Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 17 besök senaste veckan (56843 totalt) |
|
||
Sammanställning
Dags för en sammanställning då bilen börjar bli klar och nu går över mer till att finlira och byta ut sådant som inte håller måttet. Måste själv få en överblick. 😅 Bilder kommer när bilen står helt klar, mycket av åtgärderna går att lyfta över till E9X M3 plattformen. Vi är ett chassi forum? Så börjar där. ☺️ - Ställbara MRT armar överallt med deras nya bättre ledlager. Korrigerad bump/roll/dive osv. - Millway alu i bakbryggan och delrin i diffen. Millway offset/korrigerade ledlager i de yttre fästena, Millway i inre fästen så ledlager i hela chassit. - Öhlins TTX. - Millway Ställbara droplinks fram och bak - HR krängare - Nya hjullager fram och bak - Pinnbultar och muttrar från Millway till hjulen. - Mässingsbussningar i bakre bromsok - Brembo 6 kolvs med flytande skivor fram. - Bromskylning från Porsche och GT3 RS. - König Hypergram 9.5 fram och 10.5 bak med R-däck Håller på med ett komplett bromskitt fram och bak med Brembo ok, samma skivor som fram idag och M2 Competition skivor bak. Motor; - BMC koniska filter - Masata silikon turbo-inlets - Turbo systems hybrid turbos - VRSF turbo outlets - Wagner evo2 Competition intercooler -do88 kylarpaket som är moddat för att passa behovet på en 1M Vattenkylare, servokylare, oljekylare. - Chargepipe i alu - Wagner downpipes - Eisenmann Race avgas med resonator, har nu i vinter svetsat i 200 cells högflödes kattar från Ferrita, trött på lukten och att skifta vid bes. - Catchtank olja - mappad och bänkad med marginal för bankörning. - Burger motorsport JB4 med bluetooth och iPad styrning Burger motorsport metanol kitt för mer kylning. - Sachs sinter lamell och tryckplatta. Enkelmassesvänghjul och 550i koppling är en framtida tanke. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||
Sammanställning
Kaross/yttre; - Extra öppning i fronten och uppsågad förstärkning innanför, för mer kylning/styrning. Täcks av regskylt på gata. - plastläpp under front då den kommer få stryk och billig att byta. - MK Rennsport ventilerad kolfiberhuv. - CSL baklucka - Originalluckan borrad för M3 GTS vinge Inredning/interiör; - Reggad med clubsport bur och en passagerare. - Clubsport bur och rear seat delete paneler klädda i alcantara - Recaro Pole position. Machtschnell golvfästen och bultade sidostycken - Har VOSS Competition sidostycken för att användas med original golvskenor - Alcantara ratt, m-sport. Alcantara knopp. Kanske letar sig in en spak i framtiden. - RSS svarta och orange 6 punkt bälten _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||
Lite banåka i år, men är väl det ständiga dilemmat?
Goda intentioner men så finns livet där också... 😅 Steg för steg blir den den optimala 1Man iallafall, lite omboning på insidan. ![]() ![]() Jag kan komma med ett tips gällande RTD shiftern om någon kikat på CAE eller RTD osv. Föregående ägare av denna shifter hade inte köpt med damasken som finns som tillbehör, utan kört otätat/ej väderskyddat. Lät ganska mycket när jag provkörde och jag är ju lite pedant även om det skall vara rått och analogt... Kollade först efter en flexibel gummiduk, men fanns inte på orten så kom på lokala dykcentret... Köpte 3mm neopren lagningslapp och limmade ett eget väderskydd under fästet. Neopren bör funka fint över tid och mot slitage. ☺️ ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||
Även om ventilerade kolfiberhuven ej är monterad än samt lite luftstyrningar bak och fram för bromsarna så tror jag den är färdig/alla inköp är klart. 😅
Så kommer försöka mig på en sammanställning/bygg spec. Motor BMC öppna luftfilter, så stort som får plats Silikon inlets till turbos för bättre flöde Hybridturbos VRSF alu outlets från turbos Wagner steg 2 Competition intercooler VRSF chargepipe + SPD V2 dump + Burger BOV vakuum adepter Burger PCV ventil Catchtank olja Wagner downpipes Eisenmann Race med insvetsade Ferrita kattar Fullt do88 kylpaket ; olja och styrservo (M3 E9X) som är moddat för modellen, vattenkylare för manuell 135I men funkar givetvis fint även till 1M Sachs sinterkoppling och tryckplatta (enkelmassesnghjul och 550I koppling kommer bli en framtida förändring) Mappad och bromsad till 500hp och 650 nm, så att bränsle räcker och det är användbar effekt på bana. Lägger lakrisremmar med 295or och andra växeln ändå. 😅 Chassi Öhlins TTX MRT ställbara armar och ledlager, damasker över samtliga lager Millway alu bussningar och ledlager överallt det erbjuds H&R grövre krängare med ställbara droplinks från Öhlins/Millway Egen komponerat bromspaket med bas i Brembo bromsok från Alfa Romeo Quadrifoglio flytande 380 skivor fram och 380 M2 Competition skivor bak. Luftstyrning/kylning från Porsche GT3 RS, ej monterat Fälgar, däck 18" König Hypergram 9.5/10.5 265/295 däck just nu Interiör / Inredning M Performance alcantara ratt RTD shifter med extra lullull/alcantara Recaro pole position, bultade i golvet idag men kommer använda original golvskenor med VOSS sidostycken Armstöd i alcantara med 1M sömmar Clubsportbur i aluminium bultad Rear seat delete klätti alcantara Exteriör Plastläpp som inte skär i hjärtat att köra sönder Ventilerad kolfiberhuv (ej monterat) GTS vinge Fortsättning följer när jag kommer på mer saker... 😅 Målbilden är att den skall vara bättre än min tidigare GT3 RS för halva pengen. 😇 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||
Inte hänt mycket med denna bil, annat fokus. 😅 tummen ur med bromsarna dock, att något egenkomponerat kan ge sådan nyfikenhet och körsuget nu. ☺️
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||
Det här är bilporr på hög nivå för en bensinskalle som jag 😍 Hoppas du hinner njuta av körning med bilen och inte bara skruvar, även om det också kan vara väldigt tillfredsställande.
_________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||
Re:
Tack. Lite finishjobb annars skall det nu njutas. ☺️ Jag är ju dock lite skadad... Så inte omöjligt om någon lägger ett skäligt bud att det skapar plats för nya projekt. 😂 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 17 besök senaste veckan (56843 totalt) |