Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (114074 totalt) |
Re:
Alltid kul med fler Z3M Vad är det för fälgar samt vilket ET? Finns mer info om bilen någonstans? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Re:
Hej Fredrik! Har tittat på din tråd ett antal gånger för att få lite inspiration till min. Fälgarna är dessa som Turner säljer http://www.turnermotorsport.com/p-1342-e36-e46-e82-e9x-z3-z4-d-force-ltw5-17-or-18-inch-wheel.aspx# Jag kör med 17 x 9 ET40 runt om, 40 mm spacer bak och 20 mm fram. ![]() Gällande bilen så finns den här på rejsa sen tidigare. Nu är bilen ordentligt genomgången och lagad då mängder med saker var sönder och vissa lösningar rent trafikfarliga. Bilen är nu utrustad med följande: * Sparco Evo L * 3" 6p bälte ifrån OMP med FIA brickor * OMP mocka ratt * Fjäderbensstag fram + bak ![]() ![]() * XYZ chassi med justerbara topplagringar fram * AP 4-kolvs ok fram med AP 330mm skivor ![]() * Bromskylning fram Vinterfix * AP 4-kolvs ok bak * H&R krängare fram och bak * Stålomspunna bromsslangar runt om * Stålomspunnen kopplingsslang * Halvbur * Passagerarstol med 6p bälte Är det någon som har några erfarenheter ifrån XYZ chassin? Känner att ett H&R eller KW ligger mig varmare om hjärtat. En liten bild med gat-fälgarna på ![]() //Alex _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Re:
Jag är lite mer tveksam, skulle renovera mina så jag skickade dom till "min" Öhlins kille som har hand om våra dämpare. Men det var så mycket internt läckage och friktion så han kunde inte mäta dämpkurvan för den blev olika för varje gång. Dom är tydligen ganska grovt tillyxade i hydraulikdelen, men dom har en del lösningar som jag ska försöka få till på mina nya dämpare. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Anledningen till frågan är att jag hört både och. Vissa nöjda, andra mindre nöjda. En del verkar ha bytt topplagringar då casterjusteringen varit i minsta laget.
_________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Re:
Japp, så är det men det gäller även K&W, H&R, Koni, Bilstein m.fl. För mitt ändamål fungerar det kanonbra.
Japp, de har jag också bytt av det skälet. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Jo fast han servar dom flesta andra märken också som Bilstein, GAZ, KYB mfl. Fick en utskrift från när han körde dämpkurvan, han hade provat dämparen fem gånger och kurvan var olika varje gång. Dom fungerar säkert bra när man kör på slätt underlag där dom inte behöver röra sig så mycket. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Efter mycket funderande tog jag ett moget beslut att köra upp bilen till bröderna Kandevik på Tjörn. Jag har tappat skruvlusten på slutet och även tiden är en bristvara. Nu vill jag bara ha bilen klar och köra med den.
De kommer att montera all "hårdvara" bl a torrsumpskittet och fixa alla grejor som jag varit missnöjd med under åren. Efter det kommer den ner till Gbg igen där en annan kille monterar mitt nya Haltech Platinum Sport 2000 tillsammans med Haltechs Racepak dash. Sen mappning och förhoppningsvis mycket körning under 2013. ![]() Funderar på att montera singeltorkare fram. Någon som har art nr på det täcklock som högerstyrda bilar bör ha för vindrutetorkarhålet på vänstra sidan på en vänsterstyrd e30? //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
_________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Vill ha en extra vattentempmätare på s50n, vart är det enklast att koppla in tempsensorn om man även vill ha original kvar?
Då har även Z3an fått lite kärlek! ![]() Arbetet med S14 går också framåt. Fått följande bilder ifrån byggnadsherren Torrsumpspump, fäste och pumpdrivning på plats ![]() Lock för inmatning av olja i spisen. Skall senare sitta en AN8 eller AN10 i övre högra hörnet ![]() _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Ibland blir man bara trött. Torrsumpstråg köptes ifrån ARE till S14 för att slippa bygga eget. Givetvis var det så att detta "bolt-on" tråget inte passade. Med original motorfästen vilade tråget snyggt på styrväxeln. Min stroker vev gjorde inte saken bättre heller, stakarna tog i botten.
Orört tråg ![]() Modifierat tråg ![]() Äntligen på plats i bilen För att minimera rörelsena i det något utstickande torrsumpspumpsfästet gjordes ett extra stag ![]() Till mitt nya sprut behövdes ny givare till veven ![]() ![]() För den riktiga DTM känslan i coupen köptes följande ![]() Sen hämtades denna skönhet under påskhelgen. Skall fungera som söndagsbil för lite sköna turer runt Gbg ![]() ![]() Maskinrummet ![]() _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Har blivit körning med Z3M mest detta år. Small till vid ett tillfälle och höger fram ser ut som på bilderna. Krängningshämmarfästena på dämparen som gått av. XYZ dämpare som är köpta hösten 2010 och monterade 2011. Har rullat ca 400 mil varav 100 på bana.
Allmänt känt problem eller bara otur? Har ringt XYZ utan lycka, fått sms i fredags att de skall återkomma men det har de inte gjort. ![]() ![]() Har även funderingar på att sätta en vinge bak på Z3an, vad bör jag tänka på? //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
![]() Här är mitt bidrag, svetsade och förstärkte själv efter detta. Fick ursprungligen för mjuka fjädrar bak och när jag ville ha hårdare fick jag inga, har jag stött på ett antal gånger i våras utan resultat nu får det vara. Ej mer XYZ! _________________ Ulf Sanden |
||||
när ni skriver att ni varit i kontakt med xyz vem menar ni då?
Min personliga erfarenhet av kontakten med Mats Kinnby som säljer XYZ har varit kanon från början till slut. Snabb respons och serviceminded utan snack. Priserna är kanske inte superlåga på reservdelar och nog slits det men jag har INGA synpunkter på serviceviljan iallafall. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Z3an skall få lite kärlek i form av en vinge då dessa bilar är lite nervösa i inbromsningarna.
Min tanke är att limma fast fyra stycken fästplattor (röda fyrkanterna) där "stagen" som håller vingbladet fästs i karossen. Anledningen till detta är att glipan vid den gröna linjen är väldigt liten och rutan är yttersta punkten på bagageluckan och jag vill inte skruva fast den i c-stolpen. De som har sina vingfästen mellan bagageluckan och karossen har nästan alltid plastbakruta. Är denna idén kass? Om inte - vad rekommenderar ni för lim? ![]() //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (114074 totalt) |