| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp
|
20 besök senaste veckan (77885 totalt) |
|
Wow, det blev ju t.o.m. bättre än innan!
Gratulerar
Hälsningar Anders Edit: Stafvel _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Alltså, nu är jag lite irriterad. Jag har för närvarande en mycket blank och fin Lotus i garaget som vägrar att gå ordentligt. Jag bytte olja och stift förra sommaren och startade motorn. Den gick fint då, men nu vägrar den gå på cylinder 1 och 4.
Jag har kontrollerat tändkablarnas ordning minst tio gånger, samt provat att byta hela paketet med lock och kablar. Visserligen till ett gammalt, men ändå. Jag har provat att byta stiften från 3-4 och 2-1, med exakt samma resultat. Jag har provat med en annan, likadan tändspole. Alla ventiler rör sig som de ska när man snurrar motorn med ventilkåpan av. Ventilspelen är också kontrollerade. Motorn matas av en Weber DCOE, som går med två rör till cylinder 1-2 och 3-4, så jag tycker inte att det kan vara det som är fel. Som sagt, det här är något irriterande, för jag har nu inte den blekaste aning om vad jag ska göra. Är det någon som har någon idé om vad man ska prova härnäst? Förutom att sälja bilen billigt?
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
tänkte nästan att du redan gjort de , stod ju inget så va lika bra att fråga
Hm . . kan fördelaren vridit sig ? ifs då borde dom andra 2 burkarna inte gå _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
Re:
Jag har provat att vrida den rejält när den är igång, utan någon förbättring. Och precis som du säger, så borde det inte kunna hjälpa. Det känns ju verkligen som att det på något sätt blivit fel tändordning, men jag har verkligen kollat det. Om och om igen. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Cylinderordningen räknas väl från svänghjulet på dessa maskinerna.
Ettan = närmast svänghjulet. |
||||
|
och stiften blir bara våta eller vad är det som händer ?
Inte tappat ner något i insuget som blockar ?
Eller glömt en trasa i portarna när du satte på insuget ?
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
Re:
Det stämmer. Men det har väl egentligen ingen betydelse om man har ventilkåpan av och säkerställer att ettans kolv är i öd och fördelarrotorn pekar på ettans tändkabel?
Ja, stiften blir våta. Jag har haft av insuget och grenröret utan att hitta något. Men nu blir man naturligtvis fundersam på om man verkligen kollade tillräckligt.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Re:
Jaså, så kan det kanske vara, den kanske går väldigt fett. Lite underligt att det inte märkts tidigare, men jag ska kolla det där.
Brytaravståndet är kollat. Det knäppa är att när jag skulle ha igång motorn förra sommaren, så var det just placeringen av kablarna som var fel innan jag till slut fick igång den. Då hade jag bytt plats på 2 och 3. Jag har provat att byta plats på 1 och 4. Inte bra... _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp
|
20 besök senaste veckan (77885 totalt) |