| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
|
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (35583 totalt) |
|
Köhler tyckte jag skulle ha 11.35:1 eller va det nu va. Men jag vill ha värre. 12.5:1 blir lagom tyckte jag. Men fick inte köpa sånna av honom. Efter mycket tjat fick jag köpa 12.2:1 kolvar. Men jag får säkert "ta det sura äpplet i hornen" bara för att jag va envis. Nu måste jag väl förmodligen tanka flygbränsle med 50% oktanbooster i.
Men att va det kommer gå sen.
11:1 blir nog lagom. Evo3:an har ju bara 10.2:1 och den går ju fint. |
||||||
Aj som satan! Där har vi en rejäl uppgradering. Jag tolkade det som att du "bara" skulle putsa kanaler och byta lager men nu blir det en rejäl uppgradering?
Du kanske klarar av att ta det sura äåålet vid hornen ifall olyckan skulle varaa framme. (Men det gör inte jag, måste ha någon att hålla i handen )
Jaha, Köhler ville inte sälja värstinggrejor? (Kanske rädd om sitt anseende?) Du skall inte avboka hos honom då och beställa hos www.racetep.com istället? Där får du precis vad du vill ha, upptill 13:1 http://www.racetep.com/bmwngin.html# Evo3:an har 10,2:1 alltså? Jaha där ser man att siffror inte är allt. Jag har 10,5:1 i min original.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Köhler kan nog sälja värre grejer. Men han vet ju vilket som fungerar och inte. Med tanke på att Grupp-A bilarna hade/har 12:1 i komp så ska man nog inte ha mycket mer. (för då hade dom nog haft det)
Jo det blir lite mer än putsning av toppen. När lager och packningar kostar så mycket och man ändå har isär grejerna så handlade jag ett par kolvar också. Och av bara farten blev det ett par kammar. Det spårar alltid ut, jag skulle ju sälja bilen Men jag hoppas iallafall komma ifrån problemet att man kan hålla fullgas 90% av tiden på banorna. Men något monster blir det nog inte. Vi får se.
|
||||||
Jag får nog komma på studiebesök till Horda snart tror jag.
Ingen spårar ur så bra som du Samuel.
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Bara kul att hjälpa till!
Meddela gärna hur det funkade att handla av dem. Har själv tänkt beställa kolvar etc av dem lite längre fram i år!
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Javisst och säkert. Med hänsyn till det känns det kalas att ha fegat ur på 11,0:1
Blir det annat sprut också då? Av bara farten? (Eller har du redan annat sådant?) Det där med 90% är nog inget man kommer ifrån när man har en M3 E30, den är ju som ett strykjärn.
Försäljningen är uppskjuten nu då eller? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
Det va där det ballade ur faktiskt. Jag skulle bara plocka bort lufmängdmätaren innan jul och köpte därför ett sprut i byggsats för en mycket billig peng eftersom jag inte skulle lägga ner mycket mer pengar på den. Men när det va ihopbyggt och bilen otroligt nog gick fint utan vare sig luftmängdmätare eller fördelare. Då insåg man ju att det börjar bli rätt intressant det här. Sen va det igång.
Har bestämt mig för att behålla bilen tills BMW bygger nåt bättre.
Du är välkommen.
|
||||||
|
Själv funderar jag i banor kring 11,5:1 om jag någonsin slutar bygga på andras bilar och gör ngt på min egen.
Måste ju vara den gyllene medelvägen.
Får inte heller ha mer för Musen som bestämmer i mitt fall...
Pillar jag inte på kolvarna får jag cirkalisa 12,5... Tyvärr vet jag inte helt 100 nu efter lite mätning om kolvtoppen är så tjock att den klarar de ventilurtagen jag behöver för planerade kammar. Mäta igen mao...
|
||||||
om jag klarar det till sommaren så har jag kraftigt underskattat chassit eller så har motorbygget gått helt åt h****te...
_________________ Jonas Edling |
||||||
|
Någon som kör med Alpha-N system på sin s14? har nämligen beställt ett sådant system från www.s14.de
tänkte köra med original plenum och en lite grövre slang plus något lite större filter... tips på filter? saab pappfilter?
|
||||||
|
Saab pappfilter eller Iveco. Bisting har koll på vilket.
|
||||||
|
Med tanke på ämnets rubrik tänkte jag passa på att ställa några frågor ang. S14 motorn. Det är ju många här på rejsa som åker M3 och 320is vilket innebär många med erfarenhet av denna motorn. Då till frågorna,
-om man någon gång ska köpa en bil med S14 motorn, vad ska man då titta efter och lyssna efter; läckage, oljud, knack, rassel?? -Ska man passa sig när de gått över ett visst miltal, ska kamkedjan vara bytt efter en viss sträcka?? -Vad är det första man ska göra efter inköp?? Byta kedjesträckare, packningar, gummislangar från plenum, fixa skvalpplåten, kända slitdelar??
_________________ /David Söderblom |
||||||
Ja, det vanliga.
Nej, inte direkt. Relativ extrem motor medför ju vissa risker. Dessutom körs de ju inte varma söndagseftermiddagar av mormor.
Ja på kamkjedesträckaren. Den kan tydligen få bakhicka om den inte trycker riktigt. Självklart är det då bolt-on sträckaren från M3 E36 du skall byta till. Annars är mitt standardtips till alla nyblivna S14ägare att kolla upp insprutningsmunstyckena. Låt tvätta dem (ultraljud) och mät upp dem. Men jag är ju färgad av det som hänt just mig. Kanske finns det någon annan uppgradering som är viktigare? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
Ursäkta inhoppet i eran BMW-tråd Men nu sitter det ett SAAB-filter på min Porsche, verkar bra så här långt
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
om du vågar kan du annars vara lika tuff som mig och ta bort plenumet och ersätta med ett stort filter direkt utanför trattarna, låter riktigt nice och lätt blir det
Såhär kan det då se ut: https://rejsa.nu/im/_garage/202-new_ Blir iofs lite dyrare än iveco/SAAB variantn men man klarar sig med en dryg tusenlapp, rätt billig lättning
_________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
|
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (35583 totalt) |