Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 156, 157, 158 >> 20 besök senaste veckan (663218 totalt) |
Re:
Ser snyggt ut. ![]() _________________ Tobias Bengtsson Porsche 964 Carrera 2 - 1993 Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990 Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld) |
||||
Hur funkar en sån där Boost Controller egentligen? Har inte läst in mig på turboteknik ännu men det verkar poppis att stoppa in såna
![]() EDIT: Hittade ett inlägg på Pelican's forum som verkar sammanfatta det hela perfekt: BTW if you go with an electronic boost control (EBC), you want use a WG spring much less than the peak, something around a 0.7 or 0.6. The EBC blocks the signal to the WG until the set level is reached, then opens it up, at that point you want it to respond fast, hence the need for a lighter spring. The benefit of an EBC, over the obvious of adjustability, is it holds the WG completely shut until you reach the set point, so there is no creep in the WG that could leak out exhaust gas until it's needed. http://forums.pelicanparts.com/911-9 M.a.o. bara fördelar och inga nackdelar, så vitt jag kan se. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Re:
Det är en regulator som sitter mellan "motorn" (plenum) och wastegaten. Den regulerar vilket tryck som ska föras vidare till den fjänderspända kolven i wastegaten. I mitt fall så är den inställd så att wastegaten i princip inte får något tryck skickat till sig för än trycket är uppe i 0.9 bar. Man skulle kunna säga att den "lurar" wastegaten. Andra sätt att få samma effekt är att stoppa i annan fjäder i wastegaten eller använda en så kallad "pysventil". Fördelen med en boost controller är att du kan minska tiden då kolven är mellan öppet och stängt läge. En annan fördel är att du enkelt kan ändra vilket turbotryck du vill ha, oftast inne i kupén. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Re:
Tack (se även min edit ovan)! Jag får nog skaffa mig en sån manick helt enkelt. Får googla mig fram till om det finns med kombinerad AFR så man slipper fylla kupén med displayer bara. Och lycka till med försäljningen. Tror det kommer att gå alldeles utmärkt, men saknaden efteråt kan ju bli besvärlig, och svår att rätta till... Själv har jag aldrig lyckats ha en bil så länge så jag kan inte ens föreställa mig hur det kan bli! MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Re:
Inte så bra ![]() Ju mer jag höll på att fixa ju svårare blev det att acceptera ett liv utan den här bilen ![]() Har lagt ner så mycket tid på den, kan den utan och innan, går ruskigt bra, är otroligt kul att köra och får mitt hjärta att bulta varje gång jag ser den ![]() Familjen som haft och har en hatkärlek till bilen, kunde inte heller riktigt acceptera tanken på att den skulle försvinna. Så det här med försäljningen sket sig på ren svenska. Men jag har tappat mycket av mitt tidigare fokus. Vi totalrenoverade huset för ett knappt år sedan. Blåste ut hela huset, inte en enda av de ursprungliga innerväggarna är kvar. Vi utgick från uppbilade betonggolv, insidan av alla ytterväggar rivna, likviaså alla tak. Vi har dragit nytt vatten, avlopp, el, ventilation, byggde om delar av fasaden. Det enda som är orört är utsidan av taket. Så nu håller vi på att "bo in oss", köper gardiner, mattor, lampor, möbler, markiser, "fixar det sista", kommer på nya lösningar osv. Och det är kostar i både tid och pengar. Tycker att det är kul så snart jag kommer ut i garaget, men det blir mer och mer sällan. Är inte lika mycket på hugget som tidigare, gissar att det är en process och att jag inte är riktigt mentalt klar att skilja mig från bilen. Ska se om jag lyckas släpa mig ut i garaget för att putsa och fixa under vintern och sen se hur det känns till våren. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Re:
Det är tydligen långt till garaget, men jag har kommit på ett sätt att ta mig dit och det är genom att shoppa saker till bilen ![]() ![]() Köpte 2 sådana här ![]() Köpte en sån här, men borde nog ha köpt två. Tack Thomas Thorhuus för stöd i köpprocessen. Frågan är om jag inte skulle ta och kika på nytt chassi och fälgar när jag ändå håller på. Skulle vilja ha svarta 18 tumsfälgar med blankpolerad sida. Chassit ska vara väldigt rejsigt. Någon som har några tips? _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Re:
Ja, jag provade Thomas T stol och köpte likadan från samma ställe. Tycker det är bra pris/prestanda och gillar formen med höga sidor, hoppas kunna slappna av mer i kurvorna så att jag slipper träningsvärk i benen :-) Du hittar firman här: http://www.demon-tweeks.co.uk/motors UK-baserade men frakten kostade bara 260 sek, dom skickade grejorna samma dag, svarade på frågor om ordern på mindre än 2 timmar. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 156, 157, 158 >> 20 besök senaste veckan (663218 totalt) |