Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Snabbaste konceptet för banåka?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4803 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



var bara tvungen att skriva en sak i denna tråden -

truckrace fordonen har ju vattenkyldaq bromsar - skulle man kunna ha värre grejjer ?

kolsyrekylning - eller spricker då de varma skivorna direkt ?

eller
hmmm.

ja ...

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eklunds Saabas tog sig runt på 1.13-1.14-tider kryssandes mellan div borstmaskiner...

Peggen kommenterade och tog tid och var tvungen att "göra om det nästa varv" för "tiden stämmer nog inte". 3-4 sek snabbare än vad Roos åkte Viper samma dag.

SJUKT!

Men sååååå rått!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Jet skrev:
Nisse Classon skrev:
Jag tänkte mig att jetstrålen skulle hålla emot i sidled,



Hmmm. Styrraketer som på en rymdfarkost?



Måste man nödvändigtvis ha fyra hjul? Varför inte tre?


om vi ska formulera om detta till mer realistiska saker så tror jag på styr-roder, som på flygplanen.

och sen 6 eller 8 hjul. 6 hjul är iofs inget nytt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



En tanke slog mig: varför måste föraren sitta i bilen?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:

Eklunds Saabas
SJUKT!
Men sååååå rått!

Parantes i tråden...
När SLC gästades av GTR-trailern förra året provkörde jag Anderstorp i den virituella världen. Bilen jag blev tilldelad (körde med en vy som hindrade identifiering) gick som ett as på långa rakan! Men vad hjälpte det när jag var av, långt av, i varenda kurva?
Visade sig vara just PP-Saaben. Monster är rätt beskrivning av den bilen...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

KristianAE86 skrev:
var bara tvungen att skriva en sak i denna tråden -

truckrace fordonen har ju vattenkyldaq bromsar - skulle man kunna ha värre grejjer ?

kolsyrekylning - eller spricker då de varma skivorna direkt ?

eller
hmmm.

ja ...

K


om du sprutar flytande kolsyra direkt in i centrum av skivorna, så blir thermochocken enorm och ett haveri är fullt möjligt - då jag i många fall byggt kolsyrekylningar till olika system på div bilar, så har jag tänkt prova detta vid tillfälle...
Tyvärr har jag ännu inte hittat någon ägare som har riktiga rejsgrejjor på bilen som varit villig att testa...

Vattenspray fungerar dock superbt om det används och justeras in rätt.

Känner inte till de bästa bromsarnas faktiska prestanda - kolkompositgrejjorna från F1 osv.. men i fantasins värld, där budgeten inte är ett problem, så känns det dock inte som att man borde behöva dessa system utan istället kanske har råd med bättre material?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vatten är iofs det bästa kylmediet, så länge som man inte vill komma ner i temperaturer under 100 grader.

I ett bromssystem kan man gärna ligga över 100 grader och då är vatnets stora ångbildningsenergi oslagbar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Less is more.

Mat med få, men rätt, ingredienser är ofta mest smakrika.


Så jag tror på att använda exklusiva lätta men hållfasta material (titan, kolfiber osv.) i ett rörramschassi och bygga kring detta.
Säkerhet får komma i tredje hand.

Flygplans- och rymdindustrin, speciellt den militära sidan, har säkert intressanta uppslag på materialval.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685



jag tror mer på monoqoc (säkert fel stavat) än på rörramschassi. Däremot så spelar ju säkerheten ingen roll om man styr bilen från depån, så att man kan koncentrera sig på vikt och prestanda. Hur fort tror ni förresten en sådan bil skulle ta sig runt nordshleife?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Skall man inte ha plats för förare så kan man ju dessutom bygga den mindre.

En förarlös supercart, borde kunna ta sig genom kurvorna i hutlös hastighet, hur många G klarar en supercart av i dag?

Har för mig Donkan som slog rekordet på nordslingan för nåt tag sedan (för gatbilar) höll i uppemot 1.8G i vissa böjar, det borde gå att spräcka rejält.

Fast problemet med fjärrstyrning torde vara att få "känsla" för bilen, kanske ForceFeedback vore något

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Säkerligen handlar det om en ytterligare kombinerad flyg- och bilteknik. Ställbara roder som hjälper i kurvor etc.

Annars så går ju linbundna modellbilar fruktansvärt fort om man skulle skala upp dem. Så om inga restriktioner gäller som Jet skrev så skulle jag sätta bilen i en vajer till en stolpe och sedan bara köra i cirklar.... Då handlar det om tefatsformade hjul, spolformad kaross och en jättemotor.

Som en ren parentes så lär det dröja innan man når samma hastigheter som tåg. Förvisso obemannat men hastighetsrekordet för rälsbundna farkoster är svindlande. 10.300 km/h satt i april 2003 av en raketsläde i USA.


Måste upprepa: 10.300 km/h


På marken.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Har för mig linbilarna i storleken 20-30 cm långa nosade på 300 Km/h sträcket redan på 60 talet

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Ska vi inte försöka hålla oss till bilar med förare?

RC bilar i all ära, men dom känns lite tråkiga jämfört med att ratta själv.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Snabbaste konceptet för banåka?

Jet skrev:
Rent hypotetiskt: om inga reglementen fanns.....


Trots Jets kravlösa krav så har du rätt.
Det blir faktiskt intressantare om man förutsätter fordon med minst 4 hjul, förare och inga linor, räls etc.....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Superswift, här kommer ett par bilder på din rälsbundna skapelse...


Det var denna som körde 10 385 km/h.


och här en bild "in action"


Denna körde bara hälften så fort...

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

och jag som trodde du gillade att svänga Peter...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Superswift skrev:
Säkerligen handlar det om en ytterligare kombinerad flyg- och bilteknik. Ställbara roder som hjälper i kurvor etc.

Annars så går ju linbundna modellbilar fruktansvärt fort om man skulle skala upp dem. Så om inga restriktioner gäller som Jet skrev så skulle jag sätta bilen i en vajer till en stolpe och sedan bara köra i cirklar.... Då handlar det om tefatsformade hjul, spolformad kaross och en jättemotor.

Som en ren parentes så lär det dröja innan man når samma hastigheter som tåg. Förvisso obemannat men hastighetsrekordet för rälsbundna farkoster är svindlande. 10.300 km/h satt i april 2003 av en raketsläde i USA.

Måste upprepa: 10.300 km/h

På marken.



Min absoluta FAVORITBIL alla kategorier.

Hade ju ställbart "roder"


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Min absoluta FAVORITBIL alla kategorier.


JA! Chaparral har varit mina favoriter ända sedan jag hade en 2D (tror jag) som kaross på miniracingbilen runt 1968. Det var tider, snyft...

Nu finns de på museum i Texas http://www.petroleummuseum.org/Chaparral/CarDisplay.html Dit ska jag vallfärda någon gång och göra

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Snabbaste konceptet för banåka?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande