Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20   >>
7 besök senaste veckan (82906 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Gälleråsen 4 oktober

Regnet kom klockan 3 på natten. Det slog mot rutan och jag tänkte att prognoserna om höststormen slagit fel på ett dygn. Upp klockan 5.45 för att hämta bilen. Köra mot Karlskoga. Blött och mörkt. Framme på Gälleråsen så fick man skula i skjulet där cup bilarna besiktigades. Kallt. På med nomex underställ. Jo, det fungerar ju nästan som ett superunderställ. Kändes lite varmare. Ska det inte spricka upp snart? Lågskor med noll våtskydd. Smart val. Ville inte dra på kördojorna än. Bättre att hålla dem torra.

Förargenomgång i restaurangen. Nog den bästa förargenomgången jag varit med på. Vanligtvis brukar man säga - anpassa inte spåret för bakomvarande och snabbare trafik, håll idealspår och låt dem köra om. Men här så menade man att det är smartare att släppa förbi och helst innan kurvan. Ut på rakan så har motorsvaga bilar ingen chans. Men innan kurvan kan en lätt och smidig bil få hålla hög kurvhastighet. Lät klokt.

Två led. Snabb och snabbare. Jag valde snabb eftersom jag aldrig varit på banan. Ut och köra ett instruktionsvarv. Alla kurvor kändes igen efter 30 varv på STCC spelet som införskaffades för några veckor sedan. Men det blev grötigt med bilar på banan. Jag smet in efter bara några varv och ställde mig i snabbare gruppen.

Ut igen. Nu jämnare fart på bilarna. Gul M3 E36 både framför och bakom. Vi höll ungefär samma tempo. Jag släppte förbi bakomvarande. Såg att både spjuvern och Daniel - DanSol körde lite tuffare med mer uppställ. Halt mest överallt. Det gick bra att spinna på trean i 120 km/h ut på långa rakan. Även om det släppte och kasade om vartannat så kändes bilens uppförande tryggt. Däcken blev aldrig varma men ändå så var det ok grepp. Jag filmade inget eftersom det var så pass halt att det inte skulle bli speciellt snabba varv. In i depå.

Vid nästa körning så hade det torkat upp lite. Fortfarande stänk i luften men definitivt åt rätt håll. Ut igen. Kanske det skulle gå att få upp lite temperatur i däcken denna gången. Jodå, det gick det absolut. Fortfarande var det lite lynnigt väglag. Jag hade egentligen tänkt att lägga på loggerns instrument på filmen. Men av någon anledning så blev det ingen synk. Efter ett antal försök så lägger jag ner för denna gången. Det får bli enkla filmer istället.

Film ett - http://www.youtube.com/watch?v=jRowJnp7TF4
Silver E46 330 (?), vit E30 M3 (BMWTobbes?), silver Cooper S, blå E36 325, röd M5 E34, eldsprutande blå E34 525 (ingen orginalmotor i alla fall.), vit E30 320 (?), grön E36 M3 bitte ein bitt, havererad svart E30 M3, OFFkeFFs E46 M3, blå E36 325, Petters E46 M3 kompressor (kör om), blå E36 M3 (Connys?), fullt med Filip OFFkeFF, mörk M5 E28

Film två - http://www.youtube.com/watch?v=b3rB4TqAYB0 eller i högre kvalitet http://vimeo.com/1898915
Hobbe, Johans 320d E91, silver spoilerförsedd E46 330 (?), blå A4, vit E30 320 (?), blå 325 E36, Eriks Mini Clubman, silver Audi Coupe (osäker på denna, är det en S eller vanlig?), röd E30 318iS, blå E46 M3, silver TT, vit E28 535 (?), blå A4, silver TT med stripes, silver E46 330 igen, eldsprutar E34 M5

Fortsättning på filmen - http://www.youtube.com/watch?v=ThlGuePTGQY
Grå E46 M3, blå Mini, blå A4, Johan i sin 320d, blå 130, silver Audi Coupe (S2?), Eriks Clubman, silver E46 330, blå E36 325, silver E46 330 spoilerkitad, silver TT,

Film tre - http://www.youtube.com/watch?v=Vi-5DjH6a_I En hel del trafik på denna också.

Vad kan man säga om bilen då? Jo, bromsarna var ett stort lyft mot vad jag hade innan. Nu tror jag inte att det var optimala belägg som jag hade fått på och sannolikt hade jag haft bättre prestanda om jag hade kört PFC01 belägg. Med de nya skivorna, fyrkolvsoken, PFC01 belägg och kylning så kunde jag bromsa säkert 20 meter senare. Det bromsade hårdare och konsekvent. Jag har givetvis gjort en liten graf på skillnaderna.



