Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 110, 111, 112 >> 11 besök idag (645484 totalt) |
Super, tack för svar! Kanske jag som inte lusläst samtliga kapitel ännu där jag hade fått extra information och jag hade sluppit fråga denna fråga ![]() Då fortsätter jag planeringen och rostlagning som tänkt _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Hejsan.
Bygger en enklare porsche 356 cupe bygge på vw bottenplatta. Mellan plattan och karossen gör jag en profilröret konstruktion i 2 mm gods med lokala förstärkningar ramen kommer senare kläda på med plåt eller komposit paneler.. Det är en hel del "dimple dies " I rören så funderar på att varmgalvanidisera rör konstruktionen. .. hur ställer sig Sfro till detta. röret kommer bli 450 grader vid behandlingen. Så "stålet" borde ?? Inte tappa i hållfasthet?? Kommer bli en bur på schassiet som skruvas fast. På lämpliga förstärknings punkter (Ej för tävlings ändamål utan för egen säkerhet.) Funderat om dom rören kan bli skadade vid en ev!! Varmgalvning? Buren är iofs lättmålade då karossen blir demonterbar med skruv förband... ställer frågan.. vad ni tror? Vet? Bygget är inte så långt kommet än men förhoppningsvis på rull under sommaren. Så detta är inte jätte akut. Bör förstärknings ramen kollas av Sfro innan galv eller gäller det bara schassiet/vw bottenplattan.. vilken kommer målas/stenskott skyddas. ... Mvh _________________ Michael Thulesius |
||||
När jag tidigare jobbade inom påbyggarbranschen (med kvalitetsledning) så varmgalvade vi "alla" stålramar. Risken att hållfastheten försämras är minimal men vi hade återkommande problem med att konstruktionerna ville slå sig. Dessutom gäller det att det är hål i alla delar så man inte spränger saker.
Spontant sett skulle jag nog inte varmgalva så mycket grejer till ett bilbygge om det inte finns speciella anledningar (tänk lastgaller eller liknande). Därmed inte sagt att vi inte skulle godkänna det men då får galvningen göras efter byggbesiktningen så vi kan kontrollera svetsfogar osv. Jag har besiktat ett 356 Coupébygge som efter viss dialog med besiktningsorganet gick som ombyggt fordon, trots bytt kaross, kortad platta och dessutom bytt motor, låda och bromsar. Det var ett gränsfall på amatörbyggt fordon och det kan vara bra att kolla hur närmaste besiktningsorgan ser på det. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tja i deta fallet blir det original vw fram och bakvagn motor och låda liksom bromsar.... fast kanske behöver bytas lite längre fram..
![]() Nä skämt osido inga radikala ändringar är tänkta i framtiden..enda är ev en 1915 Cc motor med ca 85-100 hk. Som står här hemma i delar.. Och i sådant fall p 944 frambromsok men... det är länge dit... Tänkte mer att det kan vara knepigt att rostskydda ramen .pga hålen... Sidoramen är 40*100*2 mm med tunnare rör fram och bakåt. Och hål.. jodå vill inte att grejerna sprängs. Finns bilder här i min byggtråd... _________________ Michael Thulesius |
||||
fundering.. kan man /får man montera en bromsledning inne i ett schasssie där man sedan inte kommer åt det.. om man klammrar med lämpligt avstånd.
i mitt fall mitt tunneln på min bubbla bottenplatta.. tänkte mig en "skottgenomföring " https://www.speeding.nu/thumb/31448/ i framkant vid hbc och en baktill . botten på mittuneln är för tillfället demonterad. men kommer svetsas fast. bränsleledningen går i tunneln liksom det blir ett rör för elsystemet. om behövs gör jag en inspektions lucka.. som skruvas fast. jag vill få bort original placeringen där röret ligger på golvplåten.. någon som vet om skottgenomföring med metrisk gänga?? _________________ Michael Thulesius |
||||
Det finns inget förbud mot det men jag anser det opraktiskt...om det inte enkelt går att komma åt.
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Säkerhetsbälten ombyggt fordon!?
Bilen är från början från 1971, behöver jag ha 3 punktsbälten? Får jag ha 6 punkts istället? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Bälteskraven följer årsmodell, dvs 1971 års modell ska ha bälten, och det ska vara trepunktsbälten. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hej!
Till att börja med, en väldigt bra och informativ tråd ![]() Två frågor, jag håller på med en Bmw coupe, den kommer uppfylla alla kraven för att reggas som ombyggt fordon, men jag är rädd för att den blir för lätt (viktmässigt) för att jag ska kunna använda en M54B30 motor som har 170kw. Får man vikta en bil så den uppnår önskad vikt, och hur ska detta utföras isåfall så ni godkänner det? Fråga nr.2, Har läst att folk ofta använder E85 som drivmedel. Om jag nu använder en rak Bmw sexa utan turbo (M54B30), ska denna drivas på E85 då, eller är bensin ok? Tacksåmycket på förhand! Med vänlig hälsning, Henric _________________ Henric Helmersson |
||||
Henric, jag behöver veta årsmodell på din BMW för att kunna svara exakt (speciellt på frågan om drivmedel).
När det gäller viktning så har det varit uppe några gånger tidigare, och det normala är att ren barlast inte brukar uppskattas (men också att det är svårt att kolla om det är snyggt gjort). Min rekommendation om det är nära brukar vara att hellre se över bilens utrustning - kanske är en fast monterad baslåda, rejälare verktygssats (som sitter "fast") eller liknande vettigt? Det finns också förstås gränser för hur tung bilen kan bli, bromsar, axelbelastningar mm sätter stopp för extrema viktningar. Nästa alla byggare underskattar också hur mycket vikten ökar på grund av större motor/växellåda och turbosystem, större hjul, större bromsar mm. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
OK!
Om du ska köra motorn med original styrsystem, utan ändringar, så går det bra att köra bensin. Med de cirka 230 hk som den motorn har tror jag inte du får problem med vikten. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tusen tack Gustaf! Med vänlig hälsning, Henric _________________ Henric Helmersson |
||||
|
||||
Jadå, inga problem. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Går det att rega ett fordon som idag är reggad som en A-traktor men som har varit reggat som ett vanligt fordon?
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
VW påstås (av dem själva i nåt videometerial) vara villiga, men det är nog upp till godtycklig välvilja. Detta är väl lite samma som diskussionen skapad av en inspektör i Skövdetrakten som slog ner på ändrör, och krävde omreggning. Det var inte alla som inspekterade och skrev intyg alltför lättvindigt (eller inte alls). Det går nog att söka fram bättre info än från min mosiga skalle. https://www.google.se/search?q=Kan+m https://www.youtube.com/watch?v=Ochs |
||||
"Det beror på" blir svaret... Det "säkraste" sättet är om det är en bil som är (eller blir) så mycket ombyggd att den kan klassas som ombyggt fordon så den kan besiktas genom SFRO. Det typiska exemplet är en "kapad" A-traktor som reggas som pickup/lätt lastbil (tänk Volvo/BMW/Mercedes där man byggt flak). En Duett med kortad ram kan också hamna där helst om man återställer med andra delar än original (140 / Amazon fram- och bakvagn till exempel). En "okapad" A-traktor är svårare, då ska som Niklas är inne på besiktningsorganet ha underlag för att bilen återställs till original. Det är inget man ska räkna med är möjligt, vissa tillverkare kanske vill hjälpa till men beroende på vad som ändrats kan det vara svårt för dem att klara att intyga allt också. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Har en fråga på ämnet avgasrening och katalysator jag inte lyckas hitta svar på.
Jag ska SFRO-regga en e30 med m62b44, vems och e85. Men jag blir inte riktigt klok på vilka krav på katalysator som finns. Kan jag så länge avgasvärdena är OK besiktiga med en 3" 100cells metallisk katalysator? Tänker då montera nära motorn för att få upp den i rätt temp. Måste katalysatorn vara märkt på något sätt? tack! _________________ Gustav Karlsson |
||||
Generellt sett så finns inga direkta krav på märkning men det vanliga är att bilen ska klara avgaskrav motsvarande en kattad bil. En 100-cells rejskat kan vara svårt att få upp temperatur i men renar den bara så brukar det gå bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 110, 111, 112 >> 11 besök idag (645484 totalt) |