierad gatbil sällan klarar... ![]() Vill du ha bra drivgrepp är inte fälgbredd lika viktigt som vid kurvtagning och på en relativt stor/tung Supra skulle jag vara böjd att rekommendera 305/30-18 före 285/30-18.
Vill du ha lite livslängd och kör mer än några få varv åt gången skulle jag rekommendera dig att välja den hårdare K91-blandnigen (oftast kallad "hard" fast den knappast är specielt hård...). Skall du sätta absolut bästa varvtid på ett eller ett par varv är det K61-medium som gäller, men på din relativt tunga bil kommer de inte hålla jättelänge. Mvh Martin Gistell Wheelbase KB (som sålt Kumho R-däck sedan 2004... ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Re:
Det är medium (k60/61). Har inte testat några andra kumho-blandningar men är sugen på att testa soft. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Lutar åt 305 om det blir Kumho och 295 om det blir Toyo eller Michelin.
Nu har jag halkat in på vilket märke jag ska köra. Kommer endast köra på torrt underlag. Har kikat på Michelin Pilot Sport Cup som verkar riktigt bra. Det ända är at jag kommer att köra på gatan till och från banträffar. Samt kanske någon gång köra på gatan på sommaren. Någon som har erfarenhet av Michelin Cup däck på gatan? _________________ Linus Johansson |
||||
Re:
R-däck generellt är ju rätt dåliga på gatan, tycker jag och slitna MPSC är väldigt dåliga som gatdäck, skulle jag säga. Jag har slutat köra R-däck på gata, så jag kan minnas fel. Har inte kört Kumho alls på gatan. Tycker nog att Trippelåttor funkar bättre än MPSC som gatdäck. Spårar mindre osv. Ska man bara köra nå'n gång på gatan skulle jag nog inte välja r-däck efter det. Det viktiga är ju att det funkar bra på banan. ![]() Alla tre är ju bra, svårt att säga vilket däck som är "bäst". Jag skulle nog nog valt mellan Kumho och Michelin. Inte testat något av däcken i dina dimensioner dock. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2 8346 besök totalt |