Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 22 besök senaste veckan (124851 totalt) |
Ibland är timingen rätt, trots allt...!
![]() ![]() Inte helt oväntat - men man kan ju inte släpa runt på onödigt kraftig plåt! ![]() En liten stund senare: ![]() (Provisorisk reparation - får göra ett nytt hölje i lite kraftigare plåt sedan.) Fått lite bättre ordning på mappen också, tror jag. Extremt känslig för det minsta lilla fet blandning när man kör snällt; den sotar snabbt och börjar konstra, så det måste man skruva bort. Finns dock ett register där trattarna jobbar emot motorn, och där får man kompromissa lite för att den inte ska gå ojämnt när man snällgasar. Får testa en vända i värmen imorrn igen. (Kör MAP och har fortfarande ingen IAT... ![]() Enheten som ska sitta bakom spakarna är det dock lite si och så med. Aningen förhöjd arbetstemperatur, samt ett irriterande vätskeläckage från insuget... ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Tillbaka från Anderstorp för ett par timmar sedan. Kalasväder, bilar av alla de slag och allmänt trevligt!
![]() Förutom havererat växellänkage på följebilen, samt en järnvägsövergång med signalfel eller vad det var (vilket iofs ledde till en underhållande omväg ![]()
![]() Skev bromsskiva höger bak! ![]() ![]() Motoreffekten är inte vad den borde vara! Innan körde jag med VVT-ventilerna öppna, varvid kammarna stod mot stoppet 32° (vevaxelgrader!) framför "0". Detta gav ett enormt register, som dock tacklade av lite de sista 1000 varven innan varvstoppet. Nu har jag låst VVTn mekaniskt och ställt 20° istället, vilket ger "vettigare" kurva och karaktär - MEN, jag får ca 10 km/h lägre sluthastighet på rakan än jag hade förra året, även om jag offrar kurvan för att kunna gå på tidigare. Detta är ju halvvägs tillbaka till Fårrrd-motorn, så så kan vi ju inte ha det...! ![]() ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
2fast4n: Njae, "trygg" känns ju inte riktigt rätt.
![]() ![]() P.P.: Bilder är alltid trevligt! Någon får väl dra igång en eftersnackstråd? ![]() Wesly: Tackar! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Så, förklaringen på bromsproblemen höger bak: En krokig axel...!?
![]() Får nog bli en komplett uppsättning plastbussningar också. (Kanske svarvar själv annars; ska kolla på materialkostnaden.) Gummibussningarna flexar en del, men framför allt så ger de i bakvagnen upp en efter en. (Begriper inte vad detta kan komma sig. Det blir väl inga större belastningar där? ![]() Ett par andra småproblem åtgärdade idag: Mekanismen som styvar upp centreringen av växelspaken hade glappat upp sig (en limmad bult som börjat röra sig), så att det blev svårt att träffa 3:an och 4:an ibland. Hade även blivit lite kärvt p g a för liten kontaktyta på ett ställe. Efter en pinnbult dragen i botten med gänglåsning samt lite övningar med skruvstycke och hammare så verkar det funka som det ska igen. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Sådär, ja... 5° tidigare på insugen.
![]() Inte riktigt rätt klockslag att föra liv här nu, så det blev bara en provstart för att kolla att alla kablar och allt kommit rätt. Det lät lite ilsket, mer som innan katten råkade bli halvtam. Lovande... ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Mappen börjar se ok ut nu; motorn vill ha mycket soppa precis där registret ska vara. Inte helt lätt att tämja "snälllkörningsområdet", men det är ju ganska väntat. Man får feta på lite i vissa områden, så det drar jämnt - men inte så att det börjar sota, för då börjar den trilskas för det istället; hårfint där nu...
Börjar dock bli lite orolig för växellådan. ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Re:
Är katten lite svårtämjd ? ![]() Vad har lådan för historia? Vad kör du med för olja? _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||
Mjo, den har ju blivit lite vild igen - men det är ju inga race-kammar eller något sådant, så det ska väl gå att få någorlunda städad gång iaf. 12x12-tabeller i boxen underlättar.
![]() Vet inte så mycket om den, mer än att den bytts ut på felaktiga grunder efter ca 5500 mil... Oljan är original, dvs antagligen Hondas egen. Funderar just på om man skulle ha något lite "tuffare", speciellt med tanke på att det blir värre med högre temperaturer. Lutar väl dock åt att det blir renovering snart ändå... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Ännu en trist liten mini-update till loggen:
Broms höger bak fixad! Det visade sig att den hylsa på navet som ska styra upp i lagret glappade i inre ringen (delad innerring), så jag fick indikera in navet med klocka istället. Skivan har alltså kastat en aning innan, vilket med tiden gjort att den fått varierande tjocklek. Därav upplåsningarna. Har även reparerat ytterhöljet på slutdämparen - igen. ![]() ![]() Fick aldrig riktigt ordning på motorbromsen med de nya kamtiderna. Sköt och levde hur jag än mappade soppan. (Stänga av helt under motorbroms är inget alternativ heller. Smäller som f-n emellanåt istället...) Skruvade fram tändningen några enstaka grader i det området, och nu verkar det mycket bättre! Mycket pill. Blir en helt annan motor varje gång man ändrar lite på kamtiderna... Det som återstår är att tillverka en fjäderbelastad spännare till generatorremmen - helst en som tar ungefär ingen plats alls... Motorn må sitta väldigt stumt, men när hela bilen hänger i den rollstyva framvagnen i kurvorna så flyttar sig sakerna för mycket av den orsaken istället - och remmen flyger av. Brukar hålla mig under 1 G ute på vägen, så detta har bara hänt på bana hittills - men då händer det helt konsekvent. Måste alltså lösas innan Söndag - annars får jag slänga av remmen och hänga i ett större batteri... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Framvagnen flexar MASSOR, vad var skälet till när du byggde att du inte gjorde uppfästningen i motorn? Hittade den här bilden nedan, detta borde ju gått att få till så det sitter på motorn och inte fast i chassit:
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Mja, på den versionen sitter den ju i motorfästet, som sitter stumt i motorn - eller toppen, adapterplattan och växellådan, närmare bestämt. Där var det inga problem.
![]() Nu finns det dock inget remhjul där uppe på Jaguaren, så numera sitter generatorn inklämd i ett litet hörn precis bakom framvagnen. Tyvärr sitter ju främre motorfästet uppe mellan topparna, så hur stumt motorn än sitter så flyttar sig ju vevaxeln i förhållande till ramens undre del så fort det vrider sig lite; därav problemen. Har fått ihop en lösning nu iaf. Har helt enkelt fjäderbelastat generatorn med ett gummiblock mellan motor och generator. Går att justera till "lagom" spänning - vad nu det är. Ut och testa... ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Senaste nytt:
![]() Delrinbussningar runt om, utom "toe-bussningarna" i bakvagnen, där det inte verkar motiverat eller önskvärt. Imorrn blir det Sportvagnsträffen i Hofsnäs tillsammans med en Europa och en Turbo Esprit, och på söndag blir det heldag på Mantorp, där Espritägaren åker Radical istället. Ser dessvärre ut som om det blir regn precis hela dagen på banan, och jag har fortfarande inga regndäck, men med allt glapp och flex eliminerat så kanske man iaf kan halka omkring under lite mer kontrollerade former... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Tänkte jag skulle göra en uppdatering med lite bilder mm - men det är för mycket på gång just nu.