Blåa kurvor är som bilen var på Gälleråsen, röd som bilen var med 170 kg mer vikt, grön kurva Direzza, PFC 318 mm skivor och XP8 belägg, röd kurva Toyo däck, PFC 318mm skivor samt de belägg som jag inte vill rekommendera speciellt (glömt namnet igen).

Vad gäller ökad camber bak så kändes att jag hade bra grepp ut ur kurvorna. Men det är svårt att känna när man inte kört på banan förut. Jag hoppas på att få en aha upplevelse på Knutstorp till våren där jag vet hur det brukar släppa i Kvällsposten. Men om jag skulle säga något så tror jag att det biter bättre just i utgången av kurvorna.

Däcken hade lite bättre värmetålighet än mina Toyo. Egentligen är jag nöjd med alla R-däck jag provat. Direzza, R888 och nu Kuhmo V70A. Jag skulle köpa vilket däck som helst igen. En reflektion när jag kom hem är att om jag staplar mina 235 Kuhmo bredvid mina 225 R888 så skiljer det bara 2 cm för fyra däck. Då ligger Kuhmodäcken fälg mot fälg medan Toyo däck mot däck. Så ett R888 är verkar vara 230 mm om man mäter med Kuhmobredd.

Det nya luftfiltret låter mumma när man gasar. Nu har jag i och för sig hörselkåpor i hjälmen. Men det låter mer och mer som en racerbil. Jag stog ett pass på läktaren och såg när Markus 97 körde. Inte lät det speciellt mycket utanför. Det är helt ok med mig. Men när det brölar inne i bilen så förväntar man sig att det ska låta ännu mer utanför. Men nix. Tyst och fint.

Allt gick helt perfekt på körningen. Inga missöden. Allt höll. Hemkörning till Helsingborg utan problem. Ljudnivån fortfarande så att det räcker med in ear pluggar för att kunna lyssna på ljudbok. Tvättning och bilvård dagen efter. Jag är sååå nöjd.

Anderstorp med SLC har blivit inställt. Mantorp den 24/10 är nästa sikte. Hoppas att det blir av och att vädret är hyfsat. En körning till innan säsongen är slut vore perfekt.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



PeOR skrev:
Jag är sååå nöjd.


Härliga filmer och grattis! thumbs up

Det ser ut som att jag får något att bita i nästa säsong... Kanske får bli ett märkesbyte..

_________________
--
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Tack Fredrik. Jag ska i alla fall försöka ge dig en match. Men om jag får gissa så hamnar jag fortfarande över i tid och får dessutom lida av ett par goda råd från dig som gör smärtan ännu värre.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Hejsan Peo!

Jag reagerade flera gånger när du ylade förbi. Tycker din bil låter fantastiskt vackert!
Fotade tyvärr bara några minuter precis innan årsmötet, men har för mig att jag har några hyggliga bilder på din bil. Ska se om jag hinner få ut dem ikväll.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Ja, Johan! Jag vill se bilder. Vanligtvis finns gula och blåa M3or med på bildalbumen, men ytterligt sällan svarta (dvs min). Så det är jag mycket intresserad av.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



PeOR skrev:
Gälleråsen 4 oktober



Film ett - http://www.youtube.com/watch?v=jRowJnp7TF4
Silver E46 330 (?), vit E30 M3 (BMWTobbes?), silver Cooper S, blå E36 325, röd M5 E34, eldsprutande blå E34 525 (ingen orginalmotor i alla fall.), vit E30 320 (?), grön E36 M3 bitte ein bitt, havererad svart E30 M3, OFFkeFFs E46 M3, blå E36 325, Petters E46 M3 kompressor (kör om), blå E36 M3 (Connys?), fullt med Filip OFFkeFF, mörk M5 E28

Film två - http://www.youtube.com/watch?v=b3rB4TqAYB0 eller i högre kvalitet http://vimeo.com/1898915
Hobbe, Johans 320d E91, silver spoilerförsedd E46 330 (?), blå A4, vit E30 320 (?), blå 325 E36, Eriks Mini Clubman, silver Audi Coupe (osäker på denna, är det en S eller vanlig?), röd E30 318iS, blå E46 M3, silver TT, vit E28 535 (?), blå A4, silver TT med stripes, silver E46 330 igen, eldsprutar E34 M5


Peo.



Har hört & sett bildbevis på eldsprutandet & nu även ett par filmsekvenser..


Måste prata med mapparen, detta får ju folk att tro att man turbokonverterat.

Fint den går bilen din, konstigt att man väljer fel utgångsobjekt hela tiden..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Samma bilder som ligger i eftersnackstråden. Håll tillgodo!








