Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9341 totalt)
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Ja, det kan ju kanske tänkas se roligt ut.. Eller nått..
Är det ingen som har i åtanke på att det går att justera effekten till ändamålet..?
och sen att däck som jag körde på är kännt hala gatdäck..????!!!!




Jag har kikat på filmen nu och tiderna ligger som väntat på 1.13-1.14...


/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Med tanke på fästet i däcken,, =hjulsläpp ut på rakor mm och konbanan + det allmänt slöa tempo och den lunga icke agressiva tempo som jag hade där så tycker jag 1.13 får anses vara okey,, eftersom det är en SAAB och ingen BMW också...


Film finns där-->>>>>>>>

http://ftp.nordictuning.com/src/movies/saab_9-3_25t_gt_knutstorp-04_ok . . . .

_________________
Robert Uhr.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag ser fortfarande inte grejen med det hela. Visst, bilen är säkert riktigt styv och välbyggd, men varför då åka med så mycket effekt och dessutom gatdäck om du, som du säger, kan göra motorn körbar och uppenbarligen åka på däck med bättre fäste? Har man lagt ner så extremt mycket pengar på en bil och sedan åker på gatdäck och skruvar upp laddtrycket så mycket som möjligt när du sedan plockar ut den på bana? Jag menar, du utnyttjar ju då förmodligen inte bilens potential på långa vägar.
Till och med jag med mina ynkliga 136 hästar i min 25.000-kronorsbil tycker att det är svårt att åka på gatdäck. Dock inte för att jag har för mycket effekt utan för att de väldigt lätt överhettar.

Jag försöker att inte vara alltför negativ, utan är bara väldigt nyfiken.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4346



Andreas Millbro skrev:
Endast Saabklubben som avbryter en banträff för att köra raktframåka på långa rakan


Raktframåkat körs samtidigt som klubbens slalomcup genomförs på annan del av banan, så det handlar mer om valfrihet.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Grymmt bygge thumbs up
Vad har du för chassi?
/Henrik
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag tycker iofs att Robert får göra som han vill med sin bil. Endel gillar effekt och endel väghållning. Fast förr eller senare kommer man upptäcka att det är det senare som är viktigast.

Vad du åker med för däck?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Dunlop Super Sport Race... Behövs andra doningar för den effekten.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
Jag tycker iofs att Robert får göra som han vill med sin bil.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Jag ser fortfarande inte grejen med det hela. Visst, bilen är säkert riktigt styv och välbyggd, men varför då åka med så mycket effekt och dessutom gatdäck om du, som du säger, kan göra motorn körbar och uppenbarligen åka på däck med bättre fäste? Har man lagt ner så extremt mycket pengar på en bil och sedan åker på gatdäck och skruvar upp laddtrycket så mycket som möjligt när du sedan plockar ut den på bana? Jag menar, du utnyttjar ju då förmodligen inte bilens potential på långa vägar.
Till och med jag med mina ynkliga 136 hästar i min 25.000-kronorsbil tycker att det är svårt att åka på gatdäck. Dock inte för att jag har för mycket effekt utan för att de väldigt lätt överhettar.

Jag försöker att inte vara alltför negativ, utan är bara väldigt nyfiken.



Jamen jag har inte valt att köra på dom nu tydligen sämsta R-däck som tillverkats....!! Fick dom ju bara för att testa på...!

Sen kan du ju inte få förstå hela grejen med det hela om du inte vill,, du tycker alltså att effekten ska vara så potionerad så at man kan hålla precis full gas runt hela banan..??
Jag sa till brorsan innan han sett på filmen att det kommer se ut att gå mycket saktare än det egetnligen gör...
Ta då o gämför mot den M3 med bra R-däck som hade kört på 1.13 runt.. Jag antar att det är Magnus T som kört..?!
Ta då och kika på filmen o säg om den inte har större kapacitet än att klara 1.13 runt..?!!!
Med bättre däck får jag fäste ut på långa rakan,, kanske inte på3:an men på 4:an,, med bättre däck understyr bilen inte så in i H-Vete redan i de slöa farterna som med Dunlop däcken,, med bättre däck går det fort runt..!
Men jag förstår inte vad det är du inte förstår..? Att jag har mycket effekt eller.? Låg kg/hk..?
och så extremt mycket pengar ligger inte i bilen,, vem har sagt det..????? 100:- är mycket för dom som inte har dom..!!!
Jag fattar inte att du inte fattar....