![]() Filmade ett pass på Mantorp också, men dessvärre verkar kameran bara ha lagt ner av okänd anledning efter ett tag. Blev dock ett gäng varv på film iaf, så jag ska försöka redigera ihop det sedan. Kan iaf rapportera att plastbussningar + ny styrväxel gjorde enorm skillnad! Bilen är klippstabil och lätt att kontrollera i alla lägen - även på våt bana, där kombinationen A048 + flex + glapp tidigare gjorde bilen rejält lurig och instabil. Känns som ett totalt ombyggt chassi! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Slängde ihop en liten lösning för att minska mängden oljedimma som åker in i insuget:
![]() ...men jag är skeptisk... ![]() Nu får det bli denna gamla hederliga varianten det som är kvar av säsongen; ska modifieras och monteras på lämpligt sätt imorrn: ![]() ![]() Det har som sagt skruvats lite innan också. Här har vi den nya styrväxeln (från A.R.C. Motorpsport); helt glappfri och ca 38% snabbare: ![]() Tyvärr kunde jag inte använda mina gamla stumma aluminiumfästen, eftersom de var anpassade för den "pirat-växel" jag körde med innan, men originalfästen + plastbussningar (följde med!) passar perfekt och blir också praktiskt taget stumt. Var rädd att detta skulle bli lite väl tungstyrt tillsammans med de korta styrarmarna, som även de växlar upp storleksordning lika mycket, men största skillnaden är att känslan och precisionen paradoxalt nog blir bättre - troligen för att det är lättare att dosera kraft än position, ungefär som med bromsar. Bussningarna som nämndes tidigare - eller närmare bestämt, de som hamnar som reserv i någon av väskorna: ![]() Hade lite brått (flera helkassa metalastic-bussningar), och var tveksam till hårdhet och kvalité på PU-bussningar (såg precis Kimmens erfarenheter, som bekräftar mina misstankar ![]() ![]() ![]() Senaste åtgärden i kriget mot det enda kvarvarande problemet av större betydelse: den hoppande generatorremmen... ![]() Det rör sig helt enkelt så mycket att generatorns remhjul har gått i plasten så att remmen slackat och hoppade av. Näst intill stumt monterad drivlina - lealös ram... (Generatorn sitter alltså fjäderbelastad med led + gummiblock.) Nu finns det ett gäng mm extra att göra på. Får se om det funkar nu... Testet idag misslyckades, troligen p g a för hårt gummi med för dålig spänning. När remmen hoppat och gummit var "neutralt" fanns fortfarande ca 5 mm att jobba med! Nu har jag mjukare gummi med mer uppspänning istället. Annars får jag helt enkelt köra på batteri på bana, tills jag löst detta. Funkade bra på Mantorp här om veckan... Går ju ganska många varv på 28 Ah. Borde i princip gå att köra ca två timmar i streck att döma av A-metern. (Kör med mitt gamla racebatteri igen nu. Det lilla på 14 Ah funkade bra - så länge man inte råkade ha huvudströmmen på några minuter för länge. ![]() Slutligen, lite vinterarbete: ![]() Retligt nog så är detta inte resultatet av någon avåkning, utan bilen stod i depån och fick en flygande järngrind i arslet...! ![]() ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Förresten så har jag även konstaterat (åter igen) att dessa bilarna är EXTREMT känsliga för hjulvinklar mm. Min gillar inte alls toe-in - inte det minsta lilla. Svårigheten med det är att jag i praktiken måste ha åtskilliga mm toe-out rent fysiskt, för att kompensera för cambern på närmare 3°, så det är inte lönt att mäta något. (Cambern gör att däcken svänger, som om de var koniska.)
Extra spännande blir det i kombination med krängstyv framvagn, då för mycket toe-in gör att bilen riktigt hugger och styr iväg om det skumpar till så att tyngden hamnar på ena framhjulet - och sedan förstärks ju det ytterligare av att bilen börjar svänga och lägga ännu mer vikt på det hjulet. Det blir lite spännande på knöliga småvägar...! ![]() Nu har jag skruvat ut en aning till - och helt plötsligt är bilen nästan helt okänslig för spåriga vägar och ojämheter, samtidigt som styrningen känns lätt och exakt! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Senaste nytt, på ena sidan motorn:
![]() Två M8-skruv varav en kapad med rundad ände, lite muttrar och brickor, en bit plastslang och en kapad luftgevärsfjäder. Testade lite acceleration och nedväxlingar, och svängde runt vad det nu gick på en kylig parkering med lite ljumma R-däck - och remmen sitter kvar! ![]() ![]() På andra sidan motorn: ![]() Insuget slipper oljedimma och blowby, som istället går till en burk med filter. Tror inte detta går igenom en kontrollbesiktning, trots dispens för avgasrening (ingen kat; inga krav på original motorstyrning osv) - men däremot verkar det funka nu iaf! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 22 besök senaste veckan (124851 totalt) |