_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Det var ju tur att Samson hade några bilder, dom som fanns i min kamera var inget vidare , bilen för övrigt är ju bara för underbar, var mycket kul att se den framföras ordentligt också .

Har drömt nu om att när jag vaknar och tittar ut så har min 325:a förvandlats till din M3 , min känns ungefär som en valros, nu vet jag inte hur smidiga dom är, men magkänslan säger att en valros inte är snabb eller smidig på bana

_________________
Viktor Starkman
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Tack Johan!!! Jag hade missat dem på Eftertråden. Men de passar extra bra på min tråd.

Peo - på väg mot att läsa eftertråden igen...

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PeOR skrev:
Jag vill gärna ha rätt toe när jag har camberplattorna på max. Då kan jag sätta transportcamber ibland och sedan bara dunka max och veta att jag har toe rätt.

Vad gäller övriga skillnader så är de så små att det sannolikt blir andra värden om jag skulle köra upp på lyften igen efter banåkningen. Personen som gjorde inställningen la i alla fall vikt vid att kyla ner med tryckluft där han använt värmare för att få loss på grejorna. Man såg att det ändrades på decimalen när metallen krympte.

Peo.


SÅ kan du ju inte göra om du är seriös med detta med bankörining..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Bobba
Eslöv
Här sen Okt 2008
Inlägg: 37



PeOR skrev:
Nu har jag haft så mycket nöje av alla som skrivit om sina bilar. Bland mina favoriter finns Staffans 911 turbo -91 och Bistecs BMW Cup bil. Men det finns många andra trådar som också är mycket inspirerande och roande att läsa.

Min bil ligger bra till i ligan för prestanda/krona för bilar runt 100 000 kronor men samtidigt i ligan för minst uppseendeväckande bilar. En svart tyskimporterad M3 E36 är inte största fotoobjektet när man snurrar runt på någon bana. Faktum är att man står sig ganska slätt mot Ferrari 360/430, GT3:or, Ford GT, Skylines och allt vad som finns ute och åker. Vad gäller ljudupplevelsen så är det ungefär samma sak där. Jag har standard insug och avgas. När man kommer förbi med öppna spjäll på start- och målrakan så är det bara vinandet från räfflingen på Direzza-däcken som låter.

Det är denna "låga profil" som gjorde att jag köpte bilen vintern 2000. Jag inbillade mig att jag ville ha en bil som går fort och inte syns. En svart, mockainredd M3 Coupé utan modellbeteckning passade mig som handen i handsken.


PRECIS de jag letar efter ! Jag har blivit medlem här ikväll och jag mår helt dåligt ALLA har precis de jag har letat efter så länge. En perfekt m3a med massa lull lull som gör att man bara mår så bra på bana !!

Skicka gärna PM om ni har något roligt att sälja !

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Innan säsongen började så hade jag en orgie i nörderi för att räkna ut nedan.

Citat:
Vad är då skillnaden i min 100 kilo lättare bil? Vad har de investeringar som gjorts medfört för accelerationspåverkan? Jo när man gamla bilen gjorde 106 - 180 km/t så har den nya en sluthastighet som är 4,3 km/t högre, dvs 184 km/t. Nu orkar jag inte försöka integrera fram tillryggalagd sträcka med den nya accelerationen för att därefter räkna fram hur mycket tidigare tidsmässigt jag måste bromsa. Istället så gör jag ett antagande som vi får validera på lördag. Innan hade jag 186 km/t som högsta sluthastighet på start- och målrakan. Nu tror jag att jag kommer att nå 189 km/t istället.


Nu har jag kikat på loggarna mer i detalj. Inte kom jag upp i 189 km/h inte. Jag var faktiskt rätt besviken på denna detalj under hela sommaren. Men det som gjort att jag inte riktigt vetat är att jag haft sämre bromsbelägg och tvingats stå på bromsen i ett tidigare skede. Så därför gav jag mig istället på att analysera tiden det tar att accelerera 100 - 185 km/h med bilen i obantat vs bantat skick.

100 - 185 km/h gick på 10,3 s med originalvikt och 10,0 s med 150 kg mindre vikt.
Accelerationen vid den hastigheten gör att 0,3 sekunder motsvarar ungefär 2,5 km/h. Så om mina nya bromsar nu ger mig möjlighet att bromsa ner ifrån lite högre hastigheter så är min ambition, återigen, att få nå 189 km/h som sluthastighet på Knutstorp. Men det får jag inte veta förrän nästa år. Att banta bil ger inte mycket på höghastighetsacceleration, det är bara att konstatera.

Det blir ett event till innan vintern; Driftingeventet som Kristian fixar om två veckor. Vi får se om man vågar köra brett för en stund...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



PeOR skrev:

Det blir ett event till innan vintern; Driftingeventet som Kristian fixar om två veckor. Vi får se om man vågar köra brett för en stund...

Peo.


Kör försiktigt!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Supramannen skrev:


SÅ kan du ju inte göra om du är seriös med detta med bankörining..


Vem har bestämt det?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Markus97 skrev:
PeOR skrev:

Det blir ett event till innan vintern; Driftingeventet som Kristian fixar om två veckor. Vi får se om man vågar köra brett för en stund...

Peo.


Kör försiktigt!



Men då kan det ju inte gå på tvären heller



Jag har tatt på mig att skaka fram en uppsättning hjul till PeOR så jag undrar
om det går med 16" bak på en M3 3,2:a ? Kompisen har en sådan, men den står
på en lyft utan möjlighet att lyfta av ett bakhjul just nu för att prova.
Det ser ut att passa utan problem med 16",men nån som vet med säkerhet ?

Har själv precis kommit hem från att ha lagt om 5 set med bakhjul till denna körningen,
får se om det räcker...

mvh K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Samuel Lindkvist skrev:
Supramannen skrev:


SÅ kan du ju inte göra om du är seriös med detta med bankörining..


Vem har bestämt det?



Han som har provat allt under alla betingelser och testat och analyserat allt....... När vi amatörer sen tramsar mer viktigheter av högst personliga själ och åker fortare......... det är det som kallas försprång...


Jag bara skojar..... lite, lite dålig hjul inställning kan man ju forsera bort i körstilen....... jag menar man "jag" har väl olika körstil om man har nya däck eller på gränsen till slut. / John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Samuel Lindkvist skrev:
Supramannen skrev:


SÅ kan du ju inte göra om du är seriös med detta med bankörining..


Vem har bestämt det?


Ställer mig också ganska frågande...?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



KristianAE86 skrev:
Markus97 skrev:
PeOR skrev:

Det blir ett event till innan vintern; Driftingeventet som Kristian fixar om två veckor. Vi får se om man vågar köra brett för en stund...

Peo.


Kör försiktigt!



Men då kan det ju inte gå på tvären heller



Jag har tatt på mig att skaka fram en uppsättning hjul till PeOR så jag undrar
om det går med 16" bak på en M3 3,2:a ? Kompisen har en sådan, men den står
på en lyft utan möjlighet att lyfta av ett bakhjul just nu för att prova.
Det ser ut att passa utan problem med 16",men nån som vet med säkerhet ?

Har själv precis kommit hem från att ha lagt om 5 set med bakhjul till denna körningen,
får se om det räcker...

mvh K


Nu blev jag lite nyfiken, jag har iksom inte ställt av blen än och där är lit kvar på cupisarna...

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Markus97 skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Supramannen skrev:


SÅ kan du ju inte göra om du är seriös med detta med bankörining..


Vem har bestämt det?


Ställer mig också ganska frågande...?


Precis så gör jag med, kollar toe i olika cambervinklar för att veta i hur jag kan ändra. Detta kökar förståelsen för hjulinställningaran när man är på banan och testar sig fram.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Markus97 skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Supramannen skrev:


SÅ kan du ju inte göra om du är seriös med detta med bankörining..


Vem har bestämt det?


Ställer mig också ganska frågande...?


Min erfarenhet av camber ändring vs toe säger att den ändras massor och vill man ha ett bestämt toe värde som tex 1mm ut totalt fram så funkar det inte att grejsa runt i topp montering på plats utan att ha möjlightet till kontroll, har man setup bord med sig osv funkar det ju strålande men det har ju inte många på vår nivå.. Om min bil är off 1mm i toe så blir den helt värdelös att köra och sliter däck som fan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Supramannen skrev:
Markus97 skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Supramannen skrev:


SÅ kan du ju inte göra om du är seriös med detta med bankörining..


Vem har bestämt det?


Ställer mig också ganska frågande...?


Min erfarenhet av camber ändring vs toe säger att den ändras massor och vill man ha ett bestämt toe värde som tex 1mm ut totalt fram så funkar det inte att grejsa runt i topp montering på plats utan att ha möjlightet till kontroll, har man setup bord med sig osv funkar det ju strålande men det har ju inte många på vår nivå.. Om min bil är off 1mm i toe så blir den helt värdelös att köra och sliter däck som fan


Man vill gärna ha lite toe in vid trp körning och det får man när man rätat upp cambervinkeln. Dessa inställningar tror jag inte Peo tagit helt ur luften.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20   >>
7 besök senaste veckan (82906 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande