Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 Touring BMW Cup #19
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
1 besök senaste veckan (88520 totalt)
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare

_________________
Martin Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2355



Snygg uppkörning! thumbs up
Den monstersena inbromsningen kunde blivit dyr för M Motorsport/Team Skoog...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Enligt djungeltrumman var orsaken till den sena inbromsningen att föraren var upptagen med spårvalet på Dr Alban CD:n, och med den beprövade delikata finger-thumb-tekniken sedan försökte varvtalsmatcha spårvalet med krängningarna i den med dispans monterade baslåda för optimal gång.

Tur att allt slutade lyckligt thumbs up
Vrålåk och förare måste ha blivit av med en hel del vikt under vintern för det ser ut som om ni bara "flyter" fram som en kork på lecahavet

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Re:

Johan Samson skrev:
Snygg uppkörning! thumbs up
Den monstersena inbromsningen kunde blivit dyr för M Motorsport/Team Skoog...



Ja det är kul att köra upp sig! man brukar faktiskt mer allvar då..

ja den inbromsningen fattar jag inte varför jag överhuvudtaget försökte mig på var säker på att jag hade träffat brorsan, men det klarade sig...

_________________
Martin Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Enligt djungeltrumman var orsaken till den sena inbromsningen att föraren var upptagen med spårvalet på Dr Alban CD:n, och med den beprövade delikata finger-thumb-tekniken sedan försökte varvtalsmatcha spårvalet med krängningarna i den med dispans monterade baslåda för optimal gång.

Tur att allt slutade lyckligt thumbs up
Vrålåk och förare måste ha blivit av med en hel del vikt under vintern för det ser ut som om ni bara "flyter" fram som en kork på lecahavet


kan vara så! ska använda "random" knappen på cd:n nästa gång.....

_________________
Martin Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Ja, det kanske är dags att uppdatera lite i tråden.... såg att bilen var orange sist jag skrev något... den har ju ändrat skepnad lite sen dess.

förra säsongen missade jag segern i standard med ett poäng tror jag det var och tröttnade lite på att köra omkring med en tung bil.
Därför fick det bli modifierat i BMW Cup denna säsongen, och resultatet blev ganska bra!

Bilen fick sig en omgång med lättning, bättre geometri i framvagnen, större bromsar fram, och så byggde jag en 2,8l M52 motor.

Brorsan och jag delade på min bil under säsongen, och det gick ju upp för en att vi helt plötsligt skulle få reda på vem som är snabbast... vi kom på ganska snabbt att vi hade olika körstil - när patrik klagade på understyrning så klagade jag på överstyrning, men efter att ha gjort upp om vilken inställning vi skulle ha på bilen så skilde det bara tiondelar eller hundradelar mellan oss! och totalt sett blev det bra varvtider också


Till 2015 blir det nog också delad bil, och det lutar åt special! Motorn är såld, och alla fälgar och däck. Och nästa vecka landar det en S54 i garaget, så då har vi två att välja på till säsongen thumbs up

i övrigt blir det inga större uppdateringar på bilen, ska bara plocka ut handskfack och värmepaket och sådana bekvämligheter som jag har låtit sitta kvar. ska vi bli konkurrenskraftiga nästa år med en gammal kombi får man väl gå "all in"

Just nu hänger bilen på lyften och är nerplockad för översyn, motor - växellåda - bakaxel mm är ute, och det blir nog till att lacka om ganska mycket av bilen också.

bilder kommer!

_________________
Martin Skoog
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861



Re:

Martin Skoog skrev:

bilder kommer!


thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Fick några minuter i verkstan idag...

motorn åkte ut





Har varit hyffsat varmt runt grenrören...



På tisdag blir det en riktig skrothandlarrunda! ska lämna en massa växellådor och bakaxlar och fälgar i GBG, och ta hem min motor. och så ska jag skaffa en snabbare styrväxel och lämna skärmarna på avgjutning!

_________________
Martin Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Då var det dags för en uppdatering igen tur att det händer mer i garaget än i tråden...

Att göra listan är ju lång, men idag blev det gjort lite iallafall.

Motorn såg ganska risig ut. Den hade gått i vinterväglag innan den åkte ur...


Men efter lite rengöring så blev den ganska ok!


Efter lite funderande så var det lika bra att byta drivaxlar till M3 E36. och då blev det byte av bärarmar mm för att allt skulle passa. så det var bara att pressa ur bussningarna och blästra lite. Bra att det finns andra skrotsamlare man kan byta saker med


sen är det många som vill ha Skoogamotorkuddar så svarven fick gå i bakgrunden.


Det var länge sedan man körde gjutjärnsmotor som måste målas en blästrad aluminiummotor är snyggare..





och så det obligatoriska hålet i bärarmen innan den målas




_________________
Martin Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922






_________________
Patrik Skoog
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Hej!

Jag såg lite av interiören av denna bil i filmen från Kinnekulle och blev nyfiken på dörrsidorna. Enkla, men snyggt uppvikta mot fönstret. Kan du bjussa på en bild av dörrsidan? Hur är dessa tillverkade? Material etc?

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Re:

Niklas.R skrev:
Hej!

Jag såg lite av interiören av denna bil i filmen från Kinnekulle och blev nyfiken på dörrsidorna. Enkla, men snyggt uppvikta mot fönstret. Kan du bjussa på en bild av dörrsidan? Hur är dessa tillverkade? Material etc?


Tjena

Det är faktiskt väldigt enkelt, vanlig aluminiumplåt som man tex gör fönsterbleck mm av. Finns hos vilken plåtslagare som helst och finns i olika färger. Jag har gjort av svart plåt som jag sen folierade i kolfiber på framdörrarna.
Ta ett grovt mått och be sen plåtslagaren göra ett vik om du köper det där, så blir det en snygg bockning. Resten klipper man själv.
Urtaget och fastsättning av dörröppnaren får man klura lite på. Jag kan lägger en bild sen.

//M

_________________
Martin Skoog
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Re:

Martin Skoog skrev:
Niklas.R skrev:
Hej!

Jag såg lite av interiören av denna bil i filmen från Kinnekulle och blev nyfiken på dörrsidorna. Enkla, men snyggt uppvikta mot fönstret. Kan du bjussa på en bild av dörrsidan? Hur är dessa tillverkade? Material etc?


Tjena

Det är faktiskt väldigt enkelt, vanlig aluminiumplåt som man tex gör fönsterbleck mm av. Finns hos vilken plåtslagare som helst och finns i olika färger. Jag har gjort av svart plåt som jag sen folierade i kolfiber på framdörrarna.
Ta ett grovt mått och be sen plåtslagaren göra ett vik om du köper det där, så blir det en snygg bockning. Resten klipper man själv.
Urtaget och fastsättning av dörröppnaren får man klura lite på. Jag kan lägger en bild sen.

//M


Okej! Nu blir jag riktigt nyfiken på detaljfinishen, så jag ser fram emot den där bilden. Tack!

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Detaljfinish vet jag inte. Men här är en bild på en fram och en bakdörr






_________________
Martin Skoog
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Tycker det ser heeelt okej ut, speciellt framdörren. Uppviket över kanten gör väldigt mycket för utseendet. Stort tack för bilderna, Martin! thumbs up

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Hur går det motor? Modifierad?

_________________
Ulf Sanden
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922



Re:

Uffe24 skrev:
Hur går det motor? Modifierad?


Nypolerad och totalrenoverad S54 står på kö och väntar....


_________________
Patrik Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
det händer inte mycket i garaget för tillfället! har varit borta i jobbet mycket och så har jag ett garage som ska byggas färdigt innan jag börjar på bilen...

Men motorn är iallafall urplockad och motorrummet är tvättat från all motorolja så nu får den stå och skämmas lite i långtidsgaraget längst bort från verkstan.
S54an går förmodligen inte att rädda, kolven har träffat ventilerna och knäckts, så mycket vet jag. resten klarnar kanske när jag öppnar motorn. Blocket har spruckit på flera ställen på 3ans cylinder. Med lite tur går veven att rädda, och kanske toppen också. så vad som händer är högst oklart. Det absolut billigaste är att montera trampor och köra lådbilsrace

_________________
Martin Skoog
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Martin Skoog skrev:
det händer inte mycket i garaget för tillfället! har varit borta i jobbet mycket och så har jag ett garage som ska byggas färdigt innan jag börjar på bilen...

Men motorn är iallafall urplockad och motorrummet är tvättat från all motorolja så nu får den stå och skämmas lite i långtidsgaraget längst bort från verkstan.
S54an går förmodligen inte att rädda, kolven har träffat ventilerna och knäckts, så mycket vet jag. resten klarnar kanske när jag öppnar motorn. Blocket har spruckit på flera ställen på 3ans cylinder. Med lite tur går veven att rädda, och kanske toppen också. så vad som händer är högst oklart. Det absolut billigaste är att montera trampor och köra lådbilsrace


Har blocket spruckit brukar det ha nypt rätt hårt på veven. Mest troligt har den skurit och vevstaken har gått av, slagit sönder kolven som gått upp i ventilerna. Med lite svets brukar det gå att rädda toppen för har ventilena knäckts brukar tallrikarna vara stansat in i förbränningsrum och kanaler (fråga mig inte hur jag vet )

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Aj Aj inte kul.

_________________
Ulf Sanden
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Martin Skoog skrev:
det händer inte mycket i garaget för tillfället! har varit borta i jobbet mycket och så har jag ett garage som ska byggas färdigt innan jag börjar på bilen...

Men motorn är iallafall urplockad och motorrummet är tvättat från all motorolja så nu får den stå och skämmas lite i långtidsgaraget längst bort från verkstan.
S54an går förmodligen inte att rädda, kolven har träffat ventilerna och knäckts, så mycket vet jag. resten klarnar kanske när jag öppnar motorn. Blocket har spruckit på flera ställen på 3ans cylinder. Med lite tur går veven att rädda, och kanske toppen också. så vad som händer är högst oklart. Det absolut billigaste är att montera trampor och köra lådbilsrace


Har blocket spruckit brukar det ha nypt rätt hårt på veven. Mest troligt har den skurit och vevstaken har gått av, slagit sönder kolven som gått upp i ventilerna. Med lite svets brukar det gå att rädda toppen för har ventilena knäckts brukar tallrikarna vara stansat in i förbränningsrum och kanaler (fråga mig inte hur jag vet )


Ja det där låter ju både bra och dåligt, det hade ju varit bra att kunna rädda åtminstånde toppen. Får se om jag öppnar den och kolla hur eländet ser ut, så kan man börja samla saker. ...

_________________
Martin Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 Touring BMW Cup #19
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
1 besök senaste veckan (88520 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande