Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 3 besök senaste veckan (81024 totalt) |
Har varit dödt I denna tråd en stund nu, men här kommer en sällsynt uppdatering.
Bilen har rullat på jämt med resor til Ringen både for meg, Martin och Kenneth. Ca 360 varv totalt på Nordschleife har det varit sedan början av denna tråd. Men nu förra helg var det nog, med 27 000 mil på klockan orkade den inte mer... Lyckligtvis undvek jag total havari ute på banan och fikk köra av i Breidscheid med stygga motorljud. Vev lagerene var inte direkt i god skick.... ![]() Så nu är den stora frågan: Va händer nu med budget bygget?? Ny orginal M20B25? Trimmad M20B25? M52b28? S50B30? Låg budget och lite underhåll blir dom viktigaste faktorerna när vi fattar et beslut. Utmaningen nu är at bilen står kvar i Nürburg og vi håppas på at finna en god och billig lösning för at få flera roliga varv med E30'n på Nordschleife. ![]() _________________ ![]() |
||||
Trist att höra men nästan något man får räkna med, bilen är ju inte precis körd av en präst regnfria söndagar.
Ni behöver ju inga monstermotorer för att köra fort så kör på det som är lättillgängligt och är inom ramen för "budget" Det viktigaste är att bilen kommer ut och rullar igen för det är den värd! SAVE IT DON'T SELL IT! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Mina ![]() Jag hade nog satsat på en M50/M52. Billiga, bra tillgång osv... Om ni går på motor med för mycket effekt blir det snabbt mer bromsar, mer däck , bättre chassie etc... Sen är det alltid kul med effekt men ringen går ju att köra fort ändå=) _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Håller med både Johan och Fredrik fullt och helt.
Hadde bilen varit hema i verkstaden tror jag en M52b28 hadde varit det besta alternativet. Men jag tror at det som är mest aktuelt just nu er en snik trimmad m20b28. Mest beroende på at vi har lite prylar liggande bla en ekstra blokk, M52b28 vev samt m20b20 stakar som går fint ihop med -87 m20b25 kolvar efter det jag har klart at rekna ut ![]() Vi måste ta en nogra koll på de delar vi har sparat ihop och se om dom går at bygga på. om en veckas tid är kanske et beslut tagit. _________________ ![]() |
||||
Re:
Det var flere enn du som foreslo det ![]() Men beslut tagit och det blir M20. Lite prylar från Koed, PPF och Enem er bestält og på väg ![]() Resepten ser ut at bli: - M52b28 vev med 320 stakar och "pre-face" kolvar. (ca 10,2:1 komp och 2,8L) - Enem Z45 kam med Enem vipparmar i stål och PPF steg 2 fjädrar. - Chip från Fekzen med lite högre varvstopp. - Lett portning av topp _________________ ![]() |
||||
Re:
Ser ut att bli ett trevligt paket! Ni släpper turbo-spåret helt då? M20 har ju oxå fördelen att det ser ganska orginal ut under huven. Vad kan vara ett realistisk effektmål 80-85 hk/liter tro? Edit: det där med turbo blandade jag nog ihop med en annan norsk E30 _________________ Magnus Lidholm |
||||
Re:
Inget Turbo her nei ![]() 80 hk/liter hoppas vi är realistisk. 220-230hk hvis vi alt ihop på rätt sett? Vi får lite hjälp av en erfaren motorbyggare. Han ska se över lite delar samt porta toppen, slipa ventiler osv ![]() _________________ ![]() |
||||
Länge sedan det har varit en uppdatering här.
Projektet har varit inaktiv under en lååång tid och det är nu på hög tid at få klar en motor så man kan köra lite på ![]() ![]() Det visade sig snabt at vi hade lite problem med spelet mellan veven och kolvarna på våran setup... Efter lite research visade det seg at vi hade fått tag på en m52b28TU vev som tydligen har en större diameter än den "vanliga" M52B28 veven ![]() Ny vev är nu på plats och projektet går nu äntligen framöver igen ![]() Vi har nu provmonterad ny vev, stakar och kolvar. Avstånden mellan kolv/topp och kolv/ventilar har nu mätas och alt ser bra ut ![]() Motorn kommer att bli på 2,79L och komp hamna på 10,3:1 efter maskinering. Just nu pågår viktjustering kolvar och stakar. Vev, block och topp innleverad för polering/maskinering/portning. _________________ ![]() |
||||
Ni har varit duktiga den här väckan killar, jag har just upptäckt at en liten dotter på några väckor och en fru som inte mår bra funkar dåligt i kombination med kvällar i värkstaden.... Kommer stärkare tilbaks, nu är vi "back on track" !
_________________ Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG ![]() |
||||
Tackar så mycket, 7or är en lång väg att gå, känns i princip som vi måste satsa så mycket det går för att nå tiderna vi har i dag, men att det självklart ligger några sekunder här och där, men vi kommer at forsöka kapa vidare !
_________________ Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG ![]() |
||||
Äntligen händer det saker!
![]() Blocket planat och klart. Kolvar viktjusterade och klara Stakar viktjusterade, kollat for rakhet(?) och rundhet. Veven polerad och klar. Alla delar nogrant rengjorda och monteringen av bottendelen har så smått börjat ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Ja, vi hoppas det. Martin kommer att vara nere under påsken, men vi börjar få bråttom med at få bilen klar til det nu. Saknar forfarande toppen, så hoppas den är klar snart. Igår blev det ombygnad av BTR. Ska kjora "custom chip" med 535LMM och spridare. Vil då ha en justerbar BTR så man kan finjustera inn bensin trykket. Kjöpte detta kit på PPF for ombygnad av orginal regulator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 3 besök senaste veckan (81024 totalt) |