/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Jag skulle också vilja tillägga att det är föredömligt av SAAB-klubben att sätta upp en kon-chikan innan NGK ifall man har deltagare som är ovana vid banan och/eller körning därpå. thumbs up
NGK är lurigt för de som känner "bockarna bruse", för de förare som inte vet att de finns där är det riktigt lurigt. Speciellt med lite mjukare std.-bilar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
BTG skrev:
Jag skulle också vilja tillägga att det är föredömligt av SAAB-klubben att sätta upp en kon-chikan innan NGK ifall man har deltagare som är ovana vid banan och/eller körning därpå. thumbs up
NGK är lurigt för de som känner "bockarna bruse", för de förare som inte vet att de finns där är det riktigt lurigt. Speciellt med lite mjukare std.-bilar.


Håller med där...! thumbs up

_________________
Robert Uhr.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Robert Uhr skrev:
Claes Haglund skrev:
Jag ser fortfarande inte grejen med det hela. Visst, bilen är säkert riktigt styv och välbyggd, men varför då åka med så mycket effekt och dessutom gatdäck om du, som du säger, kan göra motorn körbar och uppenbarligen åka på däck med bättre fäste? Har man lagt ner så extremt mycket pengar på en bil och sedan åker på gatdäck och skruvar upp laddtrycket så mycket som möjligt när du sedan plockar ut den på bana? Jag menar, du utnyttjar ju då förmodligen inte bilens potential på långa vägar.
Till och med jag med mina ynkliga 136 hästar i min 25.000-kronorsbil tycker att det är svårt att åka på gatdäck. Dock inte för att jag har för mycket effekt utan för att de väldigt lätt överhettar.

Jag försöker att inte vara alltför negativ, utan är bara väldigt nyfiken.



Jamen jag har inte valt att köra på dom nu tydligen sämsta R-däck som tillverkats....!! Fick dom ju bara för att testa på...!

Sen kan du ju inte få förstå hela grejen med det hela om du inte vill,, du tycker alltså att effekten ska vara så potionerad så at man kan hålla precis full gas runt hela banan..??
Jag sa till brorsan innan han sett på filmen att det kommer se ut att gå mycket saktare än det egetnligen gör...
Ta då o gämför mot den M3 med bra R-däck som hade kört på 1.13 runt.. Jag antar att det är Magnus T som kört..?!
Ta då och kika på filmen o säg om den inte har större kapacitet än att klara 1.13 runt..?!!!
Med bättre däck får jag fäste ut på långa rakan,, kanske inte på3:an men på 4:an,, med bättre däck understyr bilen inte så in i H-Vete redan i de slöa farterna som med Dunlop däcken,, med bättre däck går det fort runt..!
Men jag förstår inte vad det är du inte förstår..? Att jag har mycket effekt eller.? Låg kg/hk..?
och så extremt mycket pengar ligger inte i bilen,, vem har sagt det..????? 100:- är mycket för dom som inte har dom..!!!
Jag fattar inte att du inte fattar....



/R


Missförstå mig rätt nu. Jag försöker bara förstå mig på bygget. Inget ont menat alls.
Jag menar inte att man skall kunna åka med fullgas runt hela varvet, men lite mer körbarhet vore kanske att föredra i mina ögon, men det är självklart upp till dig själv.

Lägg gärna upp en film sedan när du åker på riktiga däck och har justerat så bilen går på sitt maximum. Det skall bli intressant att se vad bilen har för potential!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Tycker att det är lite väl mycket klagomål på bilmärket Saab. Det må vara så att framhjulsdrift inte är det optimala på bana och att man kanske inte ska jämföra Saabs prestanda med BMW:s men det kanske beror på att BMW under lång tid skapat bilar med betydligt fler hästkrafter än Saab. När det sen kommer en seriös person som R.Uhr och försöker att bygga en banbil i det mer extrema slaget så ska man väl uppmuntra det!? Jag anser att det är bilintresset som ska föra oss samman, vad man sen har för bilmärke spelar mindre roll. För övrigt så brukar jag vara även på STCS träffar och det är alltid lika intressant. .. Och jag tänkter fortsätta att åka dit.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Robert Uhr skrev:
...
Jamen jag har inte valt att köra på dom nu tydligen sämsta R-däck som tillverkats....!!

De är de verkligen inte!!! Det är mycket bra däck som ligger i ett område mellan de bästa high end gatdäcken och r-däck. Dunlop själva vill inte kalla dem rdäck. Men iom att de har såpass styva sidor och tål bankörning klart bättre än även de bästa gatdäcken så tycker jag de kvalar in. Men som alltid måste man ju välja rätt verktyg för rätt användingsområde! Så du ska inte klaga på däcken utan den som hade på förslag att du skulle ha dem på din "lätt trimmade" (hehe) bil till bankörning på Knutan....



Robert Uhr skrev:
...
Ta då o gämför mot den M3 med bra R-däck som hade kört på 1.13 runt.. Jag antar att det är Magnus T som kört..?!
Inte jag, har bara vart på Knutan en gång för många år sen (borde åkt ner med BMWSC förra helgen men då hade jag precis kommit hem från Nürburgring med JohanN så....) Sen tror många att jag är så förbenat snabb på bana... det är jag inte! Men jag är ganska bra, precis som många andra i tex BMWSC (där några dessutom är snabbare)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Robert Uhr skrev:
...
Jamen jag har inte valt att köra på dom nu tydligen sämsta R-däck som tillverkats....!!

De är de verkligen inte!!! Det är mycket bra däck som ligger i ett område mellan de bästa high end gatdäcken och r-däck. Dunlop själva vill inte kalla dem rdäck. Men iom att de har såpass styva sidor och tål bankörning klart bättre än även de bästa gatdäcken så tycker jag de kvalar in. Men som alltid måste man ju välja rätt verktyg för rätt användingsområde! Så du ska inte klaga på däcken utan den som hade på förslag att du skulle ha dem på din "lätt trimmade" (hehe) bil till bankörning på Knutan....


Nehej,, jag får väl omformulera mig då,, de duger helt enkelt inte åt min bil med allt därtill...! OK..?


Robert Uhr skrev:
...
Ta då o gämför mot den M3 med bra R-däck som hade kört på 1.13 runt.. Jag antar att det är Magnus T som kört..?!
Magnus Thomé skrev:
Inte jag, har bara vart på Knutan en gång för många år sen (borde åkt ner med BMWSC förra helgen men då hade jag precis kommit hem från Nürburgring med JohanN så....) Sen tror många att jag är så förbenat snabb på bana... det är jag inte! Men jag är ganska bra, precis som många andra i tex BMWSC (där några dessutom är snabbare)


okey..

Hörs...


/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Robert Uhr skrev:
...
Ta då o gämför mot den M3 med bra R-däck som hade kört på 1.13 runt.. Jag antar att det är Magnus T som kört..?!


Vet inte vad du menar för M3:a. Men både jag och Fredric körde med varsin M3E30 (olättade) med 195hk+chip och sportsystem nu i helgen som va, och båda låg på 1.12 blankt ganska stadigt när det va fritt. Gick säkert snabbare nåt varv också. Man vet ju inte vilka varv det är folk mätt.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Robert Uhr skrev:
...
Ta då o gämför mot den M3 med bra R-däck som hade kört på 1.13 runt.. Jag antar att det är Magnus T som kört..?!


Vet inte vad du menar för M3:a. Men både jag och Fredric körde med varsin M3E30 (olättade) med 195hk+chip och sportsystem nu i helgen som va, och båda låg på 1.12 blankt ganska stadigt när det va fritt. Gick säkert snabbare nåt varv också. Man vet ju inte vilka varv det är folk mätt.


Det var väl någon i denna tråd som nämnt något om en,,,, nä, det var på STCS som jag såg det....

Var det alltså några som mätt upp 1.12 på er..??
Ja, 1.12 låter väl okey,, men jag tror unte ni hade någon konbana att bromsa ner o smyga igenom..

/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Robert Uhr skrev:
Nehej,, jag får väl omformulera mig då,, de duger helt enkelt inte åt min bil med allt därtill...! OK..?


Borde nog funka bra på gatan på din bil Men på bana med den effekt du har krävs mer kompromisslösa ban-rdäck.

Alltid kul o höra hur det går för dig o bilen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Robert Uhr skrev:


Var det alltså några som mätt upp 1.12 på er..??
Ja, 1.12 låter väl okey,, men jag tror unte ni hade någon konbana att bromsa ner o smyga igenom..

/R


Nä några koner såg jag inte till. Men å andra sidan. Hade du haft 195hk och schysst väghållnig hade du inte behövt bromsa ner vid konerna.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Robert Uhr skrev:


Var det alltså några som mätt upp 1.12 på er..??
Ja, 1.12 låter väl okey,, men jag tror unte ni hade någon konbana att bromsa ner o smyga igenom..

/R


Nä några koner såg jag inte till. Men å andra sidan. Hade du haft 195hk och schysst väghållnig hade du inte behövt bromsa ner vid konerna.


mnja,, jag har både schysst väghållning och 195hp /liter då alltså så.....

_________________
Robert Uhr.
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Lotus Samuel skrev:
Robert Uhr skrev:


men jag tror unte ni hade någon konbana att bromsa ner o smyga igenom..

/R


Nä några koner såg jag inte till. Men å andra sidan. Hade du haft 195hk och schysst väghållnig hade du inte behövt bromsa ner vid konerna.


I STCS chikan så kan man nästan ta fikapaus. Det är bara att bromsa ner till nästan noll, svänga skarpt vänster och sedan börja om med acceleration. Så denna chikan tar mycket tid från ett öppet banvarv.

Jag körde på ca 1.18 med chikanen när jag hade min 9000Aero med i stort sett endast chassie uppgraderingar.

_________________
Citera
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande