Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
22 besök senaste veckan (130348 totalt)
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare


Vänt på övre kylaranslutningen och gjort ett nytt rör till motorn...


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare


Dags att fixa oljetråget.
Meen det är lite tajt över styrväxeln..
Kommer bara få rum med själva trågplåten (5mm) där.
Så det blir en främre och bakre del som jag måste binda ihop på nåt sätt.
Och sannolikt blir pickupen i den bakre delen.
Funderar på att fälla i ett par grova rör genom framvagnsbalken och dra ett par rör/slangar genom dom. Hur fästa dom i fram och bakdelen??


Pumpa olja från den ena till den andra?
Funkar en vanlig hydraulpump??

Torrsump är inget alternativ i nuläget.


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2995



Alternativt sänker du yttre styrledsinfästning tillsammans med kuggstången, justerar till ackerman och styrutslaget i processen.

Hur svårt kan de va? (Jag gjorde så, men fick ändå ta till minimal tråg tjocklek och torrsump.. Kadettens framvagnsbalk och styrväxelinfästning är väldigt lik escortens, finns bilder i min byggtråd om du är nyfiken på hur jag vred och vände för att få till det )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Det är inte ovanligt att man sänker styrväxeln på Escort men oftast på rallybilar med högre fjädring.

Visst kan man jobba som Cassius säger men med en "banlåg" bil lär det bli rätt mycket jobb. Caprin är likadan i framvagnen fast bredare, och när jag mätte in min bump steer är det snarare så att styrväxeln sitter för lågt från början. Vill man sänka den är jag rädd att man även åker på att korta den för att få bra geometri.

Men, hur mycket tråg behöver du framåt? Ett original Pintotråg eller liknande håller ingen olja i framkant, allt ligger bakom balken. Det kanske går att bygga lika här?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare


Efter lite mer mätande och bollande med min garagevärd så har jag konstaterat att det får rum med tillräckligt med olja i bakänden. Måste utnyttja utrymmet på bredden så gott det går, blir att göra en exakt mockup först bara
Däremot så kan det bli lite trångt för oljepickupröret, men det går ju att göra platt

Flyttar styrväxeln gör jag inte av Gustav nämnda orsaker.
Om man ska göra det....... bygga den som en portal med vinklar upp till inre lederna
Eller styrsnäcka med tillhörande leder...

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare

Nu djädrar ska det bli oljetråg... 🙂


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2995



Re:

Peter Karlsson skrev:
Flyttar styrväxeln gör jag inte av Gustav nämnda orsaker.
Om man ska göra det....... bygga den som en portal med vinklar upp till inre lederna
Eller styrsnäcka med tillhörande leder...


Det är verkligen inte "bara" att göra den operationen.. Jag fick vrida å vända på det en hel hög gånger innan jag tyckte jag fått det rätt geometriskt (i teorin, inte inmätt i verkligheten ännu).

Jag bytte såklart även styrväxeln för att få rätt mått mellan lederna, fick i samma veva färre rattvarv. Pratar vi bara styrnings ändringar i mitt projekt pga motor val är det: Ny styrväxel, 2 nya leder på rattstången, ändrad utgång för rattstången i torpeden, nya styrarmar på spindlarna, styrstags förlängare i custom längd, ny kuggstångsinfästning som möjliggör höjdjustering. 7-10 000 bara i delar.. Det går som sagt, men är inte "så bara"

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare


Lättat tråget lite....


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare


Plana å snygga till lite....


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42361

Forumägare
Forumägare

Galet va, det var ett tag sen



_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Galet va, det var ett tag sen





Japp 🙂 åren går fort 🙂

Fick en påminnelsebild från när Magnus"wankel"Berglund fotade mig å Eskil på Hökensås för 14 år sedan...


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare


Trågbygget fortskrider....


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5850



Det behövs då ingen hasplåt under det där tråget thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
22 besök senaste veckan (130348 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande