Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro RSR 1968 - kolfiber, felprioriteringar!
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
24 besök senaste veckan (152167 totalt)
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
camarogbg skrev:
liljekvist skrev:
Härligt att se att du är igång
Perfekt tråd att följa i vintermörkret


Ja, vi får väl se hur många uppdateringar det blir i vinter.
Detta med kolfiber är ju helt fel prioriterings mässigt men lite kul.
Jag borde fortsätta med hjulhusen och skärmarna så karossen blir klar någon gång....


Det kan väl inte bli mer rätt?

Du provar på lite andra enklare delar innan du gör skärmar/skärmbreddare i kolfiber

Säg inte nej direkt, låt det smälta in under några dagar och kör sedan igång


Tanken har slagit mig både en och två gånger
Men jag får nog fokusera på att få ihop bilen för att sen uppdatera med lite lättare material thumbs up
Finns mycket grejer som väger fläsk på en Camaro...

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13222



Ah, najs med uppdatering!

Låter såklart lite fejkat, men jag gick faktiskt och tänkte på detta projektet för någon vecka sedan "bara det inte dör pallbocksdöden".

Kämpa på! Försök få lite gjort varje vecka, och plötsligt är den körbar.
Fina gjutningar! Inte alls avundsjuk
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13222



Re:

camarogbg skrev:

Finns mycket grejer som väger fläsk på en Camaro...


Min väger 1500 blankt nu. "Bara" 280kg lättat från när jag köpte den, men då har jag lyckats klämma in både bur, fetare hjul och bromsar än original på de där 1500kg.
Ska dock satsa på lite plast när tid finns, och då borde strax över 1300 inte vara omöjligt. 1300 är bra skit thumbs up
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530



Är vikten så viktig så köp en Mustang... 1280..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6677



1280? 1500?

Är det pounds vi pratar om då eftersom det är bilar med udda enheter?!?

I så fall är det ju rimliga vikter för något man vill köra

Sjukt häftigt med kolfibern Micke!
Helt ok att du inte ens lastar av sjuan mellan körningarna om du gör sånt här istället!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 339



Här kommer lite mer Heja heja!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Ja, pallbocksdöden lurar alltid runt hörnet när det gäller denna bil

Just vikten är det motiga i detta bygge. Speciellt efter man kört 528kgs 7:a i några år.
Skall försöka hålla lite tempo på byggandet för det kan ju bli en cool bil när den väl är klar.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Då har man ytterligare gjort lite felprioriteringar och gjutit av innerdelen av bakluckan i kolfiber.
Denna gång testade jag att gjuta rakt på delen utan att göra en form.
Delen blir lite större men det gör inget inne i bakluckan...
Testade oxå att vakuumgjuta.
Först tejpa igen hål, på med släppmedel i 4 lager, slabb med epoxi och 2 lager 200g kolfibermatta.
Efter att man försökt få ur alla luftbubblor och fått kolfibermattan att följa formerna så gått det går är det dax för ett lager peelply, 1 lager släppfilm och slutligen ett lager med breather duk.
Sedan stoppar man allt i påse och suger som bara fan.
Som vanligt blev det inte helt hundra men bra nog för mig...
Vikten blev 779g okapad thumbs up

Next gjuta utsidan av bakluckan....








_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 402



Vad tar du för att gjuta en till? ( har en 68 firebird)

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Re:

Coupe76 skrev:
Vad tar du för att gjuta en till? ( har en 68 firebird)


Jag har inte gjutit yttersidan än så jag får återkomma med pris när jag vet totalen.
Skicka ett pm till mig med ditt tele så kan jag slå en pling när jag räknat.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Utsidan på bakluckan är klar thumbs up
Lite snällare form än insidan så inga konstigheter vid lossningen denna gång.
Lätt blev den i alla fall . Kanske för lätt....
521 gram okapad. Kommer bli lite tyngre efter förstärkningar.







_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Fästen för gångjärn gjorda och inplastade.
Fästena i alu med m8:a popnuts. Vikten blev ca 30 gram styck.




_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 402



Skickat Pm.

Vad många duktiga människor det finns överallt!
Särskilt på detta forum!

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Då är äntligen bakluckan klar
Efter lite slipande och kladdande med epoxi samt lite matt klarlack så slutade luckans vikt på 2043 gram thumbs up

Så här blev den, blev faktiskt bättre än vad jag trodde.



_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7236



Måste bara kommentera kolfiber-luckan med ett: bra gjort!

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Måste bara kommentera kolfiber-luckan med ett: bra gjort!

Tack så mycket
Luckan är långt från 100 procentig men bra nog och bättre än förväntat

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13222



Kul och inspirerande! Bra prio i projektet också


Har du vacuumgjutit?
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Kul och inspirerande! Bra prio i projektet också


Har du vacuumgjutit?


Halvbra prio, nä helkass faktiskt. Men sköj...

Ja, luckan är vacuumgjuten fast lågbudget variant med dammsugare.
Funkade väldigt bra dock thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Bra jobbat Micke!! Blev kanon, det där!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 412



Re:

camarogbg skrev:
Ja, luckan är vacuumgjuten fast lågbudget variant med dammsugare.
Funkade väldigt bra dock thumbs up

Fint thumbs up, och det var väl helt utan skanning Cad 3D-print ...bra gjort

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1122


Trådstartare
Tackar för hejaropen thumbs up
Nä, ingen CAD. Detta är ett strikt analogt projekt.
Av någon anledning tenderar det mesta som görs bli analogt...

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro RSR 1968 - kolfiber, felprioriteringar!
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
24 besök senaste veckan (152167 